Velikonoční festival duchovní hudby: Světová premiéra skladby Toivo Tuleva i Bachovo Velikonoční oratorium

Velikonoční festival duchovní hudby: Světová premiéra skladby Toivo Tuleva i Bachovo Velikonoční oratorium

Velikonoční festival duchovní hudby 2019 opět rozezní brněnské kostely. Proběhne zde například světová premiéra Tulevovy skladby, gregoriánský chorál, Byzantské pašije, symfonie pro sólové housle, varhanní koncerty, temné hodinky, sváteční renesanční Řím nebo Bachovo Velikonoční oratorium. Téma letošního ročníku je Ceremonie / Je dobré slavit pána, program sestává z šesti koncertů a trojí temné hodinky.

První večer festivalu přinese světovou premiéru skladby estonského autora Toivo Tuleva. Dílo s názvem So Shall He Descend zkomponoval na objednávku festivalu – přímo pro brněnskou katedrálu a pro Květnou neděli. „Tulev je detailně obeznámen s historickými hudebními styly včetně gregoriánského chorálu, k němuž ve své tvorbě rád odkazuje, ale není mu cizí ani prostředí rockové hudby. Velmi často se inspiruje právě událostmi svatého týdne,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Úvodem zahajovacího koncertu zazní Pašijové meditace v podání Scholy Gregoriany Pragensis. „Toivo Tulev a David Eben se znají dlouhá léta, premiéra i gregoriánský chorál se tentokrát úzce protnou na prahu Svatého týdne. Nejedná se tedy o nahodilé ani heterogenní spojení, naopak,“ zdůraznil Maňas. Zahajovací koncert, na kterém se kromě Filharmonie Brno představí i pěvecký sbor Ars Brunensis, řídí šéfdirigent orchestru Dennis Russell Davies.

Z katedrály na Petrově se dění hned druhý den přenese do kostela sv. Josefa. Posluchači se tam seznámí s pravoslavným repertoárem Svatého týdne při Byzantských pašijích. Zcela jiný zážitek nabídne v úterý symfonie Františka Gregora Emmerta pro sólové housle Ajhľa člověk!. Vystoupí houslista Milan Paľa.

Do velikonočního renesančního Říma posluchači zavítají díky špičkovému španělskému souboru La Grande Chapelle. Ten v české premiéře představí svůj program Velikonoční procesí na Piazza Navona. Komorní sbor a soubor historických nástrojů rozezní svatojakubský kostel bezmála dvěma desítkami skladeb z druhé poloviny 16. století.

Milovníci varhan by si neměli nechat ujít koncert Michaela Bártka, talentovaného brněnského rodáka působícího ve Švýcarsku „V bazilice na Starém Brně využije oba varhanní nástroje, je to vzácná příležitost vyslechnout si romantický repertoár v jeho podání,“ upozornil Maňas. Festival uzavře Bachovo Velikonoční oratorium v podání Czech Ensemble Baroque. Bachovský velikonoční program se sólisty a sborem zazní v poučené interpretaci v Brně vůbec poprvé.

Kromě šestice koncertů jsou i tradičně připraveny trojí tenebrae, tedy temné hodinky. Večery při svíčkách, které začínají v kostele v Jezuitské ulici vždy v devět hodin, letos představují tři zcela odlišné podoby duchovní hudby. Zahájí je varhanní recitál Hanse Ole Ericssona s Bachovými pašijovými chorály a skladbami Ollivera Messiaena. Barokní orchestr Pražské konzervatoře přiveze Velkopáteční oratorium Josefa Schreiera. A na třetí večer v řadě, tedy na Velký pátek, je připraven Koncert pro sbor Alfreda Schnittkeho, při kterém spojí síly čtyři brněnské sbory pod vedením Jana Ocetka.

Velikonoční festival duchovní hudby bude probíhat od 14. do 28. dubna 2019. Vstupenky na šest koncertů jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji.

Program festivalu:

Nova et vetera

14. 4. katedrála sv. Petra a Pavla, 19:00

Pašijové meditace

Gregoriánský chorál v liturgii Svatého týdne

Toivo Tulev: So Shall He Descend (světová premiéra skladby na objednávku festivalu)

Schola Gregoriana Pragensis:

Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Jan Kukal, Ondřej Maňour, Ondřej Múčka, Stanislav Předota, Michal Medek umělecký vedoucí David Eben

sólisté Ivana Rusko – soprán, Bettina Schneebeli – mezzosoprán, Jaroslav Březina – tenor, Jiří Hájek – baryton

Ars Brunensis, sbormistr Dan Kalousek

Filharmonie Brno, dirigent Dennis Russell Davies

 

Byzantské pašije

15. 4. kostel sv. Josefa, 19:00

Pravoslavný repertoár Svatého týdne

Philokallia (Praha), umělecký vedoucí Marios Christou

 

Ecce homo

16. 4. kostel sv. Josefa, 19:00

František Gregor Emmert: Ajhľa človek, symfonie pro sólové housle

Milan Paľa – housle

tenebrae: kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská, vždy 21:00

 

Jenž jsi na nebesích

17. 4. Varhanní recitál Hanse-Ola Ericssona

Johann Sebastian Bach: Preludium h moll BWV 544:1

Johann Sebastian Bach: Klavírní cvičení III, č. 1, 2 a 3

Johann Sebastian Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross BWV 622

Georg Muffat: Passacaglia g moll

Pēteris Vasks: Te Deum

Dietrich Buxtehude: Preludium fis moll BuxWV 146

Johann Sebastian Bach: Vater unser im Himmelreich BWV 682

Johann Sebastian Bach: Fuga h moll BWV 544:2

Hans-Ola Ericsson (SWE) – varhany

 

Tvá vůle staň se

18. 4.

Josef Schreier: Oratorium na Velký pátek

sólisté Anna Petrtylová – canto (Anděl), Monika Machovičová – alt (Boží milosrdenství),

Marek Žihla – tenor (Hříšník), David Malát – bas (Spravedlnost)

Barokní orchestr Pražské konzervatoře, dirigent Jakub Kydlíček

 

Světlo beze stínu, pramen pokoje

19. 4.

Alfred Schnittke: Koncert pro sbor

Vox Iuvenalis, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, Láska opravdivá, Smíšený sbor Kantiléna,

dirigent Jan Ocetek

 

Španělské Velikonoce v renesančním Římě

23. 4. kostel sv. Jakuba, 20:00

Velikonoční oslavy na Piazza Navona

(Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero, Giovanni Pierluigi da Palestrina a další)

La Grande Chapelle (ESP), umělecký vedoucí Albert Recasens

 

Radost a zář

25. 4. bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, 19:30

velikonoční varhanní koncert Michaela Bártka

Jean-François Dandrieu: Offertoire pour le jour de pâques „O filii et filiæ“

Marcel Dupré: Cortège et litanie op. 19 č. 2

César Franck: Prière, op. 20

Richard Wagner: Karfreitagszauber z opery Parsifal WWV 111, arr. Michael Bártek

Olivier Messiaen: La résurrection du Christ

Olivier Messiaen: Joie et clarté des corps glorieux

Jiří Ropek: Variace na „Victimae paschali laudes“

Michael Bártek – varhany (CH)

 

Brány pekla prolomeny

28. 4. Besední dům, 19:30

Johann Sebastian Bach: Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

Johann Sebastian Bach: Velikonoční oratorium D dur BWV 249

sólisté Pavla Radostová – soprán, Monika Jägerová – alt, Jakub Kubín – tenor, Jiří M. Procházka – bas,

Luise Haugk – barokní hoboj

Czech Ensemble Baroque, dirigent Roman Válek

Dennis Russell Davies/ foto Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat
  • Mila

    7. březen 2019, 21:58
    parádní koncerty

Velikonoční festival duchovní hudby: Nova et vetera

14.4.2019, 19:00 / katedrála svatých Petra a Pavla

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více