Popelka – pohádkový závěr baletní sezony Národního divadla Brno

Popelka – pohádkový závěr baletní sezony Národního divadla Brno

Balet Sergeje Prokofjeva Popelka je poslední baletní premiérou této sezony. Nová baletní inscenace Markéty Pimek Habalové láká do divadla celou rodinu, slibuje čarovný svět víl a skřítků, kteří pomáhají Popelce na cestě za splněnými sny a pravou láskou. V roli Popelky vystoupí Klaudia Radačovská a v roli prince Arthur Abram.

Z šesti baletních opusů Sergeje Prokofjeva, jedné z největších hudebních osobností 20. století, se dodnes hřejí na diváckém výsluní balety dva, legendární Romeo a Julie a pohádková Popelka. Ta patří k baletům, který nedefinuje původní choreografické provedení, a proto existuje řada slavných i pozoruhodných inscenací, které vznikají od 50. let 20. století dodnes. Každá generace choreografů uvádí „svoji“ Popelku, a Balet NdB nyní uvádí od roku 1953 již čtvrtou inscenaci. Popelka v režii a choreografii Markéty Pimek Habalové se vrací na jeviště Národního divadla Brno po dlouhých čtyřiceti letech. Na nové inscenaci se výtvarně podíleli i známá česká jména spojená s divadelní tvorbou, Pavel Knolle (kostýmy) a David Janošek (výprava). Baletní premiéra je ohlášena na dnešní večer, tedy pátek 13. května od 19:00 v Mahenově divadle.

,,Největší inspirací při tvorbě scénografie k baletu Popelka mi byl prostor snu a noci. Nekonečnost nebe a hloubka temně modrého světa snů, noční oblohy, měsíce, hvězd… Snu ve smyslu snu ve spánku, ale i cíle a tužby, za kterou se v životě vydáváme na cestu. Snu Popelky o lepším životě a zázraku vysvobození ze zajetí smutku a tmy...Její cesta za světlem, za kouzlem, za proměnou, za láskou,“ popisuje David Janošek svou inspiraci pro vytvoření scény. 

U kostýmů dominuje elegance spojená s hravostí a kouzly. Jejich autorem je český tanečník, bývalý šéf uměleckého souboru Laterny Magiky a výtvarník, Pavel Knolle, který se podle vlastních slov nechal unášet vzájemnou energií inscenačního týmu a krásnou pohádkou, fantazií bez limitů. Kostýmy odrážejí charakter jednotlivých postav a jsou nedílnou součástí jevištního dění.

A pro koho je balet Popelka určený? ,,Myslím, že bude pro všechny, kdo mají rádi pohádkové příběhy a šťastné konce, tančené a hrané naživo, jak se teď říká live. Zkuste přijít a uvěřit, že laskavost a dobré srdce ještě pořád vítězí. Ať už jste malí, nebo velcí,“ uvádí Pimek Habalová.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Popelka

13.5.2022, 19:00 / Mahenovo divadlo

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Josef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více

Závěrečný koncert abonentní řady brněnských filharmoniků Filharmonie v divadle II udělal bezpochyby radost všem fanouškům animátorského studia Ghibli. Přestože dramaturgie večera nebyla vystavěna na melodiích z nespočtu filmových partitur, které hlavní hvězda večera dirigent a skladatel Joe Hisaishi pro studio Ghibli zkomponoval, již jen samotná přítomnost oblíbeného umělce přilákala celou řadu posluchačů, kteří koncerty artificiální hudby pravděpodobně pravidelně nenavštěvují. Program dvou koncertů v Janáčkově divadle (28. a 29. dubna) zahrnoval Symfonii č. 7 cis moll Sergeje Prokofjeva, českou premiéru Hisaishiho skladby Variace 57 pro dva klavíry a orchestr, v níž se jako sólisté představili Dennis Russell Davies a Maki Namekawa, a českou premiéru Symfonie č. 2 estonského skladatele Lepa Sumery. (Autor recenze navštívil čtvrteční provedení).  více

Po rozeznění pádové zkušebny FSI VUT sestoupila desátá slavnostní sezona ansámblu Brno Contemporary Orchestra s podtitulem We are the world do podzemí. Odpolední nedělní koncert totiž zavedl milovníky soudobé hudební tvorby do jeskyně Výpustek v Moravském krasu. Koncert s díly Šarūnase Nakase, Giacinta Scelsiho, Michala Wróblewského a Miroslava Tótha vznikl v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého a koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu bylo také literární pásmo z textů Radka Štěpánka napsaných pro tuto akci, které recitoval Petr Kubes. Texty tvořily na vhodných místech předěly mezi jednotlivými skladbami či větami. Přednes skladby Rany, kterou na objednávku Brno Contemporary Orchestra složil Miroslav Tóth, zajistila sama autorka předlohy Zuzana Husárová. Koncert řídil dirigent a umělecký vedoucí orchestru Pavel Šnajdrvíce

Nejčtenější