Tmavomodrý festival zve mladé lidi se zrakovým postižením ke společnému vzdělávání a sdílení

19. září 2024, 10:00

Tmavomodrý festival zve mladé lidi se zrakovým postižením ke společnému vzdělávání a sdílení

Již po třicáté čtvrté se v Brně uskuteční Tmavomodrý festival, který přivítá mladé lidi se zrakovým postižením, aby se vzájemně poznávali, vzdělávali a sdíleli své zkušenosti. Letošní ročník nabídne pro účastníky, pocházející z Prahy, Brna a Levoče (Slovensko), bohatý program na míru. Vyvrcholením festivalu je i letos koncert pro veřejnost, který se uskuteční v Červeném kostele.

„Cílem festivalu je sbližovat lidi, kteří řeší podobné životní situace, a prohlubovat jejich přátelství. Proto má festival dvě stejně důležité části. Za prvé vytváří zrakově handicapovaným bezpečný prostor pro vzdělávání i sdílení zkušeností. Za druhé nabízí možnost setkání aktérů s širokou veřejností,” zmínila Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO, hlavního organizátora festivalu.

Workshopy pro účastníky festivalu se pod vedením pedagogů a studentů Divadelní fakulty JAMU uskuteční od 19. září v Klubu Šelepka. Speciální interaktivní výstavu zaměřenou na potřeby nevidomých pro ně připravila Moravská galerie v Brně.

Závěrečný koncert pro veřejnost je vrcholem festivalu, uskuteční se v Červeném kostele v pátek 20. září od 16:00. Na koncertě vystoupí nejen zrakově handicapovaní účastníci, ale i mladí hudebníci a pedagogové z brněnských základních uměleckých škol (ZUŠ). Koncertem provede Pavel Borský a jako hosta přivítá ředitelku Nadačního fondu Magdaleny Kožené, který se letos nově zapojil do tohoto projektu.

Irena Pohl Houkalová, ředitelka Nadačního fondu Magdaleny Kožené a kreativní ředitelka celostátního festivalu ZUŠ Open, k zapojení nadačního fondu dodává: „Výchova k citlivosti vůči potřebám druhých, podpora potřebných a spolupráce s bližními, jejichž život provází zdravotní handicap či jiné těžkosti, prostřednictvím našeho umu nám pomáhá naplňovat náš základní úkol, který bychom jako společnost měli mladé generaci předat – vědomí, že nám naše hřivny byly svěřeny proto, abychom je dokázali proměnit ve prospěch sebe, ale i druhých, a že každý z nás má zde své nenahraditelné místo.“

Foto Vojtěch Šoula

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Nejčtenější