Trio Aperto vystoupí ve vile Löw-Beer

30. listopad 2020, 2:00

Trio Aperto vystoupí ve vile Löw-Beer

Ensemble Opera Diversa se s ohledem na současnou situaci přesouvá do online prostoru, kde uvede stream komorního koncertu z vily Löw-Beer. Vystoupí dechové uskupení Trio Aperto, ve složení hoboj, klarinet a fagot. V jejich podání zazní díla výhradně brněnských autorů – Miloše Štědroně, Dalibora Spilky, Evžena Zámečníka a dalších.

Večer ve vile bude patřit komorní hudbě v produkci Ensemblu Opera Diversa. Hostující Trio Aperto bylo založeno na půdě Moravského divadla Olomouc v roce 2014. Soubor ve složení Barbora Šteflová – hoboj, Jan Charfreitag – klarinet, Pavel Horák – fagot se zaměřuje na českou soudobou tvorbu, a to zejména na skladby třetí čtvrtiny 20. století. Jejich koncert bude ke zhlédnutí na Youtube kanálu agentury BIATEK, odkaz na stream bude včas zveřejněn na operadiversa.cz a na facebook.com/operadiversa. Koncert proběhne 7. prosince 2020 v 19:00 ve vile Löw-Beer.

Skladba Affetti Banalissimmi Miloše Štědroně se skládá z pěti částí a vznikla jako zbrusu nové dílo namísto původního, téměř ztraceného díla pro totožné obsazení, na míru Triu Aperto. Dalibor Spilka zkomponoval svoji jednovětou skladbu Rozmarné léto v roce 1984 pro Filharmonické dechové trio, snad ovlivněn „rozmary“ stejnojmenného literárního díla Vladislava Vančury. Pro stejné seskupení vznikly v roce 2007 také svým stylem humorné Tři grotesky Evžena Zámečníka. V premiéře pak na koncertě zazní také třívěté dílo Mikrosvěty IX Radima Bednaříka, psané v létě tohoto roku na míru tělesu. Závěr pak patří Vojtěchu Dlaskovi a jeho Krapp-Triu, exkurzi do světa lidských povah, sebeklamů i literárních zápletek.

Program:

MILOŠ ŠTĚDROŇ (1942): Affetti Banalissimmi (2018) I. 5 Affetti Banalissimi – II. Solis praevia – III. Soli – IV. Menuet – V. Fresco

DALIBOR SPILKA (1931–1997): Rozmarné léto (1984)

EVŽEN ZÁMEČNÍK (1939–2018): Tři grotesky (2006) I. Allegretto scherzando – II. Allegretto – III. Allegro

RADIM BEDNAŘÍK (1979): Mikrosvěty IX (2020) PREMIÉRA I. Maestoso – II. Con moto – III. Maestoso agitato e con moto

VOJTĚCH DLASK (1979): Krapp-Trio (2015) I. Ty mě nechceš milovat? Ale to nejde! Mě nemilovat, to nejde! – II. Jistě jste již určili diagnózu, pánové. Pomožte jí, dělejte, co umíte! – III. Ten čaj nám dnes přines ty, Julie! – III ½. Nejspíš si ještě máte co říct... mezi čtyřma očima – co jste nechtěli říkat přede mnou. Opustím vás. – IV. A najednou pukla obruč kolem jeho srdce...

Foto archiv tria

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější