Setkání Richarda Nováka a Johannese Brahmse

22. únor 2019, 1:00

Setkání Richarda Nováka a Johannese Brahmse

Brněnského basistu Richarda Nováka doprovodí v rámci jeho recitálu Kostiantyn Tyshko a Vladimír Krátký. Zazní Die schöne Magelone od Johannese Brahmse.

Brahmsovo Die schöne Magelone je považováno za nejdůležitější zpracování pozdněstředověkého příběhu o lásce krásné Magelony a rytíře Petra. Na sklonku 18. století ho zpracoval německý romantický dramatik a básník Ludwig Tieck. O několik desítek let později zhudebnil Johannes Brahms patnáct romancí z tohoto eposu. Na přání samotného Richarda Nováka zazní v rámci komorního koncertu Ensemble Opera Diversa tento písňový cyklus ve spolupráci s mladým klavírním hráčem Kostiantynem Tyshko. Úryvky z eposu zaznějí v českém překladu v podání Vladimíra Krátkého, člena činohry Národního divadla v Brně. Recitál je ohlášený na 25. února 2019 od 19:00 v Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Richard Novák: bas
Kostiantyn Tyshko: klavír
Vladimír Krátký: umělecký přednes

Koncert je bez přestávky.

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prvním impulsem pro setkání s basistou Richardem Novákem byl letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Skoro jsme u něj začali, potom jsme u něj i skončili, ale zkuste mluvit o letošku s člověkem, který zpívá už šedesát let. Richardu Novákovi bude letos osmdesát tři let a zpívá pořád výborně. A kdybyste měli v následujícím textu pocit, že se snad místy trochu chlubí, nenechte se mýlit. Jsou to všechno prostě sdělené skutečnosti.  více

Recitál Richarda Nováka

25.2.2019, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více