Sběratel lidových písní Hynek Bím

5. březen 2014, 7:53

Sběratel lidových písní Hynek Bím

Před sto čtyřiceti lety se narodil Hynek Bím, pedagog, sbormistr a sběratel lidových písní. V jeho záznamech se jich zachovalo přes tři tisíce.

Hynek Bím se narodil 5. března 1874 v Lomnici nad Popelkou. První hudební vzdělání mu poskytl jeho otec, který tam působil jako regenschori. V roce 1886 odešel s matkou a bratrem do Brna, kde také v roce 1892 absolvoval učitelský ústav. Učil v Ivančicích, Kloboukách a ve Strážnici, v roce 1919 se stal ředitelem měšťanské školy ve Skalici na Slovensku.

Zájem o lidovou píseň se u něj probudil během studia pod vlivem Leoše Janáčka. Důležitým podnětem byla také příprava Národopisné výstavy českoslovanské v Praze v roce 1895. Sběratelskou činnost zahájil na Ivančicku, později rozšířil svou činnost i na Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou a Hluboké u Náměště. Materiál získával i od podomních obchodníků ze Slovácka a Slovenska. Při zápisu si všímal nejen písní samotných, ale i prostředí, okolnostem, hudebnímu doprovodu a interpretačnímu stylu. K přesnému určení rytmu používal telegrafní klíč, texty zapisoval bez úprav včetně vulgárních výrazů. Na Janáčkův popud přispěl do třetího vydání Bartošovy sbírky. Ve sběratelské činnosti pokračoval v Kloboukách u Brna i ve Strážnici. Odmíal dechovou hudbu jako ničitelku lidové písně.

Jako člen Pracovního výboru pro českou lidovou píseň na Moravě a ve Slezsku pokračoval ve výzkumu na Valašsku. V letech 1906–12 poslal výboru 2930 písní, ale když se nedočkal jejich zveřejnění, se zásilkami skončil. Usiloval o zpřístupnění svých sbírek široké veřejnosti, jejich vědecké zpracování nepovažoval za podstatné. Za definitivní záchranu sebraného materiálu pokládal teprve vydání tiskem.

Další materiál sesbíral na Slovensku během svého působení ve Skalici, nové písně získával i od dětí ve škole. Zabýval se také zpěvem a vyvoláváním ponocných, které systematicky sledoval a napsal pojednání o jejich historii a významu. Zprostředkoval kontakt Leoše Janáčka s myjavskými hudci a připravil s nimi program na mezinárodní hudební festival ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1927. Ve Skalici také vedl pěvecké spolky a věnoval se příležitostným kompozicím.

V roce 1934 odešel na odpočinek a žil v Tišnově, kam odešel za svým bratrem, až do své smrti 30. prosince 1958.

Zdroj: Národopisné aktuality, 3/1984

Hynek Bím při zápisu lidových písní na Slovensku, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Rozhovor s Tomášem Kočkem o cenách Anděl, putování Moravou, Brnu jako kulturním centru a především o jeho posledním albu Cestou na jihvíce

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více