Schnittke 90 & Bach: Filharmonie Brno zahajuje další abonentní řadu

18. listopad 2024, 12:00

Schnittke 90 & Bach: Filharmonie Brno zahajuje další abonentní řadu

Johann Sebastian Bach jako průlomový autor, a skladatelé, které jeho dílo inspirovalo, jsou námětem koncertu Schnittke 90 & Bach, který Filharmonie Brno hraje ve čtvrtek a pátek a otevírá jím další abonentní řadu. Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka v Besedním domě. 

„Úvodním koncertem připomeneme nedožité devadesátiny Alfreda Schnittkeho, který patří k vlajkovým autorům našeho orchestru. Jeho dílo zaznívá v každé sezoně i na našich festivalech,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Koncerty proběhnou ve čtvrtek 21. a pátek 22. listopadu 2024 v Besedním domě.

První půle večera patří Bachově odkazu. „Bach je první velký skladatel, který nesmírnou mocí svého díla donutil obecenstvo, aby vzalo na vědomí jeho hudbu, i když patřila minulosti. Událost, která nemá obdoby, protože až do devatenáctého století poslouchá společnost téměř výhradně hudbu své vlastní doby,“ píše Milan Kundera v knize esejů O hudbě a románu. Bachovo dílo inspirovalo mnohé autory natolik, že se snažili jeho varhanní, vokální a komorní skladby dostat do repertoáru symfonických těles. Vznikla tak řada transkripcí a orchestrálních úprav, které koncert otevřou. Tři chorály a Houslová sonáta e moll zazní v úpravě Ottorina Respighiho, Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm' ich her“ pak v úpravě Igora Stravinského. „Uslyšíme exponované dechové nástroje, typické pro Stravinského. Kromě nich použil už jen harfu, violy a kontrabasy,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Bach inspiroval i Schnittkeho. „Nedostižný ideál, který stojí v centru všeho. Střed, slunce, které svítí na všechny strany, ať se věnuji čemukoliv,“ vyjádřil se o něm. Schnittkeho jubileum, které připadá na neděli 24. listopadu, orchestr připomene jeho Symfonií č. 4. „Je to hluboké dílo s duchovním námětem a mocným účinkem polyfonie. Ve světové symfonické literatuře nemá obdoby. Je inspirováno růžencem, modlitbou, v níž věřící spolu s Marií rozjímají nad tzv. tajemstvím, tedy důležitými událostmi Ježíšova života,“ popsal dílo Mikeš.

Motivický materiál vychází z melodických modelů příznačných pro hudbu pravoslavných, katolíků, protestantů i Židů. Dílu vévodí klavír jako průvodce „chrámem všech církví“, pocit sakrálního prostoru navozují všudypřítomné zvony i sbor, který se v závěru připojí s latinským textem modlitby. „Kdosi kdysi přirovnal poslech této symfonie k pouti do Santiaga de Compostela. Je to trefné přirovnání, které nám může posloužit jako vodítko. Zapomeňme na klasický symfonický kánon a nechme se unášet poselstvím, na jehož konci můžeme být jinými, budeme-li chtít a budeme-li o to usilovat,“ doplnil Mikeš.

Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka, sólového partu v Houslové sonátě e moll se ujme zástupce koncertního mistra Martin Pavlík, orchestr doprovodí Pěvecký sbor Gaudeamus pod vedením Daši Karasové. Oba večery jsou vyprodané, k dostání jsou už jen vstupenky na stání.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější