Premiéru netradičního zpracování Labutího jezera připravil brněnský balet

13. březen 2015, 8:07

Premiéru netradičního zpracování Labutího jezera připravil brněnský balet

Klasická pohádka se střetává s tématem boje s těžkou nemocí. Současné zpracování jednoho z nejoblíbenějších baletů má název Black & White.

Black and White je moderním přepracováním klasického baletu Labutí jezero P. I. Čajkovského. Šéf uměleckého souboru baletu Mário Radačovský zcela přepracoval pohybovou partituru, zatímco ta hudební zůstala až na pár škrtů stejná. Radačovský tak popřel všechny inscenační tradice a nahlížení na příběh z pozice ženy (postava Oddety – Odílie). V Black and White se hlavní postavou stává princ Siegfried, procházející těžkou životní etapou, spojenou s léčbou těžkého onemocnění. Rezignoval také na využití špičkové baletní obuvi. Takzvané špičkovky mohou být pro současnější choreografický slovník někdy svazující a jejich použití pak určuje pohybovou estetiku.

Premiéra baletu Black & White se koná v Mahenově divadle 20. března v 19:00 hod. Zvláštností inscenace bude světelná projekce Michaela Auera a kostýmy od Patricie Barker, umělecké vedoucí amerického Grand Rapids Ballet.

Hlavní inspirací Radačovského pro tento umělecký počin byl boj s rakovinou, kterou mu lékaři diagnostikovali v Holandsku. Z nemocničního pokoje měl tenkrát výhled na jezero s labutěmi a právě tam se zrodila myšlenka celého díla. Black and White uvedl poprvé před třemi lety v Grand Rapids Ballet v Michiganu. Balet slavil velký úspěch a nyní se představí i v Brně.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Nejčtenější