Tajné manželství v Divadle na Orlí

22. březen 2019, 1:00

Tajné manželství v Divadle na Orlí

Komorní operu Tajné manželství (Il Matrimonio segreto) od Doménica Cimarosy nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v italském originále. Premiéra proběhne v Divadle na Orlí.

Na celkové realizaci operního projektu se podílí studenti několika oborů: zpěv, režie, scénografie, světelný design a hudební produkce. Téměř dvě desítky účinkujících v různých alternacích doplní komorní orchestr. „Nepůjde o klasickou, ale o aktualizovanou intepretaci i nastudování díla. A tak jsem vytvořil také adekvátní instrumentaci v podání kvinteta dřevěných nástrojů, cembala a harfy, která skutečně nebyla typická pro takové tituly v době vzniku opery,“ uvedl italský dirigent Damiano Binetti, pod jehož taktovkou opera zazní. Notový materiál upravil Binetti pro komorní obsazení orchestru. V inscenaci se tak vedle cembala a harfy objeví třeba barokní tympány.

Tajné manželství uvede ve dvou premiérách Divadlo na Orlí a to 24. a 26. března vždy v 19:00.

Komická opera Doménica Cimarosy o dvou jednáních měla premiéru 7. února 1792 ve Vídni. Brněnské nastudování režisérky Kateřiny Reichové je přeneseno do současnosti. Dvouaktová operní buffa na libreto Giovanniho Bertatina zazní v originálním italském jazyce, dvou a půl hodinové představení bude doprovázeno projekcí českých titulků. Režijní koncept Kateřiny Reichové (studentka 2. ročníku bakalářského stupně oboru operní režie) se zakládá na odhalování tajemství jednotlivých postav. Na jevišti se představí také postavy ze současné Itálie. Minimalistickou scénu (Tereza Jančová) doplní progresivní projekce, která nastiňuje prostředí děje. Za světelným designem stojí Zuzana Bottová.

Foto archiv Komorní opera JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Il Matrimonio Segreto (Tajné Manželství)

24.3.2019, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více