Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Koncert Matúše Jakabčice a jeho kvintetu s Filharmonií Brno zahájí pátý ročník abonentního cyklu Jazz & World Music. Večer nabídne šest skladeb: od Jakabčicovy autorské tvorby, přes jazzové standardy až po Bachův braniborský koncert. Orchestr se představí pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Slovenský skladatel, aranžér, kytarista, producent a pedagog je brněnskému publiku dobře známý, se symfonickým orchestrem se však představí poprvé. „Nahrál přes pětadvacet alb, s domácími i zahraničními tělesy a sólisty. Vystupuje na festivalech v Evropě, USA, Japonsku, Izraeli i na Kubě. Jsme rádi, že právě toto jméno otevírá naši jazzovou sezonu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová

V první půli večera zazní autorská skladba Between 2 Worlds, která vznikla na objednávku Státní filharmonie Košice před devíti lety. Třičtvrtěhodinová kompozice je syntézou vážné hudby a jazzu, sóla patří členům jazzového kvinteta, v některých částech se ale jazzmani úplně odmlčí a hlavní slovo převezme symfonický orchestr. Po pauze následuje další Jakabčicova skladba s názvem 269 Sumner st.: „Je to adresa ve čtvrti East Boston, na které jsem pobýval během svých studií na Berklee College of Music. Bylo to příjemné, pohodové bydlení, a myslím, že se to zrcadlí i v náladě skladby. Téma vzniklo ještě při mém pobytu v zámoří, do této podoby jsem ho zpracoval až po návratu domů,“ uvedl Jakabčic. Představil i následující kompozici Room # 55. „Kdysi jsme měli s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou trio s názvem Madhouse a tato skladba vznikla pro ně. Později, v roce 2009, jsem skladbu přepracoval pro symfonický orchestr a kvinteto a tuto verzi jsem pojmenoval Room # 55. Blázinec (Madhouse) jsem si představoval jako velký dům s mnoha pokoji, každý má své číslo a v každém z nich se něco děje. Co se děje v pokoji číslo 55 si může posluchač představovat při poslechu skladby,“ podotkl.

Dále zazní melancholická skladba Autumn Leaves Josepha Kosmy. Naopak skladba Vernona Duka Autumn in New York je o okouzlení barvami podzimu ve velkoměstě. Svou cestu mezi jazzové standardy si v programu Matúše Jakabčice našel i Johann Sebastian Bach. Třídílná vznešená 1. věta 3. braniborského koncertu se stane prostorem pro sólové improvizace.

Jazz & World Music v letošní sezoně chystá dalších pět koncertů. „S radostí otevíráme pátou sezonu Jazz & World Music v Besedním domě, a to je příležitost ke troše bilancování. Tato abonentní řada se z nabídky koncertů pod křídly Filharmonie Brno v jednom ohledu vymyká. Notový zápis je často jen výchozím bodem toho, co slyšíme, nebo pult s notami na pódiu úplně chybí. Jazz a world music jsou totiž žánry nespoutané. Barvy a nálada večera bývají bezprostředně ovlivněny momentálním rozpoložením interpretů. Besední dům a soustředěné filharmonické publikum se tak stávají elegantní inspirací jazzmanů, a muzikanti z různých koutů světa, kteří nám Středoevropanům zprostředkovávají své autentické umění, do zlatem rámovaného sálu na oplátku přináší něco ryzí hudební syrovosti, již v notách nenajdeme,“ doplňuje Vilém Spilka, dramaturg cyklu JWM.

Program abonentního cyklu Jazz & World Music:

28. listopadu 2018 od 19:30 v Besedním domě

Sarah McKenzie Trio

Sarah McKenzie zpěv, klavír
Pierre Boussaguet kontrabas
Hugo Lippi kytara

30. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě

Tingvall Trio

Martin Tingvall klavír
Omar Rodriguez Calvo kontrabas
Jürgen Spiegel bicí

20. února 2018 od 19:30 v Besedním domě

Renaud Garcia-Fons & Dorantes

Renaud Garcia-Fons pětistrunný kontrabas
Dorantes klavír

13. března 2018 od 19:30 v Besedním domě

David Helbock 

8. dubna 2018od 19:30 v Besedním domě

Albayzyn

Cristina Aguilera flamenkový tanec
Luis Mariano kytara
Juan Angel Tirado zpěv

Matúš Jakabčic/ foto Jena Šimková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

Festival JazzFestBrno letos rozšířil svou nabídku o „elektronickou“ programovou linii Tension. V rámci které vystoupily 28. března v prostoru Praha v Brně formace Zabelov Group a HRTL Spaghetti Ensemble. Ideově blízko však k této nové řadě měl i dvouhodinový koncert, který se odehrál 5. dubna ve vyprodaném Sono Centru. Manchesterské trio GoGo Penguin sice využívá desetiletími prověřený instrumentální půdorys jazzového klavírního tria, ale na svých albech i koncertech osciluje kolem elektronické hudby coby východiska.