Poprvé v Brně! Premiéra opery Sicilské nešpory

9. leden 2013, 17:56
Poprvé v Brně! Premiéra opery Sicilské nešpory

Na první měsíc nového roku pro Vás Janáčkova opera připravila opravdovou hudební specialitu. V pátek 11. ledna máte možnost vidět úplně poprvé v Brně velkolepé dílo Giuseppe Verdiho Sicilské nešpory.

Řada Verdiho oper je inspirována skutečnými historickými událostmi. Mezi ně patří i Sicilské nešpory, které skladatel psal na objednávku pařížské opery. Autorem libreta je francouzský dramatik Eugen Scribe, který Verdimu nabídl starší text hry Le duc d’Albe, původně určený pro Donizettiho. Verdi trval na přepracování a jako ústřední bod nové opery bylo vybráno povstání sicilského obyvatelstva proti francouzské nadvládě roku 1282. Při komponování díla se Verdi držel zvyklostí velké francouzské opery, jeho hudba je plná pro něj tolik typického dramatického napětí a působivosti.

V režii polského činoherního, filmového a operního režiséra Laco Adamika se na jevišti Janáčkova divadla rozehraje dramatický příběh vzpoury, ctižádosti, hrdosti a v neposlední řadě lásky. Můžete se těšit na dobovou, výpravnou inscenaci s velkolepými sbory a dramatickými áriemi v podání vynikajících sólistů Adriany Kohútkové, Louisy Houdson, Vladimíra Chmela, Michala Lehotského, Jakuba Kettnera a Rafaela Álvareze.

PREMIÉRA 11. ledna 2013 od 19 hodin na pódiu Janáčkova divadla

Premiéru opery G. Verdiho Sicilské nešpory věnuje Janáčkova opera Národního divadla Brno emeritní sólistce paní Marii Steinerové k významnému životnímu jubileu. Operní pěvkyně, držitelka Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera, působila v brněnské opeře v letech 1948-1981

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější