Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Putovní operní společnost Opera na cestách, která od roku 2012 produkuje operní představení a cestuje s nimi po kulturních "periferiích", připravuje novou premiéru komické opery s názvem Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat. Představí ji v zámeckém divadle ve Valticích a v zahradě Jurkovičovy vily v Brně. V titulních rolích vystoupí například Andrea Široká, Roman Hoza nebo Josef Škarka. O hudební doprovod se postará soubor Concerto Aventino.

Barokní komická opera Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat má celkem 3 dějství, ale trvá pouze hodinu. Operní milostný uzel je zde rozpleten s vtipem a francouzským šarmem a hlavně v tanečním rytmu. Autorem je francouzský barokní skladatel Jean-Joseph Mouret (1682–1738), jeden z prvních tvůrců francouzské komické opery. Jeho dílo Les amours de Ragonde, kde je hlavní role vdovy Ragondy netradičně svěřena barytonistovi, vzniklo původně v roce 1714 pro šlechtickou společnost vévodkyně de Maine. Po uvedení v pařížské opeře se stalo velmi populárním a bylo na repertoáru řadu let. Pak se na něj i jeho autora, stejně jako na řadu dalších barokních oper zapomnělo, ale ani třistaletá pauza neubrala nic z humoru a kvalitní hudby.

Premiéra Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat je ohlášena na 31. srpna od 19:00 v zámeckém divadle ve Valticích a 7. září od 19:00 v zahradě Jurkovičovy vily v Brně.

Spolek Opera na cestách vznikl v roce 2012 a stojí za ním tři milovníci opery, kteří svůj (nejen) pracovní život spojili s operou: Patricie Částková (dramaturgie), Jana Janulíková (marketing) a Tomáš Pilař (režie). Jejich cílem je přivézt operu do míst, která nemají operní divadlo v dosahu a rozšířit tak kulturní nabídku pro milovníky hudby a divadla i v regionech. Soubor klade důraz na vysokou uměleckou kvalitu provedení a inovativní dramaturgii. Angažuje renomované umělce a soubory, aktivně vyhledává mladé umělce a dává jim tak příležitost. Součástí jejich práce je nabídka vzdělávacích programů v oblasti opery pro děti, mládež i dospělé, protože jen poučený divák si může plně vychutnat operní představení.

Concerto Aventino je soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15. - 18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů, zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: "European connections" (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), "Vivaldi revisited" (s obsazením pouze! ženských hlasů). V dramaturgii ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy "Nove e curiose" a "Nell'inconstanza" představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell'arte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko-německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie "Sacra et concentus" (vlámská polyfonie) a "Fortuna ingrata" (variace na dobové madrigaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.

Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat

verze 1742

JEAN-JOSEPH MOURET (1682–1738)

libreto Philippe Néricault Destouches (1680–1754)

opera o 3 dějstvích, délka 60 min, bez přestávky, ve francouzském originále

Obsazení solisté:

Roman Hoza (Ragonde, stará vesničanka)

Vilém Cupák (Colin, nápadník Ragondiny dcery)

Hana Kuželová (Colette, Ragondina dcera)

Josef Škarka (Lucas, Colletin milý), Andrea Široká (Mathurine)

Michal Robotka (Thibaude).

Concerto Aventino

dirigent​​​​ Jakub Kydlíček

Tadeáš Hoza/ foto FB souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více