V Brně opět proběhne mezinárodní festival židovské kultury ŠTETL FEST

V Brně opět proběhne mezinárodní festival židovské kultury ŠTETL FEST

Poslední prázdninový víkend bude patřit již 3. ročníku mezinárodního festivalu židovské kultury. Program festivalu představí významné i méně známé umělce jako Franze Kafku, Huga a Pavla Haasovi, Ernsta Wiesnera, Arnolda Schöenberga, Helgu Hoškovou, dirigenta Alexandera Liebreicha, fotografa Jindřicha Štreita, Petra Bureše a odhalí jejich životní příběhy. Nabídne více než 110 rozmanitých programových položek, více než 50 zahraničních i českých osobností a souborů a mnoho kilometrů procházek za poznáním židovských osobností a míst Brna. ŠTETL FEST je největším festivalem židovské kultury v České republice.

Leitmotivem třetího ročníku festivalu bude židovské trauma a jeho transformace do umělecké formy – literární, výtvarné i hudební. Tato linka festivalu dostala název Židovské trauma v umění od Kafky k Barbie a skrývá celou řadu výzev. Především pak pokus pojmenovat židovské trauma, jeho přenos na další generace a také důvod či potřebu transformovat jej do uměleckého vyjádření. Snaha popsat historický vývoj a zkoumat, jak se židovské trauma promítá do životů jednotlivých lidí, komunity i rodiny v současné společnosti.

„Židovská obec Brno a spolek ŠTETL pořádají společně již třetí ročník mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST. Tématem letošního ročníku festivalu je Židovské trauma v umě- ní od Kafky k Barbie. Máme zato, že festival takto naváže na předchozí dva ročníky zejména atraktivitou jednotlivých výstav, besed, koncertů a představení. Vycházíme ze zájmu ná- vštěvníků, kteří přijeli z celého světa, ale také z ohlasů v médiích, která opravdu nešetřila chválou. Jedním z vrcholů letošního ročníku bude vyhodnocení výtvarné soutěže, jejímž téma- tem bylo dotvoření chybějící karty ke hře Černý Petr, ke karetní hře namalované pro děti v ghettu Terezín v období holokaustu. Tyto karty budou vystaveny společně s kresbami Petra Haimanna z doby, kdy jako dítě pobýval v terezínském ghettu,“ uvedl k festivalu předseda Židovské obce Brno Jáchym Kanarek. Každý rok se dramaturgové festivalu snaží nalézat témata, která rezonují se současnou společností i se situací ve světě. Hlavní náplní zůstává židovská tematika, kultura a tradice. Ale především také propojení a spojitost s tím, co je obklopuje. Letos festival proběhne v rozšířeném čtyřdenním termínu od 29. srpna do 1. září na tradičních i nových místech spojených s židovskou kulturou v Brně.

Dramaturgie nezapomněla ani na výročí brněnského skladatele Pavle Haase – 125 let od narození a 80 let od úmrtí. Ve spolupráci s muzikologem Ondřejem Pivodou, který se Haasem a jeho tvorbou dlouhodobě zabývá, vznikne vzdělávací program – přednášky i procházky místy, která skladatele ovlivnila a inspirovala. Trojice tvůrců z JAMU, Jan Doležel, Justina Grecová a Jana Vaverková, nastuduje ve spolupráci s Divadlem Husa na provázku inscenaci Noir Haas o vztahu a osudech obou bratrů Haasových. Dílo Pavla Haase zazní i během závěrečného koncertu festivalu. Filharmonie Brno pod vedením dirigenta Alexandra Liebreicha provede jeho Studii pro smyčce a Suitu pro hoboj a klavír op. 17. Koncert bude doplněn i dílem Arnolda Schönberga a přednáškou Miloše Štědroně o mezinárodní události s autorem spojené, která se odehrála v Brně.

Dominika Weiss Hošková a Jiří Hošek/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější