Requiem pro člověka: Janáčkova opera a děti z vyloučených lokalit města Brna

Requiem pro člověka: Janáčkova opera a děti z vyloučených lokalit města Brna

Unikátní projekt navazuje na loňskou operu Brundibár z ghetta. Requiem pro člověka. Věnováno těm, které lidé nenechali žít je scénické provedení Requiem W. A. Mozarta, které vzniká pod vedením režisérky Lindy Keprtové a šéfdirigenta Janáčkovy opery Marka Ivanoviće. Patronkou projektu je Iva Bittová.

V návaznosti na úspěšný projekt Brundibár z ghetta z roku 2015 se letos v listopadu vrací dětští protagonisté s inscenačním týmem kolem režisérky Lindy Keprtové na brněnská pódia znovu. Tentokrát s projektem Requiem pro člověka. Věnováno těm, které lidé nenechali žít. U zrodu této inscenace stál také šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović, proto se právě opera stala dětem novým uměleckým partnerem. Projekt pracuje s dětmi z vyloučených brněnských lokalit. Klade si za cíl ukázat jejich talent, učit je práci a komunikaci v týmu, inspirovat je a propojovat s osobnostmi uměleckého světa. Společně se sólisty, sborem a orchestrem Janáčkovy opery pracují děti na scénickém provedení Requiem W. A. Mozarta, obohaceném o performanci na verše Bohuslava Reynka. Vše v režii Lindy Keprtové a za hudební spolupráce se sólisty, sborem a orchestrem Janáčkovy opery NdB v čele s šéfdirigentem Markem Ivanovićem.  Patronkou projektu se stala zpěvačka a multiinstrumentalistka Iva Bittová.

Requiem pro člověka proběhne 4. listopadu 2016 od 19:00 v Bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Mendlově náměstí.

„Během zkoušení Brundibára z Ghetta se s jistou samozřejmostí započal mezi dospělými, kteří se na projektu podíleli, a mezi dětmi, které v představení účinkovaly, jistý mezilidský vztah, u kterého se dalo předpokládat, že jen tak ze dne na den neskončí. Samozřejmě se za ty měsíce složení zúčastněných proměňovalo. Samozřejmě, že některé momenty přinášely radosti více a některé méně. Samozřejmě, že křivka našich plánů a ambicí závisela na nemálo okolnostech. Avšak vztah se nadále prohluboval a Requiem pro člověka je jeho logickým vyústěním, kdy se dětský herec představuje divákovi bez ohledu na souvislosti, které jsou definovány pouze námi, světem dospělých," dodává k projektu režisérka Linda Keprtová.

Requiem pro člověka/ Foto (c) Ludvík Grym

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější