Umělecký sobor Lúčnica vystoupí v Brně

10. leden 2019, 1:00

Umělecký sobor Lúčnica vystoupí v Brně

Slovenský Umělecký sobor Lúčnica se zaměřuje na uchovávání a rozvoj slovenských národních tradic. Brněnské představení reprezentuje výběr neúspěšnějších tanečních choreografií Štefana Nosáľa, dlouholetého uměleckého šéfa Lúčnice, jehož nedožité 91. narozeniny si soubor nyní připomíná. Lúčnica vystoupí v Janáčkově divadle.

V rámci večera choreografií prof. Štefana Nosáľa vystoupí Taneční soubor, Pěvecká skupina a Orchestr Uměleckého souboru Lúčnica. Nosáľ byl tanečník, sólista, umělecký vedoucí a autor choreografií Lúčnice v letech 1949 – 2017. Během své bohaté umělecké kariéry vytvořil přes 100 choreografií a celovečerních programů. Letos si soubor připomíná jeho nedožité 91. narozeniny.

Kořeny Uměleckého soboru Lúčnica sahají do roku 1948. Tehdy ho založili studenti bratislavských vysokých a středních škol. Během let se jich v souboru vystřídalo přes 2000. Soubor ve své tvorbě čerpá z uměleckých tradic slovenského lidu, z rolnického, pastýřského i řemeslnického prostředí. Lúčnica nasbíral během let mnohá ocenění doma i ve světě.

Vystoupení je ohlášeno na 26. ledna 2019 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Ukázka z tvorby prof. Štefana Nosáľa - Program Uměleckého souboru Lúčnica:

ZAPOČINKA

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Dynamický točivý párový tanec ze středního Slovenska, z oblasti Podpoľania.

Primáš: Peter Parničan

PRIĽANE

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Hry děvčat při tlučení lnu.

CEPÍKOVÝ

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Fígle mládenců při mlácení obilí.

MAK

Hudební zpracování: Igor Bázlik

Dívčí taneční fantazie z Gemera, zobrazující pěstování a zpracování máku.

DVE PIESNE SPOD POĽANIA

Hudební zpracování: Peter Parničan

Fujara

ZBOJNÍCKY TANEC

Hudební zpracování: Zdenko Mikula

Historicky první taneční choreografie prof. Štefana Nosáľa z roku 1951.

PRÁČKY Z PARCHOVIAN

Hudební zpracování: Marián Veselský

Tradiční zpěvy a tance z východního Slovenska.

FĽAŠKOVÝ – POLKA

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Taneční hry s flaškami a rychlá tradiční polka z východoslovenského Zemplína.

PO MYJAVSKY

Hudební zpracování: Róbert Puškár

Virtuózní melodie pro cimbál, zpracované na témata písní z oblasti Myjavy, ze západního Slovenska.

HOREHRONCI

Hudební zpracování: Svetozár Stračina

Slavnostní párový tanec ze středního Slovenska, z oblasti Horehronia, z obcí Heľpa a Polomka.

SVADBA SPOD POĽANY

Hudební zpracování: Jaroslav Krček /Martin Čorej

Svatební obřady od Polany.

Umělecký sobor Lúčnica/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější