Timm Thaler v brněnské režii

19. listopad 2013, 7:17

Timm Thaler v brněnské režii

Nový muzikál Timm Thaler německých autorů Xaviera Naidoo, Markuse HeitzeMichaela Herbergera režíroval ve Staatstheater Darmstadt ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. Do německého divadla se vrací po úspěšném muzikálu Papežka, který režíroval ve Fuldě v roce 2011. Papežku viděli o rok později i brněnští diváci a budou mít možnost se v příští sezóně setkat i s Timmem Thalerem. V Brně bude uveden v příští sezóně na Hudební scéně Městského divadla pod českým názvem Prodaný smích.

Muzikál vznikl na motivy stejnojmenné knihy Jamese Krüsse, německého autora dětské literatury, který v roce 1968 získal za svoji práci Cenu Hanse Christiana Andersena. Pohádkový příběh vypráví o chlapci, který je známý díky svému nádherně zvonivému smíchu. Aby získal bohatství, upíše se ďáblovi a výměnou za možnost vyhrát každou sázku na světě mu prodá svůj smích. Timm rychle bohatne, ale velmi brzy pochopí, že jeho smích byl nad veškeré zlato. Vydá se proto do světa hledat ďábelského cizince, aby od něj získal svůj smích zpátky a zažije tak mnohá dobrodružství. Osudy chudého chlapce se zvonivým smíchem baví čtenáře po celém světě a v roce 1979 získaly na popularitě také díky německému televiznímu zpracování v třináctidílném seriálu. V roce 2002 se k příběhům vrátila německá televize znovu, tentokrát v animované podobě.

Pro oblíbenost u německých dětí i pro krásný a silný námět, který oslovuje všechny generace, se rozhodli autoři muzikálu převést příběh Jamese Krüsse do hudební divadelní podoby. Hudbu složili Michael Herberg a Xavier Naidoo, který je podepsán spolu s Markusem Heitzem také pod libretem inscenace. S nabídkou režie oslovili Stanislava Mošu, který si do Darmstadtu přivezl choreografku Anetu Majerovou a hudebníka Igora Vavrdu, jenž se postaral o instrumentaci. Autorem scény a kostýmů je Mošův dlouholetý spolupracovník, německý výtvarník Christoph Weyers, v jehož scénách se v Městském divadle Brno hrají například muzikály Jekyll a Hyde, Papežka či Les Misérables (Bídníci).

V sobotu 16. listopadu se Timm Thaler za účasti svých autorů poprvé představil napjatým divákům na jevišti Großen Haus s kapacitou jednoho tisíce míst. Obecenstvo uchvátila nápaditá dynamická scéna, umožňující rychlé změny prostředí, hravé kostýmy, sborová taneční čísla a především žánrově různorodá hudba a napínavý a dojemný příběh. Do dubna 2014 má Staatstheater Darmstadt naplánováno celkem 21 repríz.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější