Tyče nevyhnutelné: Album Pavla Zlámala & PQ

5. březen 2018, 1:00

Tyče nevyhnutelné: Album Pavla Zlámala & PQ

Jazzové kvarteto Pavla Zlámala PQ vydalo své debutové album s názvem Tyče nevyhnutelné. Celkem osm skladeb je v digitální verzi dostupných na hudebních aplikacích jako například Spotify, iTunes nebo Deezer.

Brněnský jazzový klarinetista a saxofonista Pavel Zlámal je známý jako všestranný hráč a experimentátor. Téměř po roce příprav vyšla digitální podoba jeho alba Tyče nevyhnutelné. Album vznikalo ve dvou fázích roku 2017 v Nahrávacím studiu Divadla na Orlí za zvukové supervize Jana Košuliče. Formace PQ svojí tvorbou reaguje na současné podoby moderního jazzu. Jak z názvu vyplývá, je to v podstatě výsledek všeobecného běhu věcí – jakéhosi nevyhnutelného řádu. Toto se stát muselo, a to právě takto, bez retuší a příkras, poukazuje autor hudby Zlámal na jistou její syrovost a dodává, že: „S chlapci není jen radost hrát, ale i být, takže deska je tak autentickým svědectvím o místě, času a konstelaci, ale co víc, je zároveň i jakousi pečetí našeho nekonečného přátelství.“

Album spojuje mladé brněnské hudebníky z jazzové katedry Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Klavírista PQ je Martin Konvička, dále Václav Pálka na bicí nástroje a kontrabasista Juraj Valenčík, který se kromě jazzu zaměřuje také na klasickou hudbou.

Pavel Zlámal & PQ/ Foto Dáno Szabo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více