Slet bubeníků oslaví 15. narozeniny gregoriánským chorálem a husitskými písněmi

Slet bubeníků oslaví 15. narozeniny gregoriánským chorálem a husitskými písněmi

Jubilejní 15. ročník Sletu bubeníků nese podtitul Ktož sú boží bubeníci. V rámci festivalu se letos představí Pavel Fajt, Pavel Koudelka, Miloš Vacík, Tomáš Reindl a nově i leader skupiny Tata Bojs Milan Cais. Společně s nimi vystoupí mužský sbor Affetto a izraelská zpěvačka Kamila Kama.

Festival vstupuje do 15. ročníků, zavítá do patnácti měst Čech a Moravy. Letošní koncept spojuje bubenické umění se sborovým zpěvem a hlasem izraelské zpěvačky. Slet bubeníků je zapojen do projektu Pomáhej pohybem, díky němuž se ve Smržovce uskuteční již tradičně také koncert a dílna pro handicapované děti a dospělé. Dílny jsou pro návštěvníky zdarma. „Geograficky je Slet rozkročen od pouští Blízkého východu až po Vltavu. V rámci dvouhodinového koncertu zazní inspirace gregoriánským chorálem, husitskými písněmi, můžeme se těšit na hřmotné bubenické polyrytmické groovy, hrané na bicí soupravy, tympány, elektroniku a basové bubny,” říká autor a producent projektu Romek Hanzlík.

Brněnské zastavení Sletu bubeníků proběhne v neděli 16. října 2016 od 19:00 v KD Musilka.

Umělecký vedoucí říjnového Sletu bubeníků Pavel Fajt upřesňuje: „Již dlouho mi v hlavě zní kombinace silných, hřmotných, polyrytmicky komponovaných a žánrově neurčitých bicích partů hraných převážně na evropské bicí nástroje, spolu se zpěvovými party z dob, kdy vznikalo evropské hudební povědomí, s gregoriánskými chorály s jejich duchovním rozměrem v kombinaci s bojovně působícími husitskými písněmi. Válečné hordy husitů a táboritů, a jejich touha a nadšení po změně tvořily dějiny. Bojové písně husitů před každou bitvou otřásaly sebevědomím nepřátel a pomáhaly jím vítězit. Tyto písně zazní ve velmi netradičních, bubnových aranžích na letošním Sletu."

Pavel Fajt/ foto archiv festivalu

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější