Tmavomodrý festival nabídne mobilní aplikaci pro barvoslepé

Tmavomodrý festival nabídne mobilní aplikaci pro barvoslepé

Aplikace je dílem Tomáše Jelínka a bude ke stažení zdarma, poprvé ji představí v rámci Tmavomodrého festivalu.

Barvoslepost je dost rozšířenou oční vadou, která trápí každého desátého muže a každou osmdesátou ženu. Lidem s tímto hendikepem nyní pomůže mobilní aplikace NowYouSee, která bude ke stažení zdarma na www.areyoucolorblind.com.

Tmavomodrý festival je zaměřen na zrakově hendikepované děti a mládež, pořádá ho Turistické informační centrum města Brna. Při tvorbě aplikace vycházel Tomáš Jelínek z vědeckých poznatků, pouze čísla zaměnil za obrázky, aby si test mohly udělat i děti, které čísla ještě nepoznají. „Po třech testových otázkách následuje zajímavost týkající se této problematiky. Například vysvětlení, proč je Facebook laděn do modré barvy, je poměrně překvapivé. Jeho zakladatel Mark Zuckerberg je totiž barvoslepý a modrou lidé s touto oční vadou vidí bez problémů,“ doplňuje autor aplikace. Druhá rovina aplikace vychází z diagnózy, kterou určí test. Umí přebarvit „neviditelné“ barvy tak, aby je barvoslepý viděl. Nejčastěji splývá zelená a červená barva. Stačí drobný posun v odstínu a barvy je najednou možné odlišit. Přes displej chytrého telefonu tak lidé mohou hrát třeba deskové hry, které by si jinak museli odepřít, nebo také mohou zjistit, že obraz, jenž jim visí celý život na zdi, obsahuje červené detaily.

Aplikaci představí během zážitkového dne ve čtvrtek 27. dubna od 13:00 na Moravském náměstí u sochy Jošta. Zájemci zde budou moci svůj zrak otestovat, objevit pomůcku ke zlepšení života a také si vyzkoušet, jak se s takovým problémem žije. Součástí odpoledne bude i doprovodný gastronomický program či masáže od slepých masérů.

Tmavomodrý festival proběhne od 27. do 30. dubna 2017.

Program festivalu:

Tmavomodrá výstava – výrobky klientů terapeutické dílny HapAteliéru v Knihovně Jiřího Mahena v Brně

Čtvrtek / 27. 4. 2017

13:00 – 17:00 Tmavomodrý den – zážitková akce pro veřejnost zajišťovaná Tyflocentrem Brno, Moravské náměstí

19:00 Beseda terapie tmou, Sál Břetislava Bakaly

Pátek / 28. 4. 2017

15:00 – 19:00 Výstava kompenzačních pomůcek (26. ročník) – foyer Sálu B. Bakaly

15:00 – 19:00 Prodejní výstava výrobků Dílny HapAteliér - sál Břetislava Bakaly

18:30 Oficiální zahájení festivalu, sál Břetislava Bakaly

18:45 Jazz Trio se Simonou Barazzi

Sobota / 29. 4. 2017

12:00 – 17:00 Prezentace škol výcviku vodících psů (19. ročník) - venkovní prostranství před Divadlem na Orlí

13:00 – 18:00 Veřejné hudební přehlídky vystoupení účastníků festivalu - Divadlo na Orlí

19:00 Koncert na podporu festivalu – Čankišou - Divadlo na Orlí

 

Čankišou/ foto Gabin

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější