Otvírání studánek Alfréda Radoka zahájí křest dvou knižních publikací

3. říjen 2017, 4:00

Otvírání studánek Alfréda Radoka zahájí křest dvou knižních publikací

Úspěšná inscenace se vrací na brněnské jeviště se speciálním lektorským úvodem, během kterého budou pokřtěny Kritické edice Martinů kantát na texty Miloslava Bureše a kniha dopisů s názvem Milý příteli Bureši. Činoherní inscenace s hudebními a tanečními prvky vznikla na motivy životního příběhu Alfréda Radoka a kantáty Otvírání studánek Bohuslava Martinů pod režijním vedením J. A. Pitínského.

Netradiční lektorský úvod v podobě slavnostního křtu dvou publikací spojených se jmény Bohuslava Martinů a Miloslava Bureše: Kritické edice Martinů kantát na texty Miloslava Bureše a knihy dopisů Bohuslava Martinů Miloslavu Burešovi s názvem Milý příteli Bureši. Kmotry těchto publikací budou: Aleš Březina (ředitel Institutu Bohuslava Martinů), Jaroslav Miller (rektor Univerzity Palackého v Olomouci), Petr Francán (děkan Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění), Jiří Heřman (operní režisér, umělecký šéf opery NdB)  a Jan Antonín Pitínský (režisér inscenace Otvírání studánek Alfréda Radoka).

Představení Otvírání studánek Alfréda Radoka spolu s křtem dvou publikací proběhne v pondělí 9. října 2017 v sále Mahenova divadla.

Edice vázaná v plátně o 250 stranách vychází jako 4. svazek rozsáhlého projektu Souborného vydání díla Bohuslava Martinů, který připravuje Institut & Nadace Bohuslava Martinů a vydává nakladatelství Bärenreiter. Již první titul tohoto souborného projektu byl oceněn prestižní cenou německých nakladatelů Best Edition 2016. Kromě not obsahuje svazek podrobnou předmluvu, která přináší řadu neznámých faktů o oblíbených, zdánlivě důvěrně známých kantátách.

Otvírání studánek Alfréda Radoka/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stále žasnu nad tím, jak hluboká je studna nápadů Martina Kyšperského, potažmo celé jeho kapely Květy. Vždyť jen v roce 2017: Martin převzal Anděla za sólovou desku Vlakem. S Květy skvěle sehrál roli svazácké kapely a zpíval své autorské „normalizační“ hity v seriálu Svět pod hlavou (který o rok později zaslouženě obdržel Českého lva). Květy v nové sestavě s Ondřejem Kyasem vydaly skvělou desku Komik do půl osmé (mrzí mě, že Anděl ji minul, ale na vině je podle mě zredukování počtu žánrových cen a „lehký“ chaos v nové bezbřehé škatulce Alternativa). Vyšla kniha Průvodce po albech a historii kapely Květy a spolu s ní ještě jedno řadové album Spí vánoční pták. A mezitím Květy spustily projekt YM, v jehož rámci se všichni tři členové představí se skladbami v určitém nečekaném žánru. Začal to opět Martin Kyšperský s programem country písní – veřejná premiéra s hostujícím Petrem Uvirou proběhla ve vysílání Radia Proglas v prosinci 2017. Na rok 2018 jsou připraveny elektronické písně Aleše Pilgra a poté snad i folktronica Ondřeje Kyase.  více

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

Nejčtenější