Ve Znojmě proběhne festival hudby a vína

Ve Znojmě proběhne festival hudby a vína

Hudební festival Znojmo má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí. Letos se koná už po sedmnácté. Ročník s podtitulem „Pocta živlům a katastrofám“ se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů.

Tématem, které se odráží na většině koncertů, určila nejen aktuální situace ve společnosti, ale také operní projekt ve vlastní produkci. Podtitulem 17. ročníku je „Pocta živlům a katastrofám”. Festival se uskuteční v termínu 8. až 25. července 2021.

„Doufali jsme už loni, že náš festival, bude právě tím, který situaci vrátí zpátky do normálu. Letos už tomu ale opravdu věřím. Těším se na krásné léto, které na Hudební festival Znojmo přinese mnoho zážitků. Ústřední téma festivalu jsme přizpůsobili současné myšlence. Celá dramaturgie nutí člověka zamyslet se nad současným stavem světa, ale zároveň se bude chtít smát živlům a katastrofám. Vždyť i výborný virtuos nebo zpěvák je hudební živel a často i během koncertu může dojít k docela velké hudební katastrofě. Zároveň když bouchne sopka, je to katastrofa, ale v sopečném prachu roste úžasné víno, takže vše špatné je vždy k něčemu dobré,” řekl prezident festivalu Jiří Ludvík

Na festivalu se letos představí se hudební osobnosti z ČR i zahraniční. Již tradičně vystoupí Pavel Šporcl se svým Gala k 15 letům patronování festivalu. „Účinkovat bude klavírista Petr Jiříkovský, violista Karel Untermüller, můj bratr Petr Šporcl bude hrát na violoncello a Ondřej Štajnochr na kontrabas. Ve druhé půlce nastoupí plejáda vynikajících umělců v čele s Janou Šrejmou Kačírkovou nebo Lukášem Sommerem. Ten pro nás na závěr složil skladbu, která zazní ve světové premiéře a jmenuje se Variace na covidové téma. Dále zazpívá moje manželka Bára Kodetová i mé dcery a zahraje i Vojtěch Szabó na akordeon,”  odhalil Pavel Šporcl.

Festival se zaměřuje především na klasickou hudbu, v programu lze nalézt i cimbálovou muziku, jazz a originální crossoverové programy. Mnoho akcí vzniká přímo na míru festivalu a nejsou jinde k vidění. Návštěvníci se mohou těšit na koncerty při svíčkách, objevování největšího libretisty dějin P. Metastazia, folklorní koncerty i akce pro děti. Dramaturgie přináší širokou škálu koncertů od komorních přes symfonické až po open-air akce a vlastní operní produkce, které připravuje festival každoročně jako letní stagiony ve spolupráci s Czech Ensemble Baroque. Vstupenky na všechny akce jde nyní koupit v předprodeji za zvýhodněnou cenu online.

Pavel Šporcl/ foto Jiří Jelínek

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější