Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Filharmonie Brno připravila nevšední koncert nejen pro fanoušky legendární skupiny Pink Floyd. Spolu s violoncellistou Jiřím Bártou, Českým filharmonickým sborem Brno a seskupením Atom Heart Mother Band, tvořeným předními českými rockovými muzikanty, předvede v brněnské Richard Adam Gallery skladbu Atom Heart Mother v originální verzi. Takřka půlhodinovou skladbu Pink Floyd v programu doplní minimalisticky laděné skladby dvou současných skladatelů – Johna TaveneraJohna Adamse.

Atom Heart Mother je páté album anglické skupiny Pink Floyd. Bylo vydáno v říjnu 1970 a stalo se prvním albem kapely, které se v britském žebříčku dostalo na první místo. Deska se stala mezníkem ve vývoji skupiny na její cestě k progresivnímu a symfonickému rocku. Důležitou roli na ní hraje žesťová sekce orchestru a sbor. Titulní skladba Atom Heart Mother zabírá celou první stranu původní gramofonové desky a je nejdelší skladbou Pink Floyd, kterou skupina oficiálně vydala. Jde o jakousi suitu, pod níž jsou jako autoři podepsáni všichni členové skupiny a také Ron Geesin, jenž dodal skladbě výslednou podobu a vytvořil orchestrální a sborové aranžmá. Název se zrodil zcela náhodně; když členy kapely žádný vhodný nenapadal, podívali se do novin, kde objevili článek o šestapadesátileté ženě, matce, která měla kardiostimulátor s atomovým pohonem.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš k programu dodává: „V době, kdy byl program koncertu sestavován, jsme nemohli tušit, jak aktuální bude zařazení právě Tavenerovy skladby Svjatyj, jejíž staroslověnský text se přednáší při pravoslavných pohřbech během vynášení rakve z chrámů. Původně měla tato skladba pro sbor a violoncello na připravovaných koncertech sloužit jako křehká modlitba před ‚orchestrálním výbuchem’ atomové bomby v Adamsově symfonii Doctor Atomic. Vzhledem k nedávnému úmrtí Sira Johna Tavenera (12. listopadu 2013) se však provedení skladby Svjatyj stává i neplánovaným uctěním památky tohoto významného skladatele…“

Dvojí provedení programu, v němž dojde k fúzi rockové a vážné hudby, proběhne v Richard Adam Gallery (donedávna Wannieck Gallery) 30. a 31. ledna od 19.30 hod.

Richard Adam Gallery, ilustrační foto svajcr

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KWG 3 B sólisté / ČFSB / FB / Vavřínek

31.1.2014, 19:30 / Adam Gallery

Dále si přečtěte

Pianistka Anna Vinnickaja působila vzhledem k repertoáru a své národní interpretační škole překvapivě mírně, pokorně a ukázněně.  Spíše dominoval nadhled, přirozená suverenita a vyrovnanost. Milan Paľa usiluje o krajně expresivní tón, mimo jiné i extrémním vibratem, nad kterým ovšem má natolik pevný přednesový i intonační nadhled, že tu opravdu dochází k pokusu o posunutí interpretačních hranic. Dirigenta Aleksandara Markoviće už netřeba chválit za to, jak proniká do Janáčkovy orchestrální sazby – prostě je v ní také jako doma.  více

Koncert měl výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější