Operní sezonu zahájí Hoffmannovy povídky v režii SKUTRu

16. září 2019, 1:00

Operní sezonu zahájí Hoffmannovy povídky v režii SKUTRu

Mottem operní sezony 2019/20 je Hledání… Hned první premiéra patří tématu hledání lásky. Hoffmannovy povídky od Jacqua Offenbacha připravuje režijní duo SKUTR. Tato opera se na jeviště Janáčkova divadla vrací po téměř dvaceti letech, tentokrát v hudebním nastudování Ondreje Olose. V hlavních rolích vystoupí sólisté Janáčkovy opery NdB i pravidelní hosté souboru. V hlavních ženských rolích například Markéta Cukrová, slovenská sopranistka Martina Masaryková, Pavla Vykopalová nebo Daniela Straková-Šedrlová. Mužskou část zastupuje Luciano Mastro a Mickael Spadaccinni nebo třeba Ondrej Mráz a Jiří Sulženko.

Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha se na jeviště Janáčkova divadla vrací téměř po dvaceti letech. K inscenaci byli přizvání dva režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří tvoří v českých divadlech pod zkratkou SKUTR. Brněnskému publiku se představili svým zpracováním Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky a Radůze a Mahuleny v činohře NdB před několika lety, teď je čeká první spolupráce s operním souborem. V hlavních rolích vystoupí Luciano Mastro a Mickael Spadaccinni v roli básníka Hoffmanna, Ondrej Mráz a Jiří Sulženko v basové čtyřroli Lindorf/Miracle/Dapertutto/Coppélius. V hlavních ženských rolích se představí Markéta Cukrová (Nicklausse/Múza), slovenská sopranistka Martina Masaryková (Olympia), Pavla Vykopalová (Antonia) a Daniela Straková-Šedrlová (Giulietta). Premiéra je ohlášena na 20. září od 19:00 v Janáčkově divadle.

Dílo Jacqua Offenbacha je spojování především s tzv. lehkou múzou, ale přes všechny úspěchy s operetami se skladatel celý život snažil dokázat, že i on má místo mezi svými současníky uznávanými skladateli vážné hudby jako byli Gounod, Meyerbeer, Massenet a další. Na sklonku života, kdy začala jeho umělecká sláva uvadat ne z důvodů uměleckých, ale pro jeho židovský původ, se naposledy pokusil dobýt brány operních divadel. Jako námět si vybral hru pánu Julesa Barniera a Michela Carrého, kteří patřili i k známým autorům operních libret. Hra se jmenovala Hoffmannovy povídky a jejím hlavním hrdinou byla historická postava, německý romantický básník a skladatel E. T. A. Hoffmann. Základem děje se staly básníkovy tři povídky Der Sand Mann (Olympia), Rat Crespel (Antonia) a Die Abendteuer der Sylvestre-Nacht (Giulietta). Offenbach svou vytouženou operu nedokončil, zanechal hotový rámec opery v podobě prologu a epilogu a jednání Olympie a Antonie. Sám Offenbach v Hoffmannových povídkách nezapřel svůj svět operety, ale rozsáhlá lyrická čísla a propracované dramatické pasáže dílo řadí po bok autorů, jako byli Gounod či Bizet. Operu dokončil skladatel Ernest Guiraud, ale podoba, v níž zazněla na premiéře 10. února 1881, zdaleka nebyla konečná. Během 20. století se v pozůstalostech objevila řada fragmentů Offenbachova rukopisu a vzniklo několik edic rekonstruujících možnou podobu opery.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hoffmannovy povídky

20.9.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více