Ozvěny postmoderny v tanci

Ozvěny postmoderny v tanci

K projektu Ozvěny postmoderny v tanci přizvalo Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA americkou choreografku Marthu Moore, odbornici na období postmoderního tance (60.–70. léta v USA). Všechny připravené taneční akce vycházejí z období postmoderny, v němž si umělci pokládali stěžejní otázky týkající se současného umění jako takového. Zabývali se vztahem umění k člověku, pozicí umění ve společnosti, rolí interpreta a diváka, a také tím, jak může umění obohatit naši každodennost. Návštěvníci projektu budou mít několik příležitostí, jak se do připravovaného programu zapojit.

Partnerem projektu Ozvěny postmoderny v tanci je Dům umění města Brna. Aktuální výstava Pavla Matysky bude nedílnou součástí připraveného programu. Akce probíhá 23.–24. dubna.

PROGRAM

23. – 24.  4., 10.00–15.00

Otevřené zkoušky tanečních performerů

Místo konání: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2
V prostorách Domu umění Brno budou k vidění otevřené zkoušky profesionálních performerů pod vedením americké choreografky, tanečnice a pedagožky Marthy Moore.

23.  4., 16.00–18.30

Pohyb jako prostředek pro vnímání výtvarného umění – pohybová dílna

Místo konání: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2
Účast je nutné předem rezervovat na adrese: rezervace@se-s-ta.cz
Tanečníci týmu choreografky M. Moore nabídnou návštěvníkům galerie pohybový ateliér jako doprovodný program aktuální výstavy Pavla Matysky. Dílna ukáže, nakolik mohou být tvůrčí otázky výtvarníka podobné těm, se kterými pracuje choreograf a taneční interpret. Během dílny budou moci její účastníci vyzkoušet některé principy, které jim pak mohou otevřít jiné vnímání děl během prohlídky výstavy.

23.  4., 19.00

Postmodern Dance a současné umění – interaktivní přednáška

Místo konání: DIFA JAMU, Mozartova 1, sál 20
Interaktivní přednáška „O vzniku a přínosu Postmodern Dance pro současné umění“ americké choreografky Marthy Moore, pokračovatelky hnutí Judson DanceTheatre, divákům živě zprostředkuje otázky tvorby, které byly a stále jsou aktuální. Akce je určena všem bez rozdílu věku či zkušeností. V angličtině, tlumočeno do češtiny.

24.  4., 16.00 a 17.00

Prohlídka výstavy Pavla Matysky s tanečníkem/choreografem jako průvodcem

Místo konání: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2
Výstava Pavla Matysky s tanečníkem/choreografem, který zprostředkuje divákům vnímání vystavených děl z pohledu umělce, který pracuje s pohybem.

24. 4., 20.00

Taneční instalace Postmodern Dance v Domu umění města Brna

Místo konání: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2
První část přinese choreografii jedné z významných postav Postmodern Dance v USA Yvonne Rainer „Pacemaker/Trio A“ v interpretaci Zdenky Brungot Svítekové a Anny Sedláčkové (SK). V druhé části večera se pak představí event-taneční instalace, výsledek spolupráce choreografky Marthy Moore se skupinou tanečníků-performerů.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více