Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Koncert Matúše Jakabčice a jeho kvintetu s Filharmonií Brno zahájí pátý ročník abonentního cyklu Jazz & World Music. Večer nabídne šest skladeb: od Jakabčicovy autorské tvorby, přes jazzové standardy až po Bachův braniborský koncert. Orchestr se představí pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Slovenský skladatel, aranžér, kytarista, producent a pedagog je brněnskému publiku dobře známý, se symfonickým orchestrem se však představí poprvé. „Nahrál přes pětadvacet alb, s domácími i zahraničními tělesy a sólisty. Vystupuje na festivalech v Evropě, USA, Japonsku, Izraeli i na Kubě. Jsme rádi, že právě toto jméno otevírá naši jazzovou sezonu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová

V první půli večera zazní autorská skladba Between 2 Worlds, která vznikla na objednávku Státní filharmonie Košice před devíti lety. Třičtvrtěhodinová kompozice je syntézou vážné hudby a jazzu, sóla patří členům jazzového kvinteta, v některých částech se ale jazzmani úplně odmlčí a hlavní slovo převezme symfonický orchestr. Po pauze následuje další Jakabčicova skladba s názvem 269 Sumner st.: „Je to adresa ve čtvrti East Boston, na které jsem pobýval během svých studií na Berklee College of Music. Bylo to příjemné, pohodové bydlení, a myslím, že se to zrcadlí i v náladě skladby. Téma vzniklo ještě při mém pobytu v zámoří, do této podoby jsem ho zpracoval až po návratu domů,“ uvedl Jakabčic. Představil i následující kompozici Room # 55. „Kdysi jsme měli s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou trio s názvem Madhouse a tato skladba vznikla pro ně. Později, v roce 2009, jsem skladbu přepracoval pro symfonický orchestr a kvinteto a tuto verzi jsem pojmenoval Room # 55. Blázinec (Madhouse) jsem si představoval jako velký dům s mnoha pokoji, každý má své číslo a v každém z nich se něco děje. Co se děje v pokoji číslo 55 si může posluchač představovat při poslechu skladby,“ podotkl.

Dále zazní melancholická skladba Autumn Leaves Josepha Kosmy. Naopak skladba Vernona Duka Autumn in New York je o okouzlení barvami podzimu ve velkoměstě. Svou cestu mezi jazzové standardy si v programu Matúše Jakabčice našel i Johann Sebastian Bach. Třídílná vznešená 1. věta 3. braniborského koncertu se stane prostorem pro sólové improvizace.

Jazz & World Music v letošní sezoně chystá dalších pět koncertů. „S radostí otevíráme pátou sezonu Jazz & World Music v Besedním domě, a to je příležitost ke troše bilancování. Tato abonentní řada se z nabídky koncertů pod křídly Filharmonie Brno v jednom ohledu vymyká. Notový zápis je často jen výchozím bodem toho, co slyšíme, nebo pult s notami na pódiu úplně chybí. Jazz a world music jsou totiž žánry nespoutané. Barvy a nálada večera bývají bezprostředně ovlivněny momentálním rozpoložením interpretů. Besední dům a soustředěné filharmonické publikum se tak stávají elegantní inspirací jazzmanů, a muzikanti z různých koutů světa, kteří nám Středoevropanům zprostředkovávají své autentické umění, do zlatem rámovaného sálu na oplátku přináší něco ryzí hudební syrovosti, již v notách nenajdeme,“ doplňuje Vilém Spilka, dramaturg cyklu JWM.

Program abonentního cyklu Jazz & World Music:

28. listopadu 2018 od 19:30 v Besedním domě

Sarah McKenzie Trio

Sarah McKenzie zpěv, klavír
Pierre Boussaguet kontrabas
Hugo Lippi kytara

30. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě

Tingvall Trio

Martin Tingvall klavír
Omar Rodriguez Calvo kontrabas
Jürgen Spiegel bicí

20. února 2018 od 19:30 v Besedním domě

Renaud Garcia-Fons & Dorantes

Renaud Garcia-Fons pětistrunný kontrabas
Dorantes klavír

13. března 2018 od 19:30 v Besedním domě

David Helbock 

8. dubna 2018od 19:30 v Besedním domě

Albayzyn

Cristina Aguilera flamenkový tanec
Luis Mariano kytara
Juan Angel Tirado zpěv

Matúš Jakabčic/ foto Jena Šimková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více