Tomáš Hanus bude uměleckým šéfem Velšské národní opery

Tomáš Hanus bude uměleckým šéfem Velšské národní opery

Dirigování absolvoval na brněnské JAMU u Jiřího Bělohlávka, u kterého později působil jako asistent. V minulosti byl šéfem opery Národního divadla Brno. Od podzimu příštího roku se ujme vedení Velšské národní opery.

Úspěšný český dirigent začínal jako asistent Jiřího Bělohlávka při nastudování Janáčkovy Káti Kabanové ve Finské národní opeře (2003) a Smetanovy Čertovy stěny v Národním divadle v Praze (2001). Poté dva roky zastával post uměleckého šéfa Národního divadla Brno. Mezinárodní úspěch si vysloužil nastudováním Janáčkovy Věci Makropulos v Opéra National de Paris nebo Její pastorkyní v Bavorské státní opeře. Důležité je také zmínit spolupráci s přestižními tělesy jako je BBC Symphony Orchestra, Musikkollegium Winterthur, Gävle Symfoniorkester nebo Velšskou národní operou, do které následující sezónu nastoupí coby umělecký vedoucí.

Tomáš Hanus nám ke svému nastávajícímu působení řekl následující:

Jaká bude dramaturgická koncepce sezóny 2016/2017? Budete pokračovat v uvádění českých oper, jako jste to dělal doposud po celé Evropě?

Repertoár bude vystaven internacionálně, primárně nepůjde o propagaci české hudby. Ale vzhledem k tomu, že intendatntem Velšské národní opery je David Poutney, který je českým skladatelům velmi nakloněn a sám je mnohokrát uvedl, je zařazení těchto děl do repertoáru velmi pravděpodobné. Určitě bych chtěl nastudovat Janáčkovu Káťu Kabanovou.

V posledních letech jste pracoval s významnými orchestry jako BBC Symphony Orchestra nebo Musikkollegium Winterthur po celé Evropě, vrtátíte se také někdy do svého rodného Brna?

Velice rád bych vystoupil i v Brně, ale žádná nabídka zatím není v dohlednu.

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více