S Filharmonií Brno vystoupí japonská legenda Joe Hisaishi v dvojroli dirigenta a skladatele

27. duben 2022, 1:00

S Filharmonií Brno vystoupí japonská legenda Joe Hisaishi v dvojroli dirigenta a skladatele

Filharmonie Brno má před sebou jeden z vrcholů letošní sezony. Dva večery, jejichž hlavní tváří je Joe Hisaishi, světově uznávaný japonský skladatel, který se v Brně představí také v roli dirigenta. Pod jeho taktovkou orchestr zahraje Prokofjevovu Symfonii č. 7 a dvě skladby v české premiéře: Symfonii č. 2 Lepo Sumery a Hisaishiho Variace 57.

„Je to velmi žádaný koncert, zatím nejúspěšnější v této sezoně v Janáčkově divadle. Vstupenky mizí rychle, kdo chce přijít, neměl by dlouho váhat. Osobně si myslím, že to je koncert, který by posluchačům neměl uniknout,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Joe Hisaishi (1950) zažil svůj první větší úspěch v roce 1974, kdy ještě pod původním jménem Mamoru Fujisawa složil hudbu pro anime seriál Gyatoruzu. Dalšími milníky pro něj byla hudba k Sasuga no Sarutobi (Akademie Ninja) a Futari Daka (Na plný plyn). Právě pro filmovou hudbu je oslavován ve světě především. Na kontě má přes osmdesát filmových partitur a mezinárodní uznání mu přinesla spolupráce s legendárním režisérem animovaných filmů Hajaem Mijazakim. Mezi Hisaishio nejznámější filmovou tvorbu patří hudby k filmům Naušika z Větrného údolí, Můj soused Totoro, Princezna Mononoke či Zvedá se vítr. Jeho tvorba doprovázi také řadu snímků Takešiho Kitana a svoji hudbu propůjčil rovněž videoherní sérii Ni no Kuni. Ačkoli má Hisaishiho hudba nepochybně svůj charakteristicky zvuk, ve svých skladbách mnohdy prozkoumává různé žánry včetně minimalismu, experimentální elektroniky, západní artificiální tvorby i tradiční japonské hudby.

Podle dramaturga Vítězslava Mikeše připomíná Hisaishi v jistém ohledu Leonarda Bernsteina. „Ten uspěl jako muzikálový tvůrce, avšak toužil po uznání i v oblasti tzv. vážné hudby. Hisaishi je znám hlavně jako autor filmové hudby, jejíž koncertní provedení se odehrávají ve velkých halách; ani on ovšem neskrývá ambice prosadit se jako „seriózní“ skladatel. Což se mu daří, jak ukazuje právě jeho Variace 57. Když jsme Hisaishimu k jeho skladbě do programu navrhli Druhou symfonii Sumery, narozeného ve stejném roce jako on, nepředpokládali jsme, že by tohoto estonského autora znal. Jak jsme ho podcenili! Nejenže ho znal, ale dokonce nám odpověděl, že v Japonsku jeho symfonie diriguje. Hisaishiho Variace 57 a Sumerova Druhá symfonie nabídnou nejen možnost srovnání japonského, resp. estonského minimalismu, ale hlavně silný, emocionálně stupňovaný zážitek,“ uvedl Mikeš.

Večer zahájí Symfonie č. 7 Sergeje Prokofjeva. S jejím uvedením filharmonie kvůli ruské válečné agresi váhala. „Nakonec jsme se rozhodli v našich programech ruskou hudbu zachovat. Činíme tak z uměleckých pohnutek a s myšlenkami na řadu odvážných ruských lidí – hudebníky nevyjímaje –, kteří se vzpírají represivnímu režimu. Není od věci připomenout, že podobným nátlakům byli vystaveni už v dřívějších dobách četní ruští skladatelé jako třeba Dmitrij Šostakovič nebo právě Prokofjev,“ podotkl Mikeš. Upozornil, že roku 1952 při neveřejné přehrávce stranická komise zpochybnila Prokofjevův zasněný závěr díla, který neodpovídal socrealistickým představám oslavného zakončení sovětské symfonie. Skladatel na nátlak závěr změnil, doufaje však, že v budoucnu se skladba bude hrát s původním finále. „Vycházíme vstříc Prokofjevovu přání a prvotnímu záměru; jeho Sedmá symfonie zazní s původním finále. Ve vztahu k současné situaci to vnímáme i jako symbolické gesto,“ doplnil Mikeš.

Druhou půli večera zahájí Hisaishio Variace 57. Autor vytvořil pro Filharmonii Brno novou verzi s orchestrálním obsazením smyčců – v původní verzi se počítalo pouze se smyčcovým kvintetem. Klavírního partu se ujme duo, pro které autor skladbu zkomponoval: šéfdirigent Dennis Russell Davies a jeho žena Maki Namekawa. Skladba začíná takřka impresionisticky laděnými běhy obou klavírů, které tu a tam prokládají rytmicky pestré vstupy komorního orchestru. „První část skladby vykazuje tradiční barevnost a harmonickou pestrost Hisaishiho hudby, jejíž gradaci umocňují minimalistické tendence. Druhá část je intimním duetem obou sólistů, kterým prostupuje neodvratně pravidelný pulz klavíru. V závěrečné části se navrací smyčcový orchestr a s ním i typická barevná pestrost a rytmická bohatost Hisaishiho hudby,“ vysvětlil muzikolog Lukáš Pavlica.

Závěr večera patří estonskému skladateli Lepo Sumerovi (1950–2000), jehož odkaz žije nezaslouženě ve stínu tvorby jeho krajanů Arvo Pärta, Erkki-Svena Tüüra či Veljo Tormise. Sumera, který čtyři roky působil jako estonský ministr kultury, získal tři estonské státní ceny a cenu za nejlepší filmovou hudbu na portugalském filmovém festivalu Espinho. V roce 1997 byla jeho Pátá symfonie vybrána jako doporučené dílo na Mezinárodním skladatelském fóru UNESCO v Paříži.

Joe Hisaishi/ foto Omar Cruz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hisaishi diriguje Hisaishiho

28.4.2022, 19:00 / Besední dům

Hisaishi diriguje Hisaishiho

29.4.2022, 19:00 / Besední dům

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Josef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více

Závěrečný koncert abonentní řady brněnských filharmoniků Filharmonie v divadle II udělal bezpochyby radost všem fanouškům animátorského studia Ghibli. Přestože dramaturgie večera nebyla vystavěna na melodiích z nespočtu filmových partitur, které hlavní hvězda večera dirigent a skladatel Joe Hisaishi pro studio Ghibli zkomponoval, již jen samotná přítomnost oblíbeného umělce přilákala celou řadu posluchačů, kteří koncerty artificiální hudby pravděpodobně pravidelně nenavštěvují. Program dvou koncertů v Janáčkově divadle (28. a 29. dubna) zahrnoval Symfonii č. 7 cis moll Sergeje Prokofjeva, českou premiéru Hisaishiho skladby Variace 57 pro dva klavíry a orchestr, v níž se jako sólisté představili Dennis Russell Davies a Maki Namekawa, a českou premiéru Symfonie č. 2 estonského skladatele Lepa Sumery. (Autor recenze navštívil čtvrteční provedení).  více

Po rozeznění pádové zkušebny FSI VUT sestoupila desátá slavnostní sezona ansámblu Brno Contemporary Orchestra s podtitulem We are the world do podzemí. Odpolední nedělní koncert totiž zavedl milovníky soudobé hudební tvorby do jeskyně Výpustek v Moravském krasu. Koncert s díly Šarūnase Nakase, Giacinta Scelsiho, Michala Wróblewského a Miroslava Tótha vznikl v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého a koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu bylo také literární pásmo z textů Radka Štěpánka napsaných pro tuto akci, které recitoval Petr Kubes. Texty tvořily na vhodných místech předěly mezi jednotlivými skladbami či větami. Přednes skladby Rany, kterou na objednávku Brno Contemporary Orchestra složil Miroslav Tóth, zajistila sama autorka předlohy Zuzana Husárová. Koncert řídil dirigent a umělecký vedoucí orchestru Pavel Šnajdrvíce

Nejčtenější