Studie zkoumající působení hudby na mozek a mysl hudebníků i posluchačů hledá dobrovolníky

2. květen 2016, 4:00

Studie zkoumající působení hudby na mozek a mysl hudebníků i posluchačů hledá dobrovolníky

Brněnský technologický institut CEITEC hledá aktivní profesionální hudebníky ve věku 18–30 let, kteří by se do studie chtěli zapojit. Za odměnu je čekají snímky jejich mozku. Veřejná prezentace výzkumu proběhne již tento týden v Univerzitním kině Scala.

Výzkum mapuje vliv dlouhodobého hudebního vzdělávání na proces vnímání hudby. Hledá rozdíly v aktivaci mozkových oblastí u profesionálních umělců a pasivních posluchačů hudby. Zaměřuje na hudební interprety – instrumentalisty z oblasti vážné hudby. Mezi profesionální umělce vhodné pro tento výzkum patří studenti a absolventi konzervatoře nebo hudební akademie ve věku 18–30 let. Do studie nejsou zařazeni dirigenti, zpěváci, skladatelé ani studenti nebo absolventi hudebně-dramatických oddělení. 

Podmínkou pro dobrovolnictví je vztah k vážné hudbě, která je hlavním tématem studie. Každý z účastníků si vybere vlastní úryvek skladby, která v něm vyvolává zřetelné emoce, chvění nebo mrazení. Účastníci podstupují měření v magnetické rezonanci, při které vybranou hudbu poslouchají. Toto měření je zcela neinvazivní a člověka neozařuje. Jako poděkování dostane každý účastník snímky svého mozku na CD. Zájemci se mohou přihlásit u RNDr. BcA. Terezy Pařilové, DiS., MBA na její email parilova@med.muni.cz

Veřejná prezentace celé studie proběhne ve čtvrtek 5. května 2016 od 13:30 v sále Univerzitního kina Scala.

Posláním CEITECu je vybudování významného evropského střediska vědy a vzdělanosti se špičkovým zázemím a podmínkami pro nejlepší vědecké pracovníky v Brně. CEITEC byl schválen Evropskou komisí 6. června 2011 a vznikl ze společného projektu šesti nejvýznamnějších brněnských univerzit a výzkumných institucí za podpory Jihomoravského kraje a města Brna. Jeho nositeli jsou Masarykova univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Mendelova univerzita v Brně, Veterinární a farmaceutická univerzita Brno, Výzkumný ústav veterinárního lékařství a Ústav fyziky materiálů Akademie věd ČR.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více