Snarky Puppy vystoupí v brněnské premiéře na festivalu JazzFestBrno

Snarky Puppy vystoupí v brněnské premiéře na festivalu JazzFestBrno

Americká kapela Snarky Puppy, ověnčená cenou Grammy za živé album Live at the Royal Albert Hall, vyráží po dlouhé koronavirové pauze na evropské turné. V Česku se zastaví hned dvakrát. Během října zahrají na festivalu JazzFestBrno a v Praze na Strunách podzimu.

V Brně si početný ansámbl odbude svoji premiéru. Koncert v moravské metropoli hostí Sono Centrum. „Snarky Puppy spoluvytváří trendy instrumentální hudby. Stále přicházejí s inovativními nápady, které zvyšují jejich atraktivitu. Jejich vystoupení oslovují široké spektrum posluchačů od rockových a R&B až po fanoušky world music, a i proto se koncert uskuteční na stání,“ říká umělecký ředitel JazzFestu Brno Vilém Spilka. Koncert je ohlášený na 22. října 2022 v Sono Centru.

Kapela Snarky Puppy pochází z texaského města Denton, kde od roku 1947 funguje historicky první vysokoškolská jazzová katedra. Jejím absolventem je i basista Michael League, který Snarky Puppy založil jako desetičlennou sestavu pro účely školního projektu. Poté, co kapela odehrála premiéru v J&J Pizza na náměstí a další koncerty na často obskurních místech v Dentonu, se kapelník rozhodl nízkonákladově nahrát debutové album The Only Constant a zrealizovat turné po malých klubech a studentských party na trajektorii mezi Texasem a Leagueovou rodnou Virginií. Podobně vypadala i celá první dekáda fungování kapely – opakovaně křižovali Státy a hráli v jakékoliv díře, kde si pořadatel troufnul risknout jejich angažmá. Kapelník a pár jeho souputníků se mezitím přestěhovali do nedalekého Dallasu, aby získali ostruhy na tamní gospelové a R&B scéně. To se jim záhy podařilo a zároveň zaujali tamní ostřílené muzikanty, které mezi sebe nalákali jako hostující členy kapely. Tak se do Snarky Puppy dostali Bobby Sparks, Mark Lettieri, Bernard Wright nebo Shaun Martin.

Zlomovým bodem bylo album z roku 2010 s názvem Tell Your Friends. Při natáčení využila kapela nejen síly živého vystoupení před diváky, ale za pačesy chytila i propagaci. Session byla zaznamenána i na video a pomocí kanálu YouTube a sociálních sítí se dostala konečně k širšímu okruhu posluchačů. Další výrazný postup na žebříku popularity přišel v roce 2013, kdy si Snarky Puppy i zásluhou spolupráce se zpěvačkou Lalah Hathaway vysloužili první cenu Grammy za nejlepší výkon v kategorii R&B. Grammy získali i za alba Sylva a Culcha Vulcha. Stejné pocty se dostalo i doposud poslední desce, natočené živě v Royal Albert Hall a vydané na prahu globální pandemie na jaře roku 2020. Rok 2022 v kalendáři Snarky Puppy svítí jako období návratu na koncertní podia i vydání zbrusu nového, už čtrnáctého alba Empire Central. V rámci turné zavítají také do Prahy a Brna. „Jednotliví hráči a osobnosti na pódiu neustále posouvají naše skladby novými směry, což je pro mě hlavní kouzlo turné. Rád vidím, jak písně rostou,“ uzavírá kapelník Snarky Puppy Michael League.

Snarky Puppy/ foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější