Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Putovní operní společnost Opera na cestách, která od roku 2012 produkuje operní představení a cestuje s nimi po kulturních "periferiích", připravuje novou premiéru komické opery s názvem Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat. Představí ji v zámeckém divadle ve Valticích a v zahradě Jurkovičovy vily v Brně. V titulních rolích vystoupí například Andrea Široká, Roman Hoza nebo Josef Škarka. O hudební doprovod se postará soubor Concerto Aventino.

Barokní komická opera Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat má celkem 3 dějství, ale trvá pouze hodinu. Operní milostný uzel je zde rozpleten s vtipem a francouzským šarmem a hlavně v tanečním rytmu. Autorem je francouzský barokní skladatel Jean-Joseph Mouret (1682–1738), jeden z prvních tvůrců francouzské komické opery. Jeho dílo Les amours de Ragonde, kde je hlavní role vdovy Ragondy netradičně svěřena barytonistovi, vzniklo původně v roce 1714 pro šlechtickou společnost vévodkyně de Maine. Po uvedení v pařížské opeře se stalo velmi populárním a bylo na repertoáru řadu let. Pak se na něj i jeho autora, stejně jako na řadu dalších barokních oper zapomnělo, ale ani třistaletá pauza neubrala nic z humoru a kvalitní hudby.

Premiéra Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat je ohlášena na 31. srpna od 19:00 v zámeckém divadle ve Valticích a 7. září od 19:00 v zahradě Jurkovičovy vily v Brně.

Spolek Opera na cestách vznikl v roce 2012 a stojí za ním tři milovníci opery, kteří svůj (nejen) pracovní život spojili s operou: Patricie Částková (dramaturgie), Jana Janulíková (marketing) a Tomáš Pilař (režie). Jejich cílem je přivézt operu do míst, která nemají operní divadlo v dosahu a rozšířit tak kulturní nabídku pro milovníky hudby a divadla i v regionech. Soubor klade důraz na vysokou uměleckou kvalitu provedení a inovativní dramaturgii. Angažuje renomované umělce a soubory, aktivně vyhledává mladé umělce a dává jim tak příležitost. Součástí jejich práce je nabídka vzdělávacích programů v oblasti opery pro děti, mládež i dospělé, protože jen poučený divák si může plně vychutnat operní představení.

Concerto Aventino je soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15. - 18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů, zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: "European connections" (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), "Vivaldi revisited" (s obsazením pouze! ženských hlasů). V dramaturgii ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy "Nove e curiose" a "Nell'inconstanza" představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell'arte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko-německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie "Sacra et concentus" (vlámská polyfonie) a "Fortuna ingrata" (variace na dobové madrigaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.

Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat

verze 1742

JEAN-JOSEPH MOURET (1682–1738)

libreto Philippe Néricault Destouches (1680–1754)

opera o 3 dějstvích, délka 60 min, bez přestávky, ve francouzském originále

Obsazení solisté:

Roman Hoza (Ragonde, stará vesničanka)

Vilém Cupák (Colin, nápadník Ragondiny dcery)

Hana Kuželová (Colette, Ragondina dcera)

Josef Škarka (Lucas, Colletin milý), Andrea Široká (Mathurine)

Michal Robotka (Thibaude).

Concerto Aventino

dirigent​​​​ Jakub Kydlíček

Tadeáš Hoza/ foto FB souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více