Umělecký sobor Lúčnica vystoupí v Brně

10. leden 2019, 1:00

Umělecký sobor Lúčnica vystoupí v Brně

Slovenský Umělecký sobor Lúčnica se zaměřuje na uchovávání a rozvoj slovenských národních tradic. Brněnské představení reprezentuje výběr neúspěšnějších tanečních choreografií Štefana Nosáľa, dlouholetého uměleckého šéfa Lúčnice, jehož nedožité 91. narozeniny si soubor nyní připomíná. Lúčnica vystoupí v Janáčkově divadle.

V rámci večera choreografií prof. Štefana Nosáľa vystoupí Taneční soubor, Pěvecká skupina a Orchestr Uměleckého souboru Lúčnica. Nosáľ byl tanečník, sólista, umělecký vedoucí a autor choreografií Lúčnice v letech 1949 – 2017. Během své bohaté umělecké kariéry vytvořil přes 100 choreografií a celovečerních programů. Letos si soubor připomíná jeho nedožité 91. narozeniny.

Kořeny Uměleckého soboru Lúčnica sahají do roku 1948. Tehdy ho založili studenti bratislavských vysokých a středních škol. Během let se jich v souboru vystřídalo přes 2000. Soubor ve své tvorbě čerpá z uměleckých tradic slovenského lidu, z rolnického, pastýřského i řemeslnického prostředí. Lúčnica nasbíral během let mnohá ocenění doma i ve světě.

Vystoupení je ohlášeno na 26. ledna 2019 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Ukázka z tvorby prof. Štefana Nosáľa - Program Uměleckého souboru Lúčnica:

ZAPOČINKA

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Dynamický točivý párový tanec ze středního Slovenska, z oblasti Podpoľania.

Primáš: Peter Parničan

PRIĽANE

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Hry děvčat při tlučení lnu.

CEPÍKOVÝ

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Fígle mládenců při mlácení obilí.

MAK

Hudební zpracování: Igor Bázlik

Dívčí taneční fantazie z Gemera, zobrazující pěstování a zpracování máku.

DVE PIESNE SPOD POĽANIA

Hudební zpracování: Peter Parničan

Fujara

ZBOJNÍCKY TANEC

Hudební zpracování: Zdenko Mikula

Historicky první taneční choreografie prof. Štefana Nosáľa z roku 1951.

PRÁČKY Z PARCHOVIAN

Hudební zpracování: Marián Veselský

Tradiční zpěvy a tance z východního Slovenska.

FĽAŠKOVÝ – POLKA

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Taneční hry s flaškami a rychlá tradiční polka z východoslovenského Zemplína.

PO MYJAVSKY

Hudební zpracování: Róbert Puškár

Virtuózní melodie pro cimbál, zpracované na témata písní z oblasti Myjavy, ze západního Slovenska.

HOREHRONCI

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Slavnostní párový tanec ze středního Slovenska, z oblasti Horehronia, z obcí Heľpa a Polomka.

SVADBA SPOD POĽANY

Hudební zpracování: Jaroslav Krček /Martin Čorej

Svatební obřady od Polany.

Umělecký sobor Lúčnica/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více