Velikonoční festival duchovní hudby 2016: Hudební pouť brněnskými chrámy

Velikonoční festival duchovní hudby 2016: Hudební pouť brněnskými chrámy

Hlavním tématem letošního 25. ročníku mezinárodního festivalu je Srdce/ Útočiště. Festival nabídne devět koncertů v brněnských kostelích, tři z nich v noci a při svíčkách. Na programu jsou díla Antonína Dvořáka, Petra Ebena nebo Františka Xavera Richtera, jehož oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo zazní v české premiéře. Účinkovat bude Filharmonie Brno, Janáčkova Filharmonie Ostrava, francouzský sbor Discantus, Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a Marek Eben jako recitátor.

Zahajovací koncert v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou jejího šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera představí nepříliš často znějící díla Miloslava Kabeláče, Luboše Fišera a písňový cyklus Jana Hanuše Dřevěný Kristus. Mimořádným koncertem bude také oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo od Františka Xavera Richtera v podání Czech Ensemble Baroque, které se tak dočká české premiéry nebo vystoupení ženského pěveckého sboru z Francie s názvem Discantus. Festival bude probíhat od 20. března do 3. dubna ve vybraných brněnských kostelích.

Tématiku jubilejního ročníků vysvětluje dramaturg festivalu Vladimír Maňas následovně: "Pětiletou řadu velikonočních festivalů duchovní hudby s motivy pohybu a pouti uzavírá v jubilejním dvacátém pátém ročníku návrat k tomu nejniternějšímu. Festival tentokrát charakterizují motivy labyrintu, hledání ztracené ovce, návratu. S odkazem na symbol srdce - útočiště zaznějí v průběhu festivalu především skladby s vazbou na české země."

Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová o festivalu řekla: "Letošní téma se obrací domů, k symbolice srdce jako útočiště. Zazní proto hodně hudby spojené s českými zeměmi od středověku až po 21. století. Posluchači se mohou těšit na díla českých moderních autorů, Richterovo Snímání z kříže, kompletní Zelenkovy lamentace a responsoria v temných hodinkách u jezuitů, velikonoční zpěvy z antifonáře Elišky Rejčky v bazilice na Starém Brně a na závěr na Foerstrovu symfonii Veliká noc a Dvořákovo Te Deum. Do Brna zavítá Janáčkova filharmonie Ostrava, skvělý francouzský ansámbl Discantus, recitátor Marek Eben, dirigenti Heiko Mathias Förster a Libor Pešek, zazpívá a zahraje Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a samozřejmě Filharmonie Brno. O zážitky tedy nebude nouze."

Filharmonie Brno/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dřevěný Kristus

20.3.2016, 20:00 / katedrála svatých Petra a Pavla

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval světovou premiérou kompozice Ivy Bittové Tenebrae, která kombinovala chorální nápěvy z Jistebnického kancionálu, zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera a improvizaci. Působivé, ale i rušivé momenty se setkaly v chrámu svatého Jakuba.  více

Jeden z nejpozoruhodnějších programů v dějinách Velikonočního festivalu duchovní hudby se nenápadně ukrýval v běhu letošního ročníku. Unikátní nálezy ze svatojakubské farní knihovny provedl vokální ansámbl La Capilla.  více



Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější