Velikonoční festival duchovní hudby se blíží. Představí díla od 7. století po současnost

Velikonoční festival duchovní hudby se blíží. Představí díla od 7. století po současnost

Součástí festivalového programu jsou letos hudební díla od 7. století po současnost. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní skladby i současná tvorba. Festival také poprvé zavítá do kostela v Josefské ulici.

„Během Svatého a Velikonočního týdne se v Brně potkají všechny končiny země a jejich liturgie. Téma 28. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby totiž zní Ceremonie / Je dobré slavit Pána,“ vysvětluje dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Letošní ročník festivalu vůbec poprvé zavítá do kostela v Josefské ulici. „Zazní tam Byzantské pašije, které představí pravoslavný repertoár Svatého týdne. A den nato Emmertova symfonie pro sólové housle Ajhl´a človek. Zajímavostí obou koncertů je to, že se odehrají ve tmě. Soubor Philokallia Ensemble bude zpívat při svíčkách, houslista Paľa si přinese partituru v tabletu a kostel zůstane zcela zhasnutý ,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Paľa je jedním ze tří umělců, kteří se na festivalu představí v sólových programech. „Emmertova symfonie je mimořádná, dá se říci, že naplňuje definici psychedelického díla a tak je i zamýšlena: aby pohnula lidskou myslí alespoň na chvíli směrem ke spáse duše. Navíc byla zkomponována přímo pro Paľu,“ uvedl muzikolog Vojtěch Dlask. O další sólové večery se postarají dva varhaníci. Nejprve Hans-Ola Ericsson při temných hodinkách a programu, který kombinuje Bachova závažná díla s kompozicemi jeho současníků a aktuální severskou varhanní tvorbu. „Ericsson je jedním z výjimečných zjevů na mezinárodním hudebním poli, žádný jiný varhaník neuvedl v posledních desetiletích tolik světových premiér jako on,“ zdůraznil Maňas. Druhý varhanní koncert se koná v bazilice na Starém Brně a rozezní se při něm oba nástroje, jimiž bazilika disponuje. Posluchači se mohou těšit na ucelenou plejádu francouzských varhaníků/skladatelů od baroka po současnost to, jejich skladby přednese brněnský rodák  Michael Bártek.

Velikonoční festival duchovní hudby bude probíhat od 14. do 28. dubna 2019.

Na úvod festivalu zazní gregoriánský chorál v podání věhlasné Scholy Gregoriany Pragensis a po něm světová premiéra sklady Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu.  Její název So Shall He Descend odkazuje ke třem sestupům. „Tím prvním je sestoupení Ducha na Jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města , který se slaví právě na Květnou neděli, kdy skladba zazní. A třetím, že jsme potomky (descendants) národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal Jeho smrt,“ komentuje svoji kompozici Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Kromě toho, že dílo vzniklo přímo pro daný čas, je také určeno pro katedrálu na Petrově, kterou loni na podzim skladatel mnohokrát navštívil, aby se seznámil s její akustikou.

Premiéra zazní za přítomnosti autora v podání Filharmonie Brno a sboru Ars Brunensis. Řídit ji bude šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Dva dny nato slaví životní jubileum, proto mu chystáme malé překvapení, které bude, věřím, milé i pro přítomné posluchače,“ podotkla Kučerová.

Program:

Nova et vetera

  1. 4. katedrála sv. Petra a Pavla, 19:00

Pašijové meditace

Gregoriánský chorál v liturgii Svatého týdne

Toivo Tulev: So Shall He Descend (světová premiéra skladby na objednávku festivalu)

Schola Gregoriana Pragensis:

Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Jan Kukal, Ondřej Maňour, Ondřej Múčka, Stanislav Předota, Michal Medek umělecký vedoucí David Eben

sólisté Ivana Rusko – soprán, Bettina Schneebeli – mezzosoprán, Jaroslav Březina – tenor, Jiří Hájek – baryton

Ars Brunensis, sbormistr Dan Kalousek

Filharmonie Brno, dirigent Dennis Russell Davies

Byzantské pašije

  1. 4. kostel sv. Josefa, 19:00   

Pravoslavný repertoár Svatého týdne

Philokallia (Praha), umělecký vedoucí Marios Christou

Ecce homo

  1. 4. kostel sv. Josefa, 19:00

František Gregor Emmert: Ajhľa človek, symfonie pro sólové housle

Milan Paľa housle

tenebrae: kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská, vždy 21:00

Jenž jsi na nebesích

  1. 4.

Varhanní recitál Hanse-Ola Ericssona

Johann Sebastian Bach: Preludium h moll BWV 544:1

Johann Sebastian Bach: Klavírní cvičení III, č. 1, 2 a 3

Johann Sebastian Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross BWV 622

Georg Muffat: Passacaglia g moll

Pēteris Vasks: Te Deum  

Dietrich Buxtehude: Preludium fis moll BuxWV 146

Johann Sebastian Bach: Vater unser im Himmelreich BWV 682

Johann Sebastian Bach: Fuga h moll BWV 544:2

Hans-Ola Ericsson (SWE) – varhany 

Tvá vůle staň se

  1. 4.

Josef Schreier: Oratorium na Velký pátek

sólisté Anna Petrtylová – canto (Anděl), Monika Machovičová – alt (Boží milosrdenství),

Marek Žihla – tenor (Hříšník), David Malát – bas (Spravedlnost)

Barokní orchestr Pražské konzervatoře, dirigent Jakub Kydlíček 

Světlo beze stínu, pramen pokoje

  1. 4.

Alfred Schnittke: Koncert pro sbor

Vox Iuvenalis, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, Láska opravdivá, Smíšený sbor Kantiléna,

dirigent Jan Ocetek

Španělské Velikonoce v renesančním Římě

  1. 4. kostel sv. Jakuba, 20:00

Velikonoční oslavy na Piazza Navona

(Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero, Giovanni Pierluigi da Palestrina a další)

La Grande Chapelle (ESP), umělecký vedoucí Albert Recasens

Radost a zář

  1. 4. bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, 19:30

velikonoční varhanní koncert Michaela Bártka

Jean-François Dandrieu: Offertoire pour le jour de pâques „O filii et filiæ“

Marcel Dupré: Cortège et litanie op. 19 č. 2

César Franck: Prière, op. 20

Richard Wagner: Karfreitagszauber z opery Parsifal WWV 111, arr. Michael Bártek

Olivier Messiaen: La résurrection du Christ

Olivier Messiaen: Joie et clarté des corps glorieux

Jiří Ropek: Variace na „Victimae paschali laudes“   

Michael Bártek varhany (CH)

Brány pekla prolomeny

  1. 4. Besední dům, 19:30

Johann Sebastian Bach: Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

Johann Sebastian Bach: Velikonoční oratorium D dur BWV 249

sólisté Pavla Radostová – soprán, Monika Jägerová – alt, Jakub Kubín – tenor, Jiří M. Procházka – bas,

Luise Haugk – barokní hoboj

Czech Ensemble Baroque, dirigent Roman Válek

Philokallia Ensemble/ foto Archaion Kallos

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější