UPROSTŘED 2022: dnes začíná nejdelší brněnský festival

UPROSTŘED 2022: dnes začíná nejdelší brněnský festival

Už šestým rokem se městský festival UPROSTŘED snaží oživit letní centrum Brna. Více jak 40 různorodých akcí od června až do září plní nádvoří, náměstí i ulice živou hudbou, divadlem a dalšími vystoupeními. Dnes večer ho na nádvoří Staré radnice zahájí koncert kapely NaMars.

„Léto v Brně bude znovu o setkávání a propojování lidí, žánrů i nálad. Při dramaturgii festivalu nám nejde o masové akce, ale o pohodovou atmosféru, o to, aby centrum opravdu žilo, abyste na každém kroku a každý den mohli potkat něco zajímavého. Zastavili se, zatančili si, setkali se s přáteli. Tvoříme město pro lidi, kteří v něm žijí a baví se, a ve kterém je pak příjemně i návštěvníkům,” říká o záměru festivalu UPROSTŘED Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO. 

„Swing, funky, rock, pop, písničkáři, folk i folklor - s UPROSTŘED poznáte mnohé místní brněnské kapely rozličných žánrů, ale také mnohem víc. Čekají vás divadla, představení site-specific, tančírny, letní promítání, architektonické procházky, odpoledne pro děti nebo třeba vodoléčba. Program tvoříme společně s TIC BRNO tak, aby si každý přišel na své,” doplňuje Tomáš Pavčík, ředitel Kávéesky. Dnes večer festival zahájí kapela NaMars, koncert začíná v 19:00 na nádvoří Staré radnice.

V Brně, městě s titulem Kreativní město hudby UNESCO, můžete od dnešního dne až do září vybírat z koncertů mnoha žánrů. Těšit se můžete na maďarské a romské melodie kapely Hazafele, Swing Kong Orchestra rozezní nádvoří Staré radnice hudbou 30. a 40. let, chladnými vás nenechá ani brněnská kapela Golden Delicious. Tanečně-hudební performance slibuje Souboj kuchařů aneb kuchyňská revue jinak, tradiční irské melodie zahraje skupina Dálach, s lidovou písničkou u cimbálu můžete posedět s Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů BROLN

NaMars/ foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější