Silvestrovská premiéra Těžké Barbory

29. prosinec 2014, 9:09

Silvestrovská premiéra Těžké Barbory

Na jevišti Městského divadla Brno zamířila hra dvojice Voskovec a Werich, druhou premiéru má na Silvestra.

Aktualita, která je jedině právoplatnou divadelní vládkyní, nezměnila barvu: je jen zase o něco krvavější. Napsat tedy zase novou „hru ze života“, která by se tou šerednou, strašidelnou aktualitou přímo zabývala, se nám nechtělo. Víme všichni víc, než je zdrávo, co se kolem nás děje. Nač si to večer připomínat ve stejné formě, v jaké to od rána do noci čteme v novinách. Vyprávějme si raději zábavné příhody a čtěme barevné kroniky, které nás třeba poučí o tom, že v takových nesnázích, jako jsme my, byli už jiní, a že se z nich koneckonců také dostali.

Vymysleli jsme pro vás historku o Těžké Barboře a postavili jsme kolem ní městečko Eidam, ve kterém se vám snad zalíbí a jehož obyvatelé se vynasnaží o to, aby vás obveselili. Nebudou vám vyprávět o dnešních událostech, ale pokusí se vám dokázat, že lidé jsou k smíchu, že si vzájemně komplikují život, že však, když je jim nejhůře, zachrání je zase právě to, že jsou lidmi.“

Těmito slovy, která neztratila ani v roce 2014 nic na své aktuálnosti, předeslali v roce 1937 Jiří Voskovec a Jan Werich svou hru Těžká Barbora. Byla to předposlední hra uvedená v jejich Osvobozeném divadle, rok na to se ukázalo, že snáze zvítězili v Barboře kurážní Eidamští nad útokem mocichtivé sousední země zvané Yberland, než odolávalo Československo blížícímu se přízraku nacismu. Těžká Barbora však zůstala trvalou kvalitou české dramatiky, znalci Osvobozeného divadla byla jednoznačně uznána za vrchol jeho tvorby a je dodnes zřetelným důkazem toho, co mohli V+W na poli české divadelní komedie ještě dokázat, kdyby se jejich spolupráci nepostavily do cesty dějiny. Ne náhodou se právě k Těžké Barboře vrátil Jan Werich v 50. letech v Divadle ABC v jevištním partnerství s Miroslavem Horníčkem, ne náhodou se dočkala na českých jevištích skoro třicítky inscenací…

Těžká Barbora už totiž není jen nevázanou revuí, tvořící odrazový můstek pro proslulé forbíny V+W, jako byla řada jejich her předchozích – kritici o Barboře psali, že je natolik „samonosně“ napsaná, že by se dokázala obejít i bez přímé účasti svých autorů na jevišti. Fiktivní městečko Eidam se totiž podařilo Voskovci a Werichovi zaplnit tolika rázovitými a dodnes povědomými typy, až oči přecházejí: nerozhodný starosta, slabošský hejtman, bodrý sýrař, hubatá služka se srdcem na správném místě, ušlápnutý učitel, který se v pravou chvíli dokáže zachovat jako chlap… A k tomu nesmrtelné melodie Jaroslava Ježka, kterých si v inscenaci Městského divadla Brno užijete ještě o něco víc než v původním textu.

Těžkou Barboru režijně uvede na jeviště MdB Stanislav Slovák, a to za spolupráce Jaroslava Milfajta (scéna), Andrey Kučerové (kostýmy), Karla Cóna (instrumentace, hudební nastudování a dirigent), Emy Mikeškové (dirigentka), Martina Packa (pohybová spolupráce) a Jana Šotkovského (dramaturgie). „Werichem“ se na prknech Městského divadla Brno stane v roli Prvního žoldnéře Michal Isteník, „Voskovcem“ coby Druhý žoldnéř Jiří Ressler. Doplní je Zdeněk Junák (starosta Kristian Van Bergen), Patrik Bořecký (hejtman Hans Bols), Lucie Zedníčková (jeho žena Elisabeth), Vojtěch Blahuta (Gustav Harmoniensis, učitel), Marta Matějová nebo Barbora Remišová (Siska, starostova služka), Ladislav Kolář (Vandergrunt, zámecký pán), Jakub Uličník (Krištof, sýrař), Rastislav Gajdoš (Peter) a další.

Druhá premiéra Těžké Barbory se odehraje 31. prosince 2014 na Činoherní scéně.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více