Trio Dorůžka, Wyleżoł a Ballard vydává album u Bivak Records. Pokřtí ho v Brně

24. červen 2022, 1:00

Trio Dorůžka, Wyleżoł a Ballard vydává album u Bivak Records. Pokřtí ho v Brně

Kytarista David Dorůžka, polský pianista Piotr Wyleżoł a americký bubeník Jeff Ballard se znají už léta, poprvé se v tomto složení sešli ale až na jaře loňského roku, aby nahráli nové autorské album. Zvuk kapely se opírá především o analogové elektronické nástroje, jednoduché melodie a složité groovy. Křest desky s názvem Andromeda's Mystery se uskuteční v brněnském Divadle Husa na provázku na Slavnostech synkop.

Hudebníci se soustředí na propojení starých a nových zvuků a přístupů do jedinečné syntézy, která charakterizuje dnešní svět, jak ho vnímají oni. „Když jsem si poslechl, co jsme natočili, zněla mi deska trochu vesmírně. Připadalo mi, že nepojednává jenom o Zemi a současnosti, ale také o kosmu, o hvězdách, o vzdálených tajemných věcech,“ říká David Dorůžka o albu Andromeda's Mystery. To vychází u vydavatelství Bivak Records jako CD i v digitální podobě. Kapela ho pokřtí 26. června od 17:00 v brněnském Divadle Husa na provázku v rámci nové akce festivalu JazzFestBrno nazvané Slavnosti synkop. O den později proběhne křest také v pražském Jazz Docku.

Jak již zaznělo, trojici hudebníků pojí společná minulost. Dorůžka s Ballardem vystupoval již v roce 2008 a o pár let později působil v kapele Piotra Wyleżoła, s níž se objevil např. na festivalu JazzBaltica nebo v londýnském South Bank Center. Toto konkrétní složení i repertoár ovšem představuje hudebníky v poněkud električtějším hávu, než jak je publikum znalo doposud. Hra Dorůžky i Wyleżoła je charakteristická svojí slovanskou melodikou a lyrismem, které se tentokrát pojí s Ballardovou živelnou rytmickou energií, jíž tolik vynikal např. ve formacích Chicka Corey, Kurta Rosenwinkela nebo Brada Mehldaua.

Poprvé se trio představilo na střeše brněnské výškové budovy Vlněna, a to před kamerami České televize v rámci série JazzFestBrno on Screen. Následně trojice hudebníků na unikátní koncert navázala studiovou nahrávkou. Album obsahuje osm skladeb, z nichž polovinu složil David Dorůžka, třemi autorskými počiny přispěl Piotr Wyleżoł a playlist kompletuje jedna starší skladba z pera Jeffa Ballarda. Přítomnost zkušeného bubeníka byla inspirací i pro Dorůžku. „Řekl jsem si, že když už hrajeme s Jeffem, musím vymyslet aspoň nějakou rytmickou výzvu pro nás i pro něj. Už nějakou dobu jsem studoval určité rytmické záležitosti, které mi připadalo zajímavé využít právě ve skladbě Andromeda's Mystery, aby ono tajemství tkvělo už v rytmu. Kompozice je to trochu záludná, ale nechám na posluchačích, aby se v ní zorientovali,“ ohlíží se za vznikem titulní skladby český kytarista. Deska je ke koupi na webu vydavatelství, poslechnout si ji můžete také na streamovacích platformách.

Foto Roman Franc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější