Pro královnu Elišku: Cyklus koncertů klasické hudby na Starém Brně

15. říjen 2021, 2:00

Pro královnu Elišku: Cyklus koncertů klasické hudby na Starém Brně

Czech Ensemble Baroque připravuje cyklus koncertů s názvem Pro královnu Elišku. Kromě čtyř hudebních večerů nabízí také možnost prohlídky klášterní knihovny Augustiniánského kláštera.

Přestože opatství na Starém Brně založila v roce 1323 královna Eliška Rejčka, je toto místo spojené spíš z Mendelem a Janáčkem. A právě nový komorní cyklus souboru Czech Ensemble Baroque chce tento dluh splatit. Soubor chystá celkem čtyři koncerty klasické hudby z období renesance a baroka. „V neposlední řadě je našim cílem také využití netradičních a akusticky zajímavých prostor k realizaci koncertů vokální a vokálně instrumentální především renesanční a barokní hudby“ doplňuje Tereza Válková, sbormistryně Czech Ensemble Baroque. První koncert je ohlášený už na tuto neděli 17. října od 18:00.

Eliška (Alžběta) Rejčka se narodila 1. září 1288 v Poznani. V roce 1303 se vdala za českého krále Václava a byla korunována na českou a polskou královnu. Přijala jméno podle světice Alžběty (Elišky), ale lid ji nazýval Rejčkou, podle křestního jména Richenza, které dostala od své švédské matky. Václav II. záhy umřel, stejně jako její druhý manžel Rudolf Habsburský, a jejím přítelem a ochráncem se stává nejmocnější muž království pan Jindřich z Lipé. Za ním se v roce 1318 stěhuje do Brna, kde roku 1323 zakládá "na uspokojení svědomí a odpuštění hříchů" při starším farním kostele Panny Marie na Starém Brně klášter cisterciaček a rozhodne se postavit i nový klášterní chrám Nanebevzetí Panny Marie. Na památku panovnice zakladatelky a taky pro bližší seznámení veřejnosti jak s touto významnou historickou osobností, tak s prostory a dějinami kláštera, který vybudovala, se bude v prostoru opatství konat cyklus čtyř koncertů, z nichž každý bude doplněn o komentovaný úvod zaměřený na téma ze života Elišky Rejčky. Teoretickou a přednáškovou část zabezpečí Miriam Kolářová a o hudební program se postará Czech Ensemble Baroque a jeho hosté, například soubor Ensemble Versus s Vladimírem Maňasem. Koncerty se uskuteční v refektáři i Kapitulní síni blízko samotné baziliky Panny Marie, kde je Eliška Rejčka pohřbena.

Prohlídky a přednášky pro posluchače zaštítí Miriam Kolářová, ředitelka Muzea starobrněnského opatství. „Jsme přesvědčeni, že žena, která se zasloužila o zbudování jedné z nejvýznamnějších brněnských památek a která odkázala klášteru téměř veškerý svůj majetek, si zaslouží být připomenuta dnešnímu světu, a že krásné prostory kláštera mohou být otevřeny široké veřejnosti, aby se mohla obdivovat působivým interiérům, ale i krásným zahradám uvnitř komplexu“ říká k projektu Miriam Kolářová, ředitelka Muzea starobrněnského opatství.

Pro královnu Elišku – cyklus koncertů v Augustiniánském opatství na Starém Brně

  1. 10. 2021 18.00

Recitál Michaely Koudelkové (C. Schaffrath, F. X. Richter, C. P. E. Bach)

  1. 10. 2021 18.00

Monteverdi: Madrigali – Ensemble Baroque Qiuntet (výběr ze 4. knihy madrigalů)

  1. 11. 2021 18.00

Když jsi ve štěstí – Ensemble Baroque Qiuntet (Boleslavský, Vodňanský, Schütz a další)

  1. 12. 2021 18.00

Adventní koncert – Ensemble Versus (renesanční i soudobá adventní moteta)

Foto archiv CEBQ

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější