Opera pro děti: Blíží se premiéra Ferdy Mravence

Opera pro děti: Blíží se premiéra Ferdy Mravence

Kultovní kreslená postavička z knížek Ondřeje Sekory ožije na prknech Janáčkova divadla. Režisérkou operní inscenace je Magdalena Švecová, dirigentem Jakub Klecker. V titulní roli Ferdy Mravence vystoupí Tomáš Kořínek nebo Peter Račko. Jako Beruška sedmitečná zase Tereza Kyzlinková nebo Andrea Široká.

Kreslená postavička Ferdy Mravcence inspirovala brněnského skladatele a dirigenta Evžena Zá­mečníka (1939–2018), jak sám říkal, ke hře na operu pro malé a vel­ké. Evžen Zámečník se narodil ve Frýdku‑Místku, ale velká část jeho umělecké kariéry byla spojena s Brnem a jeho Národním divadlem. Vystudoval zde konzervatoř a JAMU, v roce 1963 se stal členem tehdy ještě Státního divadla, nejprve jako houslista orchestru zpě­voherního souboru a posléze operního souboru. V letech 1971–1981 působil ve Filharmonii Brno a do brněnské opery se vrátil v letech 1989–1994 jako její dramaturg. Opernímu žánru se začal jako skla­datel věnovat už během studií na JAMU, kterou absolvoval Fraškou o kádi, jednoaktovou buffo operou, která se dočkala řady inscenací. Dětská opera Ferda Mravenec, která měla v brněnském divadle svou světovou premiéru v roce 1977, se setkala s velkým úspěchem a bě­hem dvou let se odehrálo 90 repríz. Později k ní Evžen Zámečník na­psal pokračování Brouk Pytlík pro pražské Národní divadlo. 

Režisérka inscenace Magdalena Švecová vzkazuje divákům, na co se mohou těšit: „Hlavně na sympatického uličníka Ferdu Mravence, okouzlující Berušku a mírně zmateného Brouka Pytlíka! Na jezdící šnečí domek, mnoho dětiček Ploštice Rumě­nice a spoustu všelijakých druhů hmyzu. Také se děti dozvědí, co je to vlastně opera a čím je zvláštní. Mladším dětem budeme vyprávět malé příběhy, které možná znají z knížek Ondřeje Sekory. A prozradím, že chystáme několik vtípků i pro ty starší, stej­ně jako pro jejich rodiče.“ Premiéra je ohlášena na 22. srpna 2020 od 18:00 v Janáčkově divadle. Vhodné pro děti 5 - 12 let. 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více