Sál pro Brno získal stavební povolení

Janáčkovo kulturní centrum slibuje moderní koncertní sál s perfektní akustikou. Budova bude dále disponovat hudebními zkušebnami, sklady nebo nahrávacím studiem. Druhá etapa projektu, navazující na již vybudované podzemní garáže, má nyní platné stavební povolení.

Nový koncertní sál vyroste na rohu Besední a Veselé. Před ní vznikne nové prostranství, které městská část Brno-střed doporučila pojmenovat náměstí Ludvíka Kundery – po brněnském klavíristovi a muzikologovi, žákovi Leoše Janáčka a prvním rektorovi Janáčkovy akademie múzických umění. Návrh schválili brněnští radní a příští týden se jím budou zabývat zastupitelé.

„V úterý jsme si u ministra Zaorálka potvrdili, že stát i přes úsporná opatření stále počítá se spolufinancováním projektu ve výši 600 milionů korun. Dokumentace pro provedení stavby by měla být hotová za 11 měsíců. V průběhu letošního roku dále vznikne pod vedením světově uznávaného akustika Yasuhisy Toyoty akustický model sálu, který bude do prováděcí dokumentace zakomponován. Následně vypíšeme výběrové řízení na zhotovitele,“ doplnil radní pro kulturu Marek Fišer.

Nový Sál pro Brno, jak se projekt rovněž označuje, bude mít šest nadzemních podlaží. „Celý objekt naváže na už dokončenou etapu podzemních garáží, v nichž je připraveno 170–180 parkovacích míst. Z garáží bude možné vystoupat přímo do vstupní haly JKC. Pro diváky bude sloužit kromě samotného koncertního sálu, do jehož hlediště se jich vejde 1100–1200, také třeba kavárna; v zázemí pro zaměstnance bude většina místností určená jako tzv. ladírny, tedy šatny hudebníků, dále nahrávací studio, zkušebny, sklady apod.,“ popsal zástupce projekčního týmu Petr Hrůša.

V roce 2018 byla podepsána smlouva o zpracování projektové dokumentace a o výkonu autorského dozoru s týmem ve složení Tomasz Konior (generální projektant), Yasuhisa Toyota (hlavní akustik) a Petr Hrůša (projektant stavební části).

„Projekt Janáčkova kulturního centra osobně považuji za jednu ze stěžejních věcí, na kterou se chceme v rámci našeho volebního období soustředit. Získáním stavebního povolení se otevřela cesta k dalším fázím přípravy a přiblížilo se to, na co naše město i region čeká dlouhá léta – že se od vizualizací a administrativy přejde k samotné stavbě. Doufám, že vše bude probíhat bez komplikací a že nejpozději na jaře 2022 zahájíme stavební práce,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková.

Vizualizace JKC 2020/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější