Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Putovní operní společnost Opera na cestách, která od roku 2012 produkuje operní představení a cestuje s nimi po kulturních "periferiích", připravuje novou premiéru komické opery s názvem Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat. Představí ji v zámeckém divadle ve Valticích a v zahradě Jurkovičovy vily v Brně. V titulních rolích vystoupí například Andrea Široká, Roman Hoza nebo Josef Škarka. O hudební doprovod se postará soubor Concerto Aventino.

Barokní komická opera Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat má celkem 3 dějství, ale trvá pouze hodinu. Operní milostný uzel je zde rozpleten s vtipem a francouzským šarmem a hlavně v tanečním rytmu. Autorem je francouzský barokní skladatel Jean-Joseph Mouret (1682–1738), jeden z prvních tvůrců francouzské komické opery. Jeho dílo Les amours de Ragonde, kde je hlavní role vdovy Ragondy netradičně svěřena barytonistovi, vzniklo původně v roce 1714 pro šlechtickou společnost vévodkyně de Maine. Po uvedení v pařížské opeře se stalo velmi populárním a bylo na repertoáru řadu let. Pak se na něj i jeho autora, stejně jako na řadu dalších barokních oper zapomnělo, ale ani třistaletá pauza neubrala nic z humoru a kvalitní hudby.

Premiéra Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat je ohlášena na 31. srpna od 19:00 v zámeckém divadle ve Valticích a 7. září od 19:00 v zahradě Jurkovičovy vily v Brně.

Spolek Opera na cestách vznikl v roce 2012 a stojí za ním tři milovníci opery, kteří svůj (nejen) pracovní život spojili s operou: Patricie Částková (dramaturgie), Jana Janulíková (marketing) a Tomáš Pilař (režie). Jejich cílem je přivézt operu do míst, která nemají operní divadlo v dosahu a rozšířit tak kulturní nabídku pro milovníky hudby a divadla i v regionech. Soubor klade důraz na vysokou uměleckou kvalitu provedení a inovativní dramaturgii. Angažuje renomované umělce a soubory, aktivně vyhledává mladé umělce a dává jim tak příležitost. Součástí jejich práce je nabídka vzdělávacích programů v oblasti opery pro děti, mládež i dospělé, protože jen poučený divák si může plně vychutnat operní představení.

Concerto Aventino je soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15. - 18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů, zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: "European connections" (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), "Vivaldi revisited" (s obsazením pouze! ženských hlasů). V dramaturgii ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy "Nove e curiose" a "Nell'inconstanza" představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell'arte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko-německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie "Sacra et concentus" (vlámská polyfonie) a "Fortuna ingrata" (variace na dobové madrigaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.

Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat

verze 1742

JEAN-JOSEPH MOURET (1682–1738)

libreto Philippe Néricault Destouches (1680–1754)

opera o 3 dějstvích, délka 60 min, bez přestávky, ve francouzském originále

Obsazení solisté:

Roman Hoza (Ragonde, stará vesničanka)

Vilém Cupák (Colin, nápadník Ragondiny dcery)

Hana Kuželová (Colette, Ragondina dcera)

Josef Škarka (Lucas, Colletin milý), Andrea Široká (Mathurine)

Michal Robotka (Thibaude).

Concerto Aventino

dirigent​​​​ Jakub Kydlíček

Tadeáš Hoza/ foto FB souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více