Poslední premiéra skupiny ProART: Ondina

15. listopad 2019, 3:00

Poslední premiéra skupiny ProART: Ondina

Taneční skupina ProART uvede jako svou poslední letošní premiéru současnou adaptaci Ondiny: Malá mořská milovaná, dramatickou prvotinu z pera Lucie Hrochové. Inscenace v sobě spojuje tanec a činohru.

ProART uvádí v premiéře dramatický text Lucie Hrochové, která se inspirovala motivy z mytologie i literárních děl napříč kulturami a vyabstrahovala z nich příběh o lásce smrtelného muže a nesmrtelné víly. Výsledná inscenace propojuje tanec a činohru, proplouvá mezi experimentem a klasikou. Ondina: Malá mořská milovaná je dramatickou prvotinou z pera Lucie Hrochové. Lucie Hrochová je však již autorkou dvou knih (Přátelství z nebes (2009) a Poznání z nebes (2011) v nakladatelství Akcent) a spoluautorkou divadelního představení (Giuliettiny noci (2019), Studio Marta). Text vznikl na motivy dramatické hry Ondina Jeana Giradouxe, pohádky Hanse Christiana Andersena, sebraných islandských pověstí Knuda Rasmussena a dalších. Premiéra je ohlášena na 30. listopadu 2019 od 19:30 v divadle BuranTeatr.

Autorem choreografie je Martin Dvořák, kostýmy jsou dílem Jindry Rychlé a hudba Jana Hanáka (Sonority). Hlavním tématem je kontrast mezi duší a egem, přírodou a člověkem, nesmrtelností a konečností, prostotou na jedné straně a umělou složitostí ale i lidskou tvořivostí a důmyslností na straně druhé. To přírodní, mocné a zároveň prosté reprezentuje mořská víla Ondina, oproti ní je smrtelník Hans. Tyto dvě bytosti, které jsou sami sobě protiklady, se však vzájemně obdivují a touží po sobě. Jako základní tvůrčí motiv zde stojí i žánrové rozpětí samotných interpretů, jejich umělecký background a zkušenosti v divadelních směrech jako balet, opera, činohra, moderní a současný tanec, pohybové divadlo, experimentální performance.

Reprízy 2019:
6. 12. 19:30 BRNO BuranTeatr
14. 12. 19:30 BRNO BuranTeatr

Foto/ Kateřina Rusňáková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Návštěvníci hudebního festivalu Concentus Moraviae měli včera večer jedinečnou možnost být u setkání několika světových kultur – nenásilného souznění evropské, indické a arabské hudební tradice. V hustopečském kostele sv. Václava a Anežky České představili zpěvačka Ghalia Benali, gambistka a zpěvačka Romina Lischka a kontrabasista a hráč na chitarru battente Vincent Noiret skladby francouzských gambistů Antoinea Forqueraye, Monsieura de Sainte-Colombe a Marina Maraise uvedené do kontextu arabských melodických struktur maqam a indických rág. Koncert Volání k modlitbě se stal hudebním rozjímáním – meditací oprošťující posluchače od lety budovaného kulturního rámce a hledáním jednoty pod nánosem zdánlivé rozdílnosti.  více

Jedním z prvních večerů, který milovníci vážné hudby mohli po dlouhé pandemicky vynucené pauze navštívit (ve vnitřních prostorách), se stal sobotní koncert Šarlatové Benátky festivalu Concentus Moraviae s houslistkou, flétnistkou a klavíristkou Annou Fusek a loutnistou a theorbistou Gianlucou Geremia. Chronologicky sestavený program představil návštěvníkům kostela Všech svatých v Moravském Krumlově díla skladatelů z počátku 16. století, počátky nového stylu i skladby mistrů pozdního baroka.  více

Rok 2020 by většina hudebníků, ty jazzové nevyjímaje, asi nejraději vymazala ze života: v naplněném (a následně proškrtaném) diáři zůstalo pár koncertů na prázdniny, tradiční velké festivaly včetně brněnského JazzFestu se nekonaly nebo proběhly v okleštěné formě. Hudebníci, kteří plánovali uvést nové projekty, se místo do klubů a sálů vydali před kamery. Ochutnávky z jednotlivých skladeb servírovali imaginárnímu publiku pomocí virtuálních streamů. Přesto (nebo vlastně právě proto) se v Čechách a na Moravě velmi rozmanitá jazzová muzikantská komunita dopracovala k nevídanému rekordu šedesáti vydaných alb – a to jsme nezapočítali projekty slovenských hudebníků usazených u nás. Kvůli zrušenému JazzFestu jsme bohužel přišli například o jedinečnou pódiovou prezentaci zhudebněného životního příběhu čerstvého sedmdesátníka Františka Uhlíře i další z mezinárodních sestav Invisible Wiorld invenčního basisty Tomáše Lišky. Naopak velmi skrytě a nenápadně v Brně hraje a tvoří nedávný absolvent jazzové katedry JAMU Peter Korman – a právě jeho debutovým albem naši reflexi začneme.  více

Právě dnes - tedy 19. května - začíná ve Valašském Meziříčí událost, na kterou se všichni cimbalisté téměř z celého světa těší už dva roky. Jde o 14. ročník Mezinárodního festivalu cimbálu, který se každý lichý rok v tomto městě koná již od roku 1995. Letos bude kvůli pandemické situaci vpravdě skromnější a organizátoři budou některé z koncertů streamovat. Jiné bude přenášet Český rozhlas Vltava a Český rozhlas Brno. Hráč na cimbál Michal Grombiřík byl letos přijatý jako první cimbalista v historii na Katedru jazzové interpretace na JAMU. Jaká je cesta od lidové písničky, přes klasickou hudbu až k jazzu a co přesně bude na zmíněném cimbálovém festivalu dělat? O tom všem jsme si povídali.  více

Milovníkům komorní hudby nejspíše nebude třeba představovat cyklus koncertů Štěpán Filípek & Friends (dříve známo jako Štěpán Filípek a jeho hosté) hlouběji. Původně open-air projekt pořádaný festivalem Léto na Staré radnici stavěl díla světových autorů po bok současným brněnským skladatelům. Po letech vývoje se cyklus osamostatnil, podoba jeho dramaturgie se však nezměnila. Změnila se však forma – živý koncert sdílela na svém YouTube kanálu platforma NOWA – New Open Way of Arts. Violoncellista, propagátor soudobé hudby a organizátor cyklu Štěpán Filípek si na sobotní (15. Května) vystoupení pozval houslistku Olgu Šroubkovou a slovenského klavíristu a dirigenta Ondreje Olose. Program večera tvořilo Klavírní trio Miloslava Ištvana, skladba Štěpána Filípka Sen o Gabrielovi pro sólový klavír a Klavírní trio č. 2, Op. 100 Franze Schuberta.  více