Plaisirs de Musique uvede scénickou kompozici Slzy Eliny Makropulos

Plaisirs de Musique uvede scénickou kompozici Slzy Eliny Makropulos

Scénická kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec vznikla na motivy hry Karla Čapka. Slzy Eliny Makropulos uvede soubor Plaisirs de Musique v režii Magdaleny Švecové. Vystoupí Gabriela Eibenová, Jan Čižmář a Lenka Kniha Bartůňková.

Životní příběh a osobní drama hrdinky divadelní hry Karla Čapka (1890–1938) Věc Makropulos (1922) se stal hlavní inspirací scénické kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec. Na známém příběhu o tajemné „Věci Makropulos“ a z ní vyplývající nesmrtelnosti se hudba proměňuje v čase stejně, jako se odvíjí pomyslná nit uměle prodlouženého života. Zazní písně z období renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po hudbu 20. století.

Večer scénické kompozice je ohlášený na 12. listopadu 2018 od 19:30 ve dvoraně Uměleckoprůmyslového muzea.

Elinu Makropulos ztvární sopranistka Gabriela Eibenová. Osud, Duši a Smrt v jedné osobě představí tanečnice Lenka Kniha Bartůňková a coby Otec, Ctitel a Muž zahraje na loutnu a kytaru Jan Čižmár.

Soubor Plaisirs de Musique byl založen v roce 2013 a specializuje se na autentickou interpretaci hudby starších stylových období. Členy souboru jsou přední evropští profesionální hudebníci hrající na dobové nástroje, ale i zpěváci, herci a tanečníci. Projekty souboru jsou realizovány pod uměleckým vedením Jana Čižmáře ve spolupráci s odborníky z oblasti historického tance a divadla.

Program:

Ivana Loudová (*1941) - Canto meditativo

John Dowland (1563 – 1626) - Flow my tears

Melancholy galiard

Claudio Monteverdi (1567 – 1643) - Si dolce el’tormento

Giovanni Giacomo Gastoldi (cca. 1554 – 1609) - A lieta vita

Henry Purcell (1659 – 1695) - Sweeter than roses

Dear pretty youth

Not all my torments

Evening hymn

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) - Un moto di gioia   (Le Nozze di Figaro)

Robert Schumann (1810 – 1856)

Seit ich ihn gesehen   (Frauenliebe und Leben, op. 42, no. 1)

Er, der Herrlichste von allen   (ibid., no. 2)

An meinem Herzen, an meiner Brust   (ibid., no. 7)

Nun hast du mir den ersten Schmerz getan   (ibid., no. 8)

Kurt Weill (1900 – 1950) - Youkali (Tango habanera)

Arvo Pärt (*1935) - Vater Unser

Jan Čižmár/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více