Premiéra opery Čert a Káča už zítra v Mahenově divadle

9. prosinec 2016, 9:00

Premiéra opery Čert a Káča už zítra v Mahenově divadle

Na prknech Mahenova divadla se již zítra představí Čert a Káča v režii Jiřího Heřmana. V titulních rolích vystoupí Václava Krejčí Housková a Roman Hoza. Na nové operní inscenaci se podílí také Dětský sbor Brno.

Opera Antonína Dvořáka se vrací do Brna. Více o novém nastudování a celkovém pojetí inscenace se dočtete v rozhovoru s jejím režisérem Jiřím Heřmanem. Premiéra opery Čert a Káča proběhne zítra, tedy 10. prosince 2016 od 19:00 v Mahenově divadle.

Čert a Káča je vedle Rusalky a Jakobína Dvořákovou nejznámější operou. V čem je jiná, v čem je výjimečná, co máte na této opeře rád?

Je to pohádka pro dětského diváka. To ji odlišuje od Rusalky, která je pohádkou pro dospělé. Výjimečná je svou energickou hudbou vycházející z mnoha inspirací lidových a klasických tanců. A co mám na této opeře rád? Asi nejvíce její humor.

 Dvořák tuto operu komponoval na zámku v Lužanech, v kraji, který je spojený s řadou čertovských pověstí...

Traduje se pověst o místní hospodě, která se propadla do pekla. U nás to není hospoda, ale zámecká kuchyně, která se propadne do kuchyně pekelné.

Mahenovo divadlo, ve kterém bude opera uvedena, funguje dodnes na ruční tahy. Jak jste se poprali s poměrně zásadními změnami scény vycházejícími z libreta?

Výtvarný koncept je založen na proměnách, tak jak je známe z barokního a pozdně-romantického divadla. Výprava je opravdu přebohatá, díky speciálně tištěným kulisám, které jsou proměňovány do mnoha podob. Je to velký nápor na technický personál, který musí fungovat stejně, jako kdyby představení bylo provedeno s moderní jevištní technologií. Má to pro mne ohromné kouzlo, přenesl jsem se do dětských let, kdy jsem si hrál na loutkové divadloJ

Opera je hodně postavena na čertech. Má podle Vás český čert v mezinárodním kontextu nějaké specifické vlastnosti, které zahraniční čerti nemají?

Ano, je opravdu pohádkový. Dokáže být vážný ale také velmi vtipný i nemotorný. Český čert může být i hodný, může se i zamilovat, ale krutě se mu to nevyplatí. O tom je náš Čert i Káča.

V inscenaci figuruje kuchyňské nádobí téměř v nadživotní velikosti. Kdo přišel s tímto nápadem a jak se s ním v inscenaci pracuje?

Přemýšlel jsem jak vybavit pekelnou kuchyni, kde si hříšné duše odpykávají své tresty. V kotlech se nevaří jen čertovské pochutiny, ale trápí se tam především hříšné dušičky. Proto jsme potřebovali vše ve větším měřítku. Ano, palička na maso v nadživotní velikosti je dobrým a vtipným nástrojem jak zastrašit zlobivé a hříšné duše.

Do Vaší inscenace se také hodně zapojují děti. Prozradíte jak, a je koncept otevřen také dětem v hledišti?

Jak jsem řekl, příběh je vyprávěn z pohledu dětí, které zároveň účinkují na jevišti. Jsou pro mne hlavním pojítkem mezi jevištěm a dětmi v hledišti.

Čert a Káča/ foto archiv NdB

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější