Soubor Francisextet vystoupí poprvé v Brně

29. říjen 2018, 1:00

Soubor Francisextet vystoupí poprvé v Brně

Soubor mladých umělců Francisextet představí hudbu 20. století z frankofonního prostředí, na kterou se ve své tvorbě soustředí. Zazní také skladby současných autorů. Brněnský koncert proběhne v Konventu Milosrdných bratří.

Francisextet vznikl v roce 2014 jako studentské uskupení. Soubr tvoří bývalí i současní členové českobudějovické konzervatoře. Dnes už se jako bezmála profesionální soubor soustředí na interpretaci hudby 20. století, která vznikla ve frankofonním prostoru. Soubor aktivně polupracuje s autory současnými. Mezi ně patří Jan Meisl (Annus Mirabilis – 2015), Sylvie Bodorová (Danza del diavolo – 2017), Jaroslav Pelikán (Bílá Hora – 2017) či Miloš Štědroň (Pour rien – 2017). Na repertoáru souboru se vyskytují také velká jména jako Francis Poulenc, Leo Smit, Joseph Jongen, Jean Françaix, Igor Stravinskij, ale i starší skladatelé, jakými jsou Gabriel Fauré či Antonín Dvořák.

V rámci brněnského koncertu zazní výběr z díla Igora Stravinského, Miloše Štědroně nebo Francise Pouleca. Koncert je ohlášený na 1. listopadu od 19:00 Konventu Milosrdných bratří.

Program:

Igor Stravinskij: Pulcinella / 1. Sinfonia

Joseph Jongen: Rhapsodie Op. 70

Manuel de Falla: Danse rituelle du feu

Miloš Štědroň: Pour rien (skladba věnována souboru Francisextet)

Sylvie Bodorová: Danza del diavolo  (skladba věnována souboru Francisextet)

Francis Poulenc: Sextet FP 100

Allegro vivace – Divertissement – Finale

Jean Francaix: L’heure du berger

Les Vieux Beaux – Pin-up Girls –Les petits nerveux

Obsazení:

Zdeňka Hanzlíková, příčná flétna

Vojtěch Podroužek, hoboj

Tomáš Kraus, klarinet

Tadeáš Matucha, fagot

Zdeňka Čížková, lesní roh

Patrik Červák, klavír

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více

S další českou muzikálovou premiérou v podobě titulu Big vyrukovalo Městské divadlo Brno. Hudební novinka, která se zrodila ze stejnojmenného filmu, pobaví děti, pubescenty i jejich doprovod. Tato muzikálová pohádka obslouží skutečně všechny generace. Big je totiž rodinnou komedii, která dokáže být místy i fantasy podívanou, jindy romanticky nasládlým dílkem o lásce či napínavou záležitostí o unáhleném malém klukovi, s nímž to ale nakonec dobře dopadne.  více