Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Filharmonie Brno připravila nevšední koncert nejen pro fanoušky legendární skupiny Pink Floyd. Spolu s violoncellistou Jiřím Bártou, Českým filharmonickým sborem Brno a seskupením Atom Heart Mother Band, tvořeným předními českými rockovými muzikanty, předvede v brněnské Richard Adam Gallery skladbu Atom Heart Mother v originální verzi. Takřka půlhodinovou skladbu Pink Floyd v programu doplní minimalisticky laděné skladby dvou současných skladatelů – Johna TaveneraJohna Adamse.

Atom Heart Mother je páté album anglické skupiny Pink Floyd. Bylo vydáno v říjnu 1970 a stalo se prvním albem kapely, které se v britském žebříčku dostalo na první místo. Deska se stala mezníkem ve vývoji skupiny na její cestě k progresivnímu a symfonickému rocku. Důležitou roli na ní hraje žesťová sekce orchestru a sbor. Titulní skladba Atom Heart Mother zabírá celou první stranu původní gramofonové desky a je nejdelší skladbou Pink Floyd, kterou skupina oficiálně vydala. Jde o jakousi suitu, pod níž jsou jako autoři podepsáni všichni členové skupiny a také Ron Geesin, jenž dodal skladbě výslednou podobu a vytvořil orchestrální a sborové aranžmá. Název se zrodil zcela náhodně; když členy kapely žádný vhodný nenapadal, podívali se do novin, kde objevili článek o šestapadesátileté ženě, matce, která měla kardiostimulátor s atomovým pohonem.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš k programu dodává: „V době, kdy byl program koncertu sestavován, jsme nemohli tušit, jak aktuální bude zařazení právě Tavenerovy skladby Svjatyj, jejíž staroslověnský text se přednáší při pravoslavných pohřbech během vynášení rakve z chrámů. Původně měla tato skladba pro sbor a violoncello na připravovaných koncertech sloužit jako křehká modlitba před ‚orchestrálním výbuchem’ atomové bomby v Adamsově symfonii Doctor Atomic. Vzhledem k nedávnému úmrtí Sira Johna Tavenera (12. listopadu 2013) se však provedení skladby Svjatyj stává i neplánovaným uctěním památky tohoto významného skladatele…“

Dvojí provedení programu, v němž dojde k fúzi rockové a vážné hudby, proběhne v Richard Adam Gallery (donedávna Wannieck Gallery) 30. a 31. ledna od 19.30 hod.

Richard Adam Gallery, ilustrační foto svajcr

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KWG 3 B sólisté / ČFSB / FB / Vavřínek

31.1.2014, 19:30 / Adam Gallery

Dále si přečtěte

Pianistka Anna Vinnickaja působila vzhledem k repertoáru a své národní interpretační škole překvapivě mírně, pokorně a ukázněně.  Spíše dominoval nadhled, přirozená suverenita a vyrovnanost. Milan Paľa usiluje o krajně expresivní tón, mimo jiné i extrémním vibratem, nad kterým ovšem má natolik pevný přednesový i intonační nadhled, že tu opravdu dochází k pokusu o posunutí interpretačních hranic. Dirigenta Aleksandara Markoviće už netřeba chválit za to, jak proniká do Janáčkovy orchestrální sazby – prostě je v ní také jako doma.  více

Koncert měl výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.  více


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více