S Filharmonií Brno vystoupí japonská legenda Joe Hisaishi v dvojroli dirigenta a skladatele

27. duben 2022, 1:00

S Filharmonií Brno vystoupí japonská legenda Joe Hisaishi v dvojroli dirigenta a skladatele

Filharmonie Brno má před sebou jeden z vrcholů letošní sezony. Dva večery, jejichž hlavní tváří je Joe Hisaishi, světově uznávaný japonský skladatel, který se v Brně představí také v roli dirigenta. Pod jeho taktovkou orchestr zahraje Prokofjevovu Symfonii č. 7 a dvě skladby v české premiéře: Symfonii č. 2 Lepo Sumery a Hisaishiho Variace 57.

„Je to velmi žádaný koncert, zatím nejúspěšnější v této sezoně v Janáčkově divadle. Vstupenky mizí rychle, kdo chce přijít, neměl by dlouho váhat. Osobně si myslím, že to je koncert, který by posluchačům neměl uniknout,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Joe Hisaishi (1950) zažil svůj první větší úspěch v roce 1974, kdy ještě pod původním jménem Mamoru Fujisawa složil hudbu pro anime seriál Gyatoruzu. Dalšími milníky pro něj byla hudba k Sasuga no Sarutobi (Akademie Ninja) a Futari Daka (Na plný plyn). Právě pro filmovou hudbu je oslavován ve světě především. Na kontě má přes osmdesát filmových partitur a mezinárodní uznání mu přinesla spolupráce s legendárním režisérem animovaných filmů Hajaem Mijazakim. Mezi Hisaishio nejznámější filmovou tvorbu patří hudby k filmům Naušika z Větrného údolí, Můj soused Totoro, Princezna Mononoke či Zvedá se vítr. Jeho tvorba doprovázi také řadu snímků Takešiho Kitana a svoji hudbu propůjčil rovněž videoherní sérii Ni no Kuni. Ačkoli má Hisaishiho hudba nepochybně svůj charakteristicky zvuk, ve svých skladbách mnohdy prozkoumává různé žánry včetně minimalismu, experimentální elektroniky, západní artificiální tvorby i tradiční japonské hudby.

Podle dramaturga Vítězslava Mikeše připomíná Hisaishi v jistém ohledu Leonarda Bernsteina. „Ten uspěl jako muzikálový tvůrce, avšak toužil po uznání i v oblasti tzv. vážné hudby. Hisaishi je znám hlavně jako autor filmové hudby, jejíž koncertní provedení se odehrávají ve velkých halách; ani on ovšem neskrývá ambice prosadit se jako „seriózní“ skladatel. Což se mu daří, jak ukazuje právě jeho Variace 57. Když jsme Hisaishimu k jeho skladbě do programu navrhli Druhou symfonii Sumery, narozeného ve stejném roce jako on, nepředpokládali jsme, že by tohoto estonského autora znal. Jak jsme ho podcenili! Nejenže ho znal, ale dokonce nám odpověděl, že v Japonsku jeho symfonie diriguje. Hisaishiho Variace 57 a Sumerova Druhá symfonie nabídnou nejen možnost srovnání japonského, resp. estonského minimalismu, ale hlavně silný, emocionálně stupňovaný zážitek,“ uvedl Mikeš.

Večer zahájí Symfonie č. 7 Sergeje Prokofjeva. S jejím uvedením filharmonie kvůli ruské válečné agresi váhala. „Nakonec jsme se rozhodli v našich programech ruskou hudbu zachovat. Činíme tak z uměleckých pohnutek a s myšlenkami na řadu odvážných ruských lidí – hudebníky nevyjímaje –, kteří se vzpírají represivnímu režimu. Není od věci připomenout, že podobným nátlakům byli vystaveni už v dřívějších dobách četní ruští skladatelé jako třeba Dmitrij Šostakovič nebo právě Prokofjev,“ podotkl Mikeš. Upozornil, že roku 1952 při neveřejné přehrávce stranická komise zpochybnila Prokofjevův zasněný závěr díla, který neodpovídal socrealistickým představám oslavného zakončení sovětské symfonie. Skladatel na nátlak závěr změnil, doufaje však, že v budoucnu se skladba bude hrát s původním finále. „Vycházíme vstříc Prokofjevovu přání a prvotnímu záměru; jeho Sedmá symfonie zazní s původním finále. Ve vztahu k současné situaci to vnímáme i jako symbolické gesto,“ doplnil Mikeš.

Druhou půli večera zahájí Hisaishio Variace 57. Autor vytvořil pro Filharmonii Brno novou verzi s orchestrálním obsazením smyčců – v původní verzi se počítalo pouze se smyčcovým kvintetem. Klavírního partu se ujme duo, pro které autor skladbu zkomponoval: šéfdirigent Dennis Russell Davies a jeho žena Maki Namekawa. Skladba začíná takřka impresionisticky laděnými běhy obou klavírů, které tu a tam prokládají rytmicky pestré vstupy komorního orchestru. „První část skladby vykazuje tradiční barevnost a harmonickou pestrost Hisaishiho hudby, jejíž gradaci umocňují minimalistické tendence. Druhá část je intimním duetem obou sólistů, kterým prostupuje neodvratně pravidelný pulz klavíru. V závěrečné části se navrací smyčcový orchestr a s ním i typická barevná pestrost a rytmická bohatost Hisaishiho hudby,“ vysvětlil muzikolog Lukáš Pavlica.

Závěr večera patří estonskému skladateli Lepo Sumerovi (1950–2000), jehož odkaz žije nezaslouženě ve stínu tvorby jeho krajanů Arvo Pärta, Erkki-Svena Tüüra či Veljo Tormise. Sumera, který čtyři roky působil jako estonský ministr kultury, získal tři estonské státní ceny a cenu za nejlepší filmovou hudbu na portugalském filmovém festivalu Espinho. V roce 1997 byla jeho Pátá symfonie vybrána jako doporučené dílo na Mezinárodním skladatelském fóru UNESCO v Paříži.

Joe Hisaishi/ foto Omar Cruz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hisaishi diriguje Hisaishiho

28.4.2022, 19:00 / Besední dům

Hisaishi diriguje Hisaishiho

29.4.2022, 19:00 / Besední dům

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější