Premiéra opery Chytračka bude plná bicích nástrojů

21. listopad 2017, 8:00

Premiéra opery Chytračka bude plná bicích nástrojů

Komorní opera Hudební fakulty JAMU připravuje dílo německého skladatele Carla Orffa. V operní inscenaci Chytračka vystoupí pět perkusionistů obsluhujících více než dvě desítky bicích nástrojů a dva klavíristi. Premiéra proběhne v Divadle na Orlí.

Opera Chytračka se do Brna vrací po sedmnácti letech, v současné době je uváděna v Opavě a Praze. Orffovo dílo inspirované pohádkou bratří Grimmů a lidovými pořekadly je také jakýmsi odkazem na druhou světovou válku. Chytračka potkává krále, který nezvládá svou funkci. Žena jej chce změnit a probudit v něm city, zároveň se snaží pomoci své zemi.

"Orff Chytračku napsal jako satiru na tehdejší nacistické Německo a ukryl to pod pohádku. V příběhu je znát, že vztah krále a chytračky je podobný vztahu Hitlera a Evy Braunové," uvedl režisér Jan Levý. Nová komorní verze této opery je dílem Friedricha Wanekena. „Hrajeme komorní úpravu opery pro dva klavíry, tympány a bicí z roku 1980. Paradoxně i klavír je tady vlastně používaný jako bicí nástroj,“ poznamenal dirigent Jiří Najvar. Orchestr doprovodí osm mladých pěvců.

Dvě premiéry se 25. a 26. listopadu odehrají v Divadle na Orlí, následovat budou dvě reprízy 27. a 29 listopadu.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pokud patříte mezi příznivce a posluchače tzv. staré hudby, o hudebním tělese Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckém vedoucím Romanu Válkovi jste již bezpochyby slyšeli. Ansámbl se věnuje historicky poučené interpretaci děl starších slohových období, převážně baroka a klasicismu. Hlavní devizou orchestru je pak uvádění velkých hudebně-dramatických útvarů. Mezi nedávné počiny patří například uměle vytvořené oratorium Příběh o Kristu sestavené z tematicky spojitých děl skladatele Heinricha Schütze. Velkou pozornost věnuje ansámbl také dílu Františka Xavera Richtera, jehož Requiem, Te Deum a pašijové oratorium Deposizione dalla croce di Gesu Cristo patří k zatím posledním nahrávkám orchestru.  více

Jednou za čas na koncertních programech objeví i skladby, které posluchači ještě nemohli ocenit. Ve většině případů tyto premiéry slouží především k okořenění jinak standardního repertoáru večera. Ať už se jedná o zbrusu nové hudební dílo nebo o novodobou premiéru, které předcházelo dlouhé badatelské úsilí v archivu, vše je povětšinou nasazeno po boku letitých klasik. Zazní-li tak například rekonstruovaná symfonie neznámého skladatele období klasicismu, je téměř jisté, že si k ní poslechneme určitě i Mozarta, Beethovena nebo Haydna. Program koncertu brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa s houslovým virtuózem Milanem Paľou, kterým těleso zahájilo svůj koncertní cyklus Slovensko v Brně, však sestával pouze z premiér soudobé hudby.  více

Po více než padesáti letech vrátilo Národní divadlo Brno na repertoár Pikovou dámu Petra Iljiče Čajkovského. Premiéra 17. února v Mahenově divadle v inscenaci Martina Glasera znamenala pro hudební divadlo ještě jeden návrat – po více než šedesáti letech se na brněnská prkna vrátila také Soňa Červená.  více

Hudbymilovní obyvatelé Brna si rádi připomínají návštěvu Wolfganga Amadea Mozarta ve města na přelomu let 1767-1768. Tématem třetího abonentního koncertu brněnských filharmoniků z cyklu Filharmonie doma I se však stala skladatelova návštěva Prahy. A nebylo tomu bezdůvodně. V profesionální dráze nejvýraznějšího představitele vídeňského klasicismu zaujímá Praha nezpochybnitelné místo. V souladu se zvoleným tématem pak dramaturgové vybrali důležité mezníky v autorově tvorbě, které právě s Prahou a Pražany souvisí. Orchestr Filharmonie Brno vedl Alexander Liebreich a na klavír hrál Saleem Ashkar.  více

Ve čtvrtek 8. února se v prostorách kavárny Era v Černých Polích konalo čtvrté a prozatím poslední pokračování cyklu Folklor a city, ojedinělého spojení osvětové aktivity a folklorní zábavy. Téma úvodní přednášky etnologa Martina Sítka bylo případně aktuální: masopustní tradice v České republice.  více