Včerejší poklepání základního kamene symbolicky odstartovalo výstavbu Janáčkova kulturního centra

Včerejší poklepání základního kamene symbolicky odstartovalo výstavbu Janáčkova kulturního centra

Zatímco podpis smlouvy se zhotovitelem Janáčkova kulturního centra (JKC) provázely tóny 1. věty Janáčkových Listů důvěrných, poklep základního kamene nového koncertního sálu pro Brno se uskutečnil za zvuku fanfár, které přímo pro tuto událost složil tubista Filharmonie Brno Petr Jirák. Zatím probíhají přípravné práce, stavbaři se poté přesunou do podzemí. Nadzemní část sálu by mohla začíst růst ještě letos.

Poklep základního kamene si nenechala ujít řada významných osobností z oblasti veřejného života a kultury, které zdůraznily přínos stavby pro Brno i Českou republiku.

„Brno se viditelně rozvíjí a také se tu daří realizovat velké projekty, které se ještě před několika lety zdály nereálné. Mám radost, že se Janáčkovo kulturní centrum začíná stavět. Město Leoše Janáčka tak za dva roky dostane koncertní sál, který odpovídá jeho významu i hudební tradici a přitáhne sem vynikající hudebníky a milovníky symfonických skladeb z celého světa. Brněnská filharmonie tak konečně dostane možnost koncertovat v plném obsazení a v odpovídajícím prostředí,“ řekl předseda vlády ČR Petr Fiala.

„Dnešním poklepem základního kamene Janáčkova kulturního centra se Brnu pomyslně otevírá nová etapa kulturního života. V podobě špičkové koncertní síně získá metropole Moravy prostor pro pořádání koncertů symfonické hudby na opravdu světové úrovni, a to technicky i kapacitně. A jsem přesvědčen, že do sálu si najdou cestu posluchači i umělci nejenom ze všech koutů naší země, ale i ze zahraničí. Ministerstvo kultury se bude na projektu podílet 600 miliony korun. Přeji zdárný a rychlý průběh stavby a těším se na první tóny!“ řekl ministr kultury Martin Baxa.

„V průběhu několika let zahajujeme další stavbu, která našemu městu zoufale chyběla. Přitom o potřebě nové koncertní síně v Brně se mluví již bezmála 100 let. Dnes jsme poklepali základní kámen v lokalitě, která byla jako vhodná vytipována již na sklonku 80. let. Novodobá historie Janáčkova kulturního centra se píše již od roku 2002, kdy byla vyhlášena urbanisticko-architektonická soutěž,“ připomněla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: „Stejně jako naši předchůdci ve vedení města, i my jsme řešili mnohé problémy. Jako investor jsme totiž chtěli stavbu bez kompromisů, moderní a kapacitně odpovídající sál se špičkovou akustikou, který snese srovnání s těmi nejlepšími na světě, ale i oživí veřejný prostor v centru. To vše Brno získá. A také jeho filharmonie, jejíž prestiž v posledních letech roste nejen doma, ale i za hranicemi, kde naše město reprezentuje. Po padesáti letech se vrátila do Carnegie Hall, koncertuje v nejlepších evropských sálech, například v lipském Gewandhausu, v Großes Festspielhaus v Salcburku nebo vídeňském Musikvereinu, a má za sebou úspěšné turné v Jižní Koreji nebo Velké Británii. Děkuji všem, kteří se na přípravě stavby podíleli, a přeji hodně štěstí těm, kdo ji nyní budou realizovat. Věřím, že se vše zdárně podaří a že si brzy vychutnáme Filharmonii Brno přímo v jejím novém domově.“

Postup prací představil 1. náměstek primátorky města Brna René Černý, který má v gesci investice: „Staveniště Janáčkova kulturního centra bylo předáno zhotoviteli v září 2024. Od té doby byla například zdemolována trafostanice, kterou se podařilo získat od hotelu International, aby mohlo vzniknout nové náměstí Ludvíka Kundery. Muzeum města Brna také zahájilo archeologický průzkum. Stavbaři provádí potřebné přeložky vysokého a nízkého napětí a kanalizace na přilehlé ulici Veselé, což potrvá ještě 2 měsíce. V nejbližší době je v plánu statické zesílení některých částí podzemních garáží s ohledem na novou dispozici a nové zatížení horní stavbou. Aktuálně se snažíme optimalizovat postup archeologického průzkumu, aby byl co nejkratší. Následuje hloubení a zajištění stavební jámy a poté vrtání pilot technologického centra nové budovy. Nadzemní část objektu by se mohla začít stavět ještě letos.“

Na financování výstavby sálu se jako druhý investor spolu s Brnem podílí částkou 332 milionů i městská společnost Brněnské komunikace. „Podzemní garáže Janáčkova kulturního centra jsou 1. etapou celé stavby. Hrubá stavba již byla téměř dokončena v roce 2018, nebylo však možné dále pokračovat právě kvůli připravovanému koncertnímu sálu. Nyní ale už jeho budování zahajujeme, a tak se po dokončení výstavby i očekávané podzemní parkování, které nabídne téměř 200 míst, také dočká řidičů. Předpokládáme, že přes den bude využíváno návštěvníky centra města, večer pak těmi, kteří vyrazí za kulturou do koncertního sálu. Obojí ovšem v symbióze s nedalekým parkovacím domem DOMINI PARK,“ sdělil předseda představenstva společnosti Brněnské komunikace David Grund.

„Janáčkovo kulturní centrum je pro lidi v kultuře něco jako dostavba dálnice na Vídeň. Zásadní rozdíl je v tom, že Janáčkovo kulturní centrum se začne stavět. Brno a celý kraj si zaslouží důstojný sál se skvělou akustikou a zázemím. Díky moc všem, kteří se o to zasloužili. Je to velká věc,“ ocenil projekt hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich a zmínil, že z jihomoravského rozpočtu byla na výstavbu poskytnuta dotace ve výši 100 milionů korun.

Návaznost nové budovy na architektonickou ikonu brněnské kultury, tedy na Besední dům, představil architekt Petr Hrůša, projektant stavební části nového sálu: „Chápání harmonického základu pojetí nově vytvářeného kulturního prostředí se přenáší z architektonicky vysoce hodnotné budovy Besedního domu do Janáčkova kulturního centra. Osazení koncertního domu je určeno geometrií cézury dvojice Besední dům – Pražákův palác, ale i dalšími inspiracemi, hotelem International – ahistorickou architekturou reagující na vývoj designu a mezinárodní úspěch československé architektury v roce 1958 v Bruselu. Uchopení architektonického pojetí se tak odvíjí od smyslu nového architektonického i urbánního prostoru, což navozuje hlavní ideový základ čisté formy centra. Ve spojení s novodobou charakteristikou minimalismu dnes po bezmála sto letech přání a různých představ bude naplněna atmosféra očekávání nového koncertního sálu pro ideálně akustický počet 1 200 návštěvníků. Východisko nové architektury je odvozováno z lidského měřítka, je přiměřeně abstraktní vnější formy s uplatněním zcela nových parametrů akustiky konkrétního soudobého pojetí interiéru, a to ve stylu koncertního sálu inovovaného typu ‚shoe box‘ s akusticky danými drsně betonovými a kontrastně k tomu příjemně dřevěnými aplikacemi povrchů v interiéru, s unikátností nepravidelné geometrie systému ‚Voroného teselace‘. V ideálně uměřené geometrii se sochou reprezentující dodnes v umění už svobodnější 60. léta i nadčasovost kultury je navrženo nové náměstí ve formách výjimečně takových, které snesou srovnání jak s již existujícími kulturními hodnotami i z 19. století, tak se zcela soudobým stylem 21. století, na detaily náročnou architekturou, podtrhující znovu – včetně vzácného soudobého uměleckého řemesla – kulturnost města.“

Zhotovitelem stavby je konsorcium Společnost JKC Brno, tvořené společnostmi OHLA ŽS (vedoucí společník), STRABAG Pozemní a inženýrské stavitelství a UNISTAV CONSTRUCTION. „Po dokončení zde bude stát významná reprezentativní budova špičkového moderního koncertního sálu. A to jak z hlediska funkčního využití, tak z pohledu moderní architektury a použití hodnotných technických řešení a materiálů. Mezi jinými lze zmínit například rozsáhlé využití betonových pohledových prefabrikovaných dílců vytvořených metodou 3D tisku nebo dřevěný obklad z exotických dřevin s požadavkem na vysokou požární odolnost těchto konstrukcí. Takto rozsáhlá stavba bude jistě skrývat řadu výzev v oblasti technologie provádění, jakož i realizace ve stísněném prostředí samotného centra města. Jako sdružení zhotovitelů jsme připraveni tyto výzvy překonat a dovést celý projekt k úspěšnému zakončení,“ uvedl generální ředitel OHLA ŽS Roman Kocúrek. Konsorcium uspělo s nabídnutou cenou 2 298 600 000 Kč bez DPH.

„Nová koncertní síň přinese profesionální komfort nejen pro hudebníky, ale hlavně pro publikum. Díky mimořádnému důrazu na akustiku bude z každého místa v hledišti nejen skvěle vidět, ale především dokonale slyšet, co se odehrává na pódiu. Posluchači z Brna i širokého okolí tak budou moci ocenit to, co zažívají brněnští filharmonici v nejlepších sálech světa na svých turné,“ uzavřela prezentaci přínosů JKC ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější