Premiéra opery Čert a Káča už zítra v Mahenově divadle

9. prosinec 2016, 9:00

Premiéra opery Čert a Káča už zítra v Mahenově divadle

Na prknech Mahenova divadla se již zítra představí Čert a Káča v režii Jiřího Heřmana. V titulních rolích vystoupí Václava Krejčí Housková a Roman Hoza. Na nové operní inscenaci se podílí také Dětský sbor Brno.

Opera Antonína Dvořáka se vrací do Brna. Více o novém nastudování a celkovém pojetí inscenace se dočtete v rozhovoru s jejím režisérem Jiřím Heřmanem. Premiéra opery Čert a Káča proběhne zítra, tedy 10. prosince 2016 od 19:00 v Mahenově divadle.

Čert a Káča je vedle Rusalky a Jakobína Dvořákovou nejznámější operou. V čem je jiná, v čem je výjimečná, co máte na této opeře rád?

Je to pohádka pro dětského diváka. To ji odlišuje od Rusalky, která je pohádkou pro dospělé. Výjimečná je svou energickou hudbou vycházející z mnoha inspirací lidových a klasických tanců. A co mám na této opeře rád? Asi nejvíce její humor.

 Dvořák tuto operu komponoval na zámku v Lužanech, v kraji, který je spojený s řadou čertovských pověstí...

Traduje se pověst o místní hospodě, která se propadla do pekla. U nás to není hospoda, ale zámecká kuchyně, která se propadne do kuchyně pekelné.

Mahenovo divadlo, ve kterém bude opera uvedena, funguje dodnes na ruční tahy. Jak jste se poprali s poměrně zásadními změnami scény vycházejícími z libreta?

Výtvarný koncept je založen na proměnách, tak jak je známe z barokního a pozdně-romantického divadla. Výprava je opravdu přebohatá, díky speciálně tištěným kulisám, které jsou proměňovány do mnoha podob. Je to velký nápor na technický personál, který musí fungovat stejně, jako kdyby představení bylo provedeno s moderní jevištní technologií. Má to pro mne ohromné kouzlo, přenesl jsem se do dětských let, kdy jsem si hrál na loutkové divadloJ

Opera je hodně postavena na čertech. Má podle Vás český čert v mezinárodním kontextu nějaké specifické vlastnosti, které zahraniční čerti nemají?

Ano, je opravdu pohádkový. Dokáže být vážný ale také velmi vtipný i nemotorný. Český čert může být i hodný, může se i zamilovat, ale krutě se mu to nevyplatí. O tom je náš Čert i Káča.

V inscenaci figuruje kuchyňské nádobí téměř v nadživotní velikosti. Kdo přišel s tímto nápadem a jak se s ním v inscenaci pracuje?

Přemýšlel jsem jak vybavit pekelnou kuchyni, kde si hříšné duše odpykávají své tresty. V kotlech se nevaří jen čertovské pochutiny, ale trápí se tam především hříšné dušičky. Proto jsme potřebovali vše ve větším měřítku. Ano, palička na maso v nadživotní velikosti je dobrým a vtipným nástrojem jak zastrašit zlobivé a hříšné duše.

Do Vaší inscenace se také hodně zapojují děti. Prozradíte jak, a je koncept otevřen také dětem v hledišti?

Jak jsem řekl, příběh je vyprávěn z pohledu dětí, které zároveň účinkují na jevišti. Jsou pro mne hlavním pojítkem mezi jevištěm a dětmi v hledišti.

Čert a Káča/ foto archiv NdB

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více