Plaisirs de Musique uvede scénickou kompozici Slzy Eliny Makropulos

Plaisirs de Musique uvede scénickou kompozici Slzy Eliny Makropulos

Scénická kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec vznikla na motivy hry Karla Čapka. Slzy Eliny Makropulos uvede soubor Plaisirs de Musique v režii Magdaleny Švecové. Vystoupí Gabriela Eibenová, Jan Čižmář a Lenka Kniha Bartůňková.

Životní příběh a osobní drama hrdinky divadelní hry Karla Čapka (1890–1938) Věc Makropulos (1922) se stal hlavní inspirací scénické kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec. Na známém příběhu o tajemné „Věci Makropulos“ a z ní vyplývající nesmrtelnosti se hudba proměňuje v čase stejně, jako se odvíjí pomyslná nit uměle prodlouženého života. Zazní písně z období renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po hudbu 20. století.

Večer scénické kompozice je ohlášený na 12. listopadu 2018 od 19:30 ve dvoraně Uměleckoprůmyslového muzea.

Elinu Makropulos ztvární sopranistka Gabriela Eibenová. Osud, Duši a Smrt v jedné osobě představí tanečnice Lenka Kniha Bartůňková a coby Otec, Ctitel a Muž zahraje na loutnu a kytaru Jan Čižmár.

Soubor Plaisirs de Musique byl založen v roce 2013 a specializuje se na autentickou interpretaci hudby starších stylových období. Členy souboru jsou přední evropští profesionální hudebníci hrající na dobové nástroje, ale i zpěváci, herci a tanečníci. Projekty souboru jsou realizovány pod uměleckým vedením Jana Čižmáře ve spolupráci s odborníky z oblasti historického tance a divadla.

Program:

Ivana Loudová (*1941) - Canto meditativo

John Dowland (1563 – 1626) - Flow my tears

Melancholy galiard

Claudio Monteverdi (1567 – 1643) - Si dolce el’tormento

Giovanni Giacomo Gastoldi (cca. 1554 – 1609) - A lieta vita

Henry Purcell (1659 – 1695) - Sweeter than roses

Dear pretty youth

Not all my torments

Evening hymn

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) - Un moto di gioia   (Le Nozze di Figaro)

Robert Schumann (1810 – 1856)

Seit ich ihn gesehen   (Frauenliebe und Leben, op. 42, no. 1)

Er, der Herrlichste von allen   (ibid., no. 2)

An meinem Herzen, an meiner Brust   (ibid., no. 7)

Nun hast du mir den ersten Schmerz getan   (ibid., no. 8)

Kurt Weill (1900 – 1950) - Youkali (Tango habanera)

Arvo Pärt (*1935) - Vater Unser

Jan Čižmár/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější