Velikonoční festival duchovní hudby: Světová premiéra skladby Toivo Tuleva i Bachovo Velikonoční oratorium

Velikonoční festival duchovní hudby: Světová premiéra skladby Toivo Tuleva i Bachovo Velikonoční oratorium

Velikonoční festival duchovní hudby 2019 opět rozezní brněnské kostely. Proběhne zde například světová premiéra Tulevovy skladby, gregoriánský chorál, Byzantské pašije, symfonie pro sólové housle, varhanní koncerty, temné hodinky, sváteční renesanční Řím nebo Bachovo Velikonoční oratorium. Téma letošního ročníku je Ceremonie / Je dobré slavit pána, program sestává z šesti koncertů a trojí temné hodinky.

První večer festivalu přinese světovou premiéru skladby estonského autora Toivo Tuleva. Dílo s názvem So Shall He Descend zkomponoval na objednávku festivalu – přímo pro brněnskou katedrálu a pro Květnou neděli. „Tulev je detailně obeznámen s historickými hudebními styly včetně gregoriánského chorálu, k němuž ve své tvorbě rád odkazuje, ale není mu cizí ani prostředí rockové hudby. Velmi často se inspiruje právě událostmi svatého týdne,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Úvodem zahajovacího koncertu zazní Pašijové meditace v podání Scholy Gregoriany Pragensis. „Toivo Tulev a David Eben se znají dlouhá léta, premiéra i gregoriánský chorál se tentokrát úzce protnou na prahu Svatého týdne. Nejedná se tedy o nahodilé ani heterogenní spojení, naopak,“ zdůraznil Maňas. Zahajovací koncert, na kterém se kromě Filharmonie Brno představí i pěvecký sbor Ars Brunensis, řídí šéfdirigent orchestru Dennis Russell Davies.

Z katedrály na Petrově se dění hned druhý den přenese do kostela sv. Josefa. Posluchači se tam seznámí s pravoslavným repertoárem Svatého týdne při Byzantských pašijích. Zcela jiný zážitek nabídne v úterý symfonie Františka Gregora Emmerta pro sólové housle Ajhľa člověk!. Vystoupí houslista Milan Paľa.

Do velikonočního renesančního Říma posluchači zavítají díky špičkovému španělskému souboru La Grande Chapelle. Ten v české premiéře představí svůj program Velikonoční procesí na Piazza Navona. Komorní sbor a soubor historických nástrojů rozezní svatojakubský kostel bezmála dvěma desítkami skladeb z druhé poloviny 16. století.

Milovníci varhan by si neměli nechat ujít koncert Michaela Bártka, talentovaného brněnského rodáka působícího ve Švýcarsku „V bazilice na Starém Brně využije oba varhanní nástroje, je to vzácná příležitost vyslechnout si romantický repertoár v jeho podání,“ upozornil Maňas. Festival uzavře Bachovo Velikonoční oratorium v podání Czech Ensemble Baroque. Bachovský velikonoční program se sólisty a sborem zazní v poučené interpretaci v Brně vůbec poprvé.

Kromě šestice koncertů jsou i tradičně připraveny trojí tenebrae, tedy temné hodinky. Večery při svíčkách, které začínají v kostele v Jezuitské ulici vždy v devět hodin, letos představují tři zcela odlišné podoby duchovní hudby. Zahájí je varhanní recitál Hanse Ole Ericssona s Bachovými pašijovými chorály a skladbami Ollivera Messiaena. Barokní orchestr Pražské konzervatoře přiveze Velkopáteční oratorium Josefa Schreiera. A na třetí večer v řadě, tedy na Velký pátek, je připraven Koncert pro sbor Alfreda Schnittkeho, při kterém spojí síly čtyři brněnské sbory pod vedením Jana Ocetka.

Velikonoční festival duchovní hudby bude probíhat od 14. do 28. dubna 2019. Vstupenky na šest koncertů jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji.

Program festivalu:

Nova et vetera

14. 4. katedrála sv. Petra a Pavla, 19:00

Pašijové meditace

Gregoriánský chorál v liturgii Svatého týdne

Toivo Tulev: So Shall He Descend (světová premiéra skladby na objednávku festivalu)

Schola Gregoriana Pragensis:

Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Jan Kukal, Ondřej Maňour, Ondřej Múčka, Stanislav Předota, Michal Medek umělecký vedoucí David Eben

sólisté Ivana Rusko – soprán, Bettina Schneebeli – mezzosoprán, Jaroslav Březina – tenor, Jiří Hájek – baryton

Ars Brunensis, sbormistr Dan Kalousek

Filharmonie Brno, dirigent Dennis Russell Davies

 

Byzantské pašije

15. 4. kostel sv. Josefa, 19:00

Pravoslavný repertoár Svatého týdne

Philokallia (Praha), umělecký vedoucí Marios Christou

 

Ecce homo

16. 4. kostel sv. Josefa, 19:00

František Gregor Emmert: Ajhľa človek, symfonie pro sólové housle

Milan Paľa – housle

tenebrae: kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská, vždy 21:00

 

Jenž jsi na nebesích

17. 4. Varhanní recitál Hanse-Ola Ericssona

Johann Sebastian Bach: Preludium h moll BWV 544:1

Johann Sebastian Bach: Klavírní cvičení III, č. 1, 2 a 3

Johann Sebastian Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross BWV 622

Georg Muffat: Passacaglia g moll

Pēteris Vasks: Te Deum

Dietrich Buxtehude: Preludium fis moll BuxWV 146

Johann Sebastian Bach: Vater unser im Himmelreich BWV 682

Johann Sebastian Bach: Fuga h moll BWV 544:2

Hans-Ola Ericsson (SWE) – varhany

 

Tvá vůle staň se

18. 4.

Josef Schreier: Oratorium na Velký pátek

sólisté Anna Petrtylová – canto (Anděl), Monika Machovičová – alt (Boží milosrdenství),

Marek Žihla – tenor (Hříšník), David Malát – bas (Spravedlnost)

Barokní orchestr Pražské konzervatoře, dirigent Jakub Kydlíček

 

Světlo beze stínu, pramen pokoje

19. 4.

Alfred Schnittke: Koncert pro sbor

Vox Iuvenalis, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, Láska opravdivá, Smíšený sbor Kantiléna,

dirigent Jan Ocetek

 

Španělské Velikonoce v renesančním Římě

23. 4. kostel sv. Jakuba, 20:00

Velikonoční oslavy na Piazza Navona

(Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero, Giovanni Pierluigi da Palestrina a další)

La Grande Chapelle (ESP), umělecký vedoucí Albert Recasens

 

Radost a zář

25. 4. bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, 19:30

velikonoční varhanní koncert Michaela Bártka

Jean-François Dandrieu: Offertoire pour le jour de pâques „O filii et filiæ“

Marcel Dupré: Cortège et litanie op. 19 č. 2

César Franck: Prière, op. 20

Richard Wagner: Karfreitagszauber z opery Parsifal WWV 111, arr. Michael Bártek

Olivier Messiaen: La résurrection du Christ

Olivier Messiaen: Joie et clarté des corps glorieux

Jiří Ropek: Variace na „Victimae paschali laudes“

Michael Bártek – varhany (CH)

 

Brány pekla prolomeny

28. 4. Besední dům, 19:30

Johann Sebastian Bach: Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

Johann Sebastian Bach: Velikonoční oratorium D dur BWV 249

sólisté Pavla Radostová – soprán, Monika Jägerová – alt, Jakub Kubín – tenor, Jiří M. Procházka – bas,

Luise Haugk – barokní hoboj

Czech Ensemble Baroque, dirigent Roman Válek

Dennis Russell Davies/ foto Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat
  • Mila

    7. březen 2019, 21:58
    parádní koncerty

Velikonoční festival duchovní hudby: Nova et vetera

14.4.2019, 19:00 / katedrála svatých Petra a Pavla

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější