Online workshop Perspektivy výzkumu františkánské kultury v Čechách

13. leden 2021, 1:00

Online workshop Perspektivy výzkumu františkánské kultury v Čechách

Online workshop s podtitulem Historie – spiritualita – liturgie – hudba a umění pořádá Masarykův ústav a archiv Akademie věd ČR. Uzávěrka přihlášek na jednodenní akci je tento pátek, tedy 15. ledna 2021.

Workshop s názvem Perspektiva výzkumu františkánské kultury v Čechách proběhne 1. února 2021 od 9:00 do 16:00. Celý workshop se bude konat online přes aplikaci ZOOM. Přihlášky zasílejte, prosím, do 15. 1. 2021 na adresu kralova@mua.cas.cz.

Cíle workshopu jsou:

• koordinace výzkumu a ustanovení české mezioborové výzkumné komunity
• perspektivní návaznost na mezinárodní výzkum
• zapojení do odborných databází (Knihověda apod.)
• edice a digitální edice: metodologie a formáty
• témata společného publikačního výstupu
 

Program:

Úvod: 9:00–9:30

Historie řádu v Čechách

Petr Hlaváček (FLÚ AV ČR) – diskuse

 

Sekce I: 9:45–10:45

• Sebeprezentace a komunikace řádu ve středověké a novodobé společnosti
• Martin Elbel (UP Olomouc), Kateřina Bobková Valentová (HIU AV ČR), Marek Brčák (Archiv UK)
 

Sekce II: 11:00–12:30

• Liturgie, hudba a hudební kultura v klášterech českých františkánů a klarisek
• Vít Aschenbrenner (ZČU Plzeň), Markéta Králová (MÚA AV ČR), Hana Vlhová-Wörner (MÚA)
 

Diskuzní panel: 13:30-15:15

• Historické a hudební prameny:
• stav znalosti a zpracování materiálu
• historie: Martin Elbel, Marek Brčák, Kateřina Bobková-Valentová, Petr Hlaváček
• hudební věda: Vít Aschenbrenner, Markéta Králová, Hana Vlhová-Wörner
• projekt Knihověda a františkánské knihovny: Marta Hradilová (MÚA), Jindřich Marek (FF UK)
 

Závěrečná diskuse: 15:30–16:00

Masarykův ústav a archiv Akademie věd ČR/ foto FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější