Tomáš Hanus bude uměleckým šéfem Velšské národní opery

Tomáš Hanus bude uměleckým šéfem Velšské národní opery

Dirigování absolvoval na brněnské JAMU u Jiřího Bělohlávka, u kterého později působil jako asistent. V minulosti byl šéfem opery Národního divadla Brno. Od podzimu příštího roku se ujme vedení Velšské národní opery.

Úspěšný český dirigent začínal jako asistent Jiřího Bělohlávka při nastudování Janáčkovy Káti Kabanové ve Finské národní opeře (2003) a Smetanovy Čertovy stěny v Národním divadle v Praze (2001). Poté dva roky zastával post uměleckého šéfa Národního divadla Brno. Mezinárodní úspěch si vysloužil nastudováním Janáčkovy Věci Makropulos v Opéra National de Paris nebo Její pastorkyní v Bavorské státní opeře. Důležité je také zmínit spolupráci s přestižními tělesy jako je BBC Symphony Orchestra, Musikkollegium Winterthur, Gävle Symfoniorkester nebo Velšskou národní operou, do které následující sezónu nastoupí coby umělecký vedoucí.

Tomáš Hanus nám ke svému nastávajícímu působení řekl následující:

Jaká bude dramaturgická koncepce sezóny 2016/2017? Budete pokračovat v uvádění českých oper, jako jste to dělal doposud po celé Evropě?

Repertoár bude vystaven internacionálně, primárně nepůjde o propagaci české hudby. Ale vzhledem k tomu, že intendatntem Velšské národní opery je David Poutney, který je českým skladatelům velmi nakloněn a sám je mnohokrát uvedl, je zařazení těchto děl do repertoáru velmi pravděpodobné. Určitě bych chtěl nastudovat Janáčkovu Káťu Kabanovou.

V posledních letech jste pracoval s významnými orchestry jako BBC Symphony Orchestra nebo Musikkollegium Winterthur po celé Evropě, vrtátíte se také někdy do svého rodného Brna?

Velice rád bych vystoupil i v Brně, ale žádná nabídka zatím není v dohlednu.

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce