Plaisirs de Musique uvede scénickou kompozici Slzy Eliny Makropulos

Plaisirs de Musique uvede scénickou kompozici Slzy Eliny Makropulos

Scénická kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec vznikla na motivy hry Karla Čapka. Slzy Eliny Makropulos uvede soubor Plaisirs de Musique v režii Magdaleny Švecové. Vystoupí Gabriela Eibenová, Jan Čižmář a Lenka Kniha Bartůňková.

Životní příběh a osobní drama hrdinky divadelní hry Karla Čapka (1890–1938) Věc Makropulos (1922) se stal hlavní inspirací scénické kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec. Na známém příběhu o tajemné „Věci Makropulos“ a z ní vyplývající nesmrtelnosti se hudba proměňuje v čase stejně, jako se odvíjí pomyslná nit uměle prodlouženého života. Zazní písně z období renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po hudbu 20. století.

Večer scénické kompozice je ohlášený na 12. listopadu 2018 od 19:30 ve dvoraně Uměleckoprůmyslového muzea.

Elinu Makropulos ztvární sopranistka Gabriela Eibenová. Osud, Duši a Smrt v jedné osobě představí tanečnice Lenka Kniha Bartůňková a coby Otec, Ctitel a Muž zahraje na loutnu a kytaru Jan Čižmár.

Soubor Plaisirs de Musique byl založen v roce 2013 a specializuje se na autentickou interpretaci hudby starších stylových období. Členy souboru jsou přední evropští profesionální hudebníci hrající na dobové nástroje, ale i zpěváci, herci a tanečníci. Projekty souboru jsou realizovány pod uměleckým vedením Jana Čižmáře ve spolupráci s odborníky z oblasti historického tance a divadla.

Program:

Ivana Loudová (*1941) - Canto meditativo

John Dowland (1563 – 1626) - Flow my tears

Melancholy galiard

Claudio Monteverdi (1567 – 1643) - Si dolce el’tormento

Giovanni Giacomo Gastoldi (cca. 1554 – 1609) - A lieta vita

Henry Purcell (1659 – 1695) - Sweeter than roses

Dear pretty youth

Not all my torments

Evening hymn

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) - Un moto di gioia   (Le Nozze di Figaro)

Robert Schumann (1810 – 1856)

Seit ich ihn gesehen   (Frauenliebe und Leben, op. 42, no. 1)

Er, der Herrlichste von allen   (ibid., no. 2)

An meinem Herzen, an meiner Brust   (ibid., no. 7)

Nun hast du mir den ersten Schmerz getan   (ibid., no. 8)

Kurt Weill (1900 – 1950) - Youkali (Tango habanera)

Arvo Pärt (*1935) - Vater Unser

Jan Čižmár/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více

S další českou muzikálovou premiérou v podobě titulu Big vyrukovalo Městské divadlo Brno. Hudební novinka, která se zrodila ze stejnojmenného filmu, pobaví děti, pubescenty i jejich doprovod. Tato muzikálová pohádka obslouží skutečně všechny generace. Big je totiž rodinnou komedii, která dokáže být místy i fantasy podívanou, jindy romanticky nasládlým dílkem o lásce či napínavou záležitostí o unáhleném malém klukovi, s nímž to ale nakonec dobře dopadne.  více