Peter Grimes: Zítřejší premiéra Janáčkovy opery NdB

Peter Grimes: Zítřejší premiéra Janáčkovy opery NdB

Peter Grimes od Benjamina Brittena je první premiérou letošní sezony. Inscenace vznikla pod režijním vedením Davida Radoka, který opět pracoval v tandemu s šéfdirigentem Marko Ivanovićem. Peter Grimes měl svou československou premiéru v roce 1947 právě v brněnské opeře, kam se v sobotu zase vrací. Jako sólisté vystoupí Jana Šrejma Kačírková, Joachim Bäckström a Svatopluk Sem.

„Peter Grimes patří k 10-15 operám, které řadím k těm nejlépe napsaným, od baroka po současnost včetně Mozarta, Rossiniho, Verdiho a všech dalších. Příběh, který je lidsky univerzální, a Brittenova hudba má stejnou sílu jako nejlepší Mozart nebo nejlepší Verdi. Má velice silný emotivní náboj bez nánosu sentimentality. Taková huba je zázrak a myslím, že Peter Grimes je zázrak.“ říká režisér David Radok.

V titulní roli se brněnskému publiku poprvé představí respektovaný švédský tenorista Joachim Bäckström a spolu s ním roli učitelky Ellen ztvární sólistka místního souboru Jana Šrejma Kačírková, která pod vedením Davida Radoka už ztvárnila mimořádnou postavu Ženy v Poulencově Lidském hlasu. Role kapitána Balstroda se ujme Svatopluk Sem. Anglický hudební skladatel Benjamin Britten je často označován za klasi­ka 20. století. Inspirací pro jeho osobitý hudební jazyk mu byla nejen anglická lidová hudba, ale i italská opera a díla barok­ních mistrů. Příroda a její živly byly vždy inspirací umění a Benjamin Britten miloval moře, jež mu bylo nablízku po celý život. Ve chvílích stesku po domově našel inspiraci v básni o lidech a moři, které ve své velkolepé kráse dává i nemilosrdně bere, a napsal Petera Grimese, příběh rybáře marně hledajícího své místo ve společnosti.

Premiéra opery je ohlášena na zítřejší večer, tedy sobotu 9. října 2021 od 18:00 v Janáčkově divadle.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější