Oslavy 100. výročí narození Gideona Kleina rozezní brněnské vily

Oslavy 100. výročí narození Gideona Kleina rozezní brněnské vily

Projekt Gido se vrací domů připomíná 100. výročí narození hudebníka, skladatele, pedagoga, hudebního propagátora a přerovského rodáka Gideona Kleina. V rámci projektu se umělec symbolicky vrátí domů do rodného Přerova a také na místa, která měl rád. V Brně to bude vila Löw-Beer, kde se chystá oslava narozenin s názvem Jazz pro Gida a následně také koncert spolu s komentovanou prohlídkou ve vile Stiassni.

Gideon Klein (*6.6. 1919 Přerov, †1945 Fürstengrube) coby hudebník, skladatel, pedagog a hudební propagátor měl slibně se rozvíjející uměleckou kariéru, kterou násilně přerušila II. světová válka a holocaust. Klein by v letošním roce oslavil své 100. narozeniny, právě k této příležitosti vzniká mimořádný projekt, který má za cíl připomenout nesmírný talent klavíristy a skladatele uvedením jeho hudebních děl, z nichž mnohé se staly součástí repertoáru světových komorních ansámblů, ale také představit publiku méně známá nebo znovuobjevená díla a nové kompozice soudobých českých skladatelů inspirovaných jeho dílem (Daniel Chudovský a Martin Konvička). Adaptace kabaretu vzniklého v Terezíně, jejímž prostřednictvím autoři Felix Porges, Vítězslav Horpatzky, Pavel Stránský a Pavel Weisskopf přináší historii ghetta do 21. století, stejně jako nová hra o životě Gideona Kleina na prknech pražského Švandova divadla. Akce proběhnou v Maiselově synagoze v Praze, na Pražské konzervatoři  a na dalších významných místech, jako je přerovský zámek, brněnská vila Löw-Beer, vila Stiassni nebo pražská Winternitzova vila.

Do Brna zavítá tento projekt hned třikrát. 14. září proběhne ve vile Löw-Beer oslava narozenin s názvem Jazz pro Gida. Hudební produkce se ujme Vilém Spilka Quartet a rakouský saxofonista Bernhard Wiesinger. Další akcí bude hudebně –literární večer s čtením z knihy Dopis od Gideona a to 31. října ve vzdělávacím centru Židovského muzea v Brně ( Tř. Kpt. Jaroše 2). Trojici brněnských připomínkových akcí uzavře koncert v salonu brněnské vily Stiassni, který doprovodí komentovaná prohlídka vily, akce je ohlášena na 2. listopadu.

V rámci projektu bude rovněž představen český překlad nové knihy anglického muzikologa Dr. Davida Fligga „Dopis od Gideona“, ve které autor čerpá z řady nedávno objevených archivních materiálů, jako je korespondence, fotografie, ztracená hudební díla a další dosud nepublikované zdroje. Kniha přináší v rozsáhlém textovém a fotografickém materiálu nové výpovědi a životě Gideona Kleina, jeho rodiny a přátel a také nové podrobné informace ze života členů židovské komunity v Praze v meziválečné době a následně v období holocaustu.

Celá akce Gido se vrací domů bude zahájen ve čtvrtek 12. září v Přerově, v 15:00 hodin se na tamním židovském hřbitově uskuteční vzpomínkové setkání a umístění pamětní desky Gideona Kleina symbolizující jeho návrat do rodného města. Večer v 18:hod proběhne ve Slavnostní zámecké síni města Přerova zahajovací koncert projektu, na kterém zazní kromě díla Gideona Kleina také světová premiéra díla mladého přerovského skladatele Martina Konvičky. Více o projektu zde.

Gideon Klein/ Foto Wikipedie

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.  více

Současný jazz je jedním z nejobtížněji definovatelných hudebních stylů. Existuje totiž v celé řadě podob: od víceméně puristických historických podžánrů (ragtime, swing, dixieland, bebop, hard bop, free jazz a další) se postupně víc a víc rozvolňuje do nejrůznějších fúzí, čerpá novou inspiraci mimo jiné z rocku, world music, folklóru či z vážné hudby. Takže vedle autorů a interpretů straight-ahead jazzu se také u nás vyprofilovalo několik autorských osobností hledajících a vytvářejících jeho novou podobu.  více

Po lednových streamovaných koncertech doplněných sérií originálních video-upoutávek se Czech Ensemble Baroque včera opět vrátil se živým večerním přenosem. Tentokrát se jednalo o druhý koncert z cyklu Bacha na Mozarta, který byl přeložený z 21. října. Z prostor Konventu Milosrdných bratří na něm zazněl, jako stěžejní část programu, žalm Dixit Dominus Georga Friedricha Händela.  více

Koronavirová krize roku 2020 (a 2021) měla a stále má takový dopad na podobu hudebního trhu, že si badatelé s odstupem budou možná klást otázku, zda v této době vyšly vůbec nějaké nahrávky, které neovlivnila. Robert Křesťan s Druhou trávou chtěl pracovat na dvojalbu, na kterém měl vedle sebe postavit coververze písní svých oblíbenců a novou autorskou tvorbu. Součástí ambiciózního projektu se stal britský producent Eddie Stevens, avšak přerušená možnost cestování mezi Českem a Londýnem zastavila i práce na 2CD. Kapela se rozhodla nečekat na uvolnění a vydala Díl první samostatně. Nejde o přesnou podobu původně zamýšleného prvního disku. „Vydat jen převzaté skladby bez jakékoli patrné vazby mezi nimi a původní tvorbou nám připadlo nedostatečné a producentský styl Eddieho Stevense je natolik jednotlivý a jistým způsobem jednotící, že jsme se rozhodli na prvním nosiči vydat mix obou a s druhým dílem počkat,“ vysvětluje Křesťan. Před sebou tedy máme Díl první, což ovšem není žádná polovičatá nahrávka nebo nedokončené dílo. Druhé trávě se navzdory vyšší moci podařilo nahrát jednu z nejsilnějších českých desek roku 2020.  více

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více