Timm Thaler v brněnské režii

19. listopad 2013, 7:17

Timm Thaler v brněnské režii

Nový muzikál Timm Thaler německých autorů Xaviera Naidoo, Markuse HeitzeMichaela Herbergera režíroval ve Staatstheater Darmstadt ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. Do německého divadla se vrací po úspěšném muzikálu Papežka, který režíroval ve Fuldě v roce 2011. Papežku viděli o rok později i brněnští diváci a budou mít možnost se v příští sezóně setkat i s Timmem Thalerem. V Brně bude uveden v příští sezóně na Hudební scéně Městského divadla pod českým názvem Prodaný smích.

Muzikál vznikl na motivy stejnojmenné knihy Jamese Krüsse, německého autora dětské literatury, který v roce 1968 získal za svoji práci Cenu Hanse Christiana Andersena. Pohádkový příběh vypráví o chlapci, který je známý díky svému nádherně zvonivému smíchu. Aby získal bohatství, upíše se ďáblovi a výměnou za možnost vyhrát každou sázku na světě mu prodá svůj smích. Timm rychle bohatne, ale velmi brzy pochopí, že jeho smích byl nad veškeré zlato. Vydá se proto do světa hledat ďábelského cizince, aby od něj získal svůj smích zpátky a zažije tak mnohá dobrodružství. Osudy chudého chlapce se zvonivým smíchem baví čtenáře po celém světě a v roce 1979 získaly na popularitě také díky německému televiznímu zpracování v třináctidílném seriálu. V roce 2002 se k příběhům vrátila německá televize znovu, tentokrát v animované podobě.

Pro oblíbenost u německých dětí i pro krásný a silný námět, který oslovuje všechny generace, se rozhodli autoři muzikálu převést příběh Jamese Krüsse do hudební divadelní podoby. Hudbu složili Michael Herberg a Xavier Naidoo, který je podepsán spolu s Markusem Heitzem také pod libretem inscenace. S nabídkou režie oslovili Stanislava Mošu, který si do Darmstadtu přivezl choreografku Anetu Majerovou a hudebníka Igora Vavrdu, jenž se postaral o instrumentaci. Autorem scény a kostýmů je Mošův dlouholetý spolupracovník, německý výtvarník Christoph Weyers, v jehož scénách se v Městském divadle Brno hrají například muzikály Jekyll a Hyde, Papežka či Les Misérables (Bídníci).

V sobotu 16. listopadu se Timm Thaler za účasti svých autorů poprvé představil napjatým divákům na jevišti Großen Haus s kapacitou jednoho tisíce míst. Obecenstvo uchvátila nápaditá dynamická scéna, umožňující rychlé změny prostředí, hravé kostýmy, sborová taneční čísla a především žánrově různorodá hudba a napínavý a dojemný příběh. Do dubna 2014 má Staatstheater Darmstadt naplánováno celkem 21 repríz.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více