Velikonoční festival duchovní hudby v chrámech i při svíčkách

Velikonoční festival duchovní hudby v chrámech i při svíčkách

Během 24. ročníku festivalu čeká publikum v prostorách brněnských kostelů celkem devět koncertů. Pestrý program obsáhne středověké chorální zpěvy, renesanční vícehlas z unikátních brněnských rukopisů, Janovy pašije i zvuk varhan doplněný baskytarou.

Tematické vymezení letošního ročníku je zrcadlové vůči předešlému ročníku Východ – Počátek. Festival je tedy letos věnován opačné světové straně Západ – Ratio, tématům apokalyptickým, racionalitě a posledním věcem člověka i světa. Polští hosté – Wrocławský barokní orchestr s Andrzejem Kosendiakem uvedou Bachovy Pašije podle sv. Jana. Již tradiční Temné hodinky nabídnou například premiérové uvedení soudobých Pašijí sv. Jana – série motet Jana Hanuše zkomponovaných na objednávku festivalu. Provede je mužské vokálního kvarteto Q VOX. Druhou polovinu festivalu ozdobí koncert Christiana Schmitta, jednoho z nejžádanějších mladých varhaníků, který před dvěma lety vstoupil společně s Magdalenou Koženou v rámci Koncertu pro Brno. Jeho koncert bude také holdem novým varhanám v jezuitském kostele. Mimořádnou událostí bude provedení renesanční Šestihlasé mše Antoine Brumela, která se dochovala v Brně. Závěrečný koncert na Petrově, na němž zazní velikonoční kombinace mistrovských děl rakouského skladatele a varhaníka Antona Brucknera, opět spojí Český filharmonický sbor BrnoFilharmonii Brno pod vedením jejího šéfdirigenta Aleksandara Markoviće.

Doprovodný program nabízí mimo jiné Pontifikální mši svatou, celebrovanou brněnským biskupem Mons. Vojtěchem Cikrlem nebo Velikonoční kantáty v konventu Milosrdných bratří. Festival, který provede posluchače dvěma velikonočními týdny, se koná pod hlavičkou Filharmonie Brno počtvrté. Zahajovací koncert se koná 29. března v kostele sv. Janů na Minoritské, Filharmonie Brno, Slovenský filharmonický sbor a sólisté na něm uvedou skladby Francise Poulenca a Arvo Pärta.

Christian Schmitt, foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velikonoční festival duchovní hudby: Stabat Mater

29.3.2015, 20:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Velikonoční festival duchovní hudby: Pašije podle sv.Jana

31.3.2015, 19:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Temné hodinky festivalu I. (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách

1.4.2015, 21:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Temné hodinky festivalu II. (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách

2.4.2015, 21:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Temné hodinky festivalu III. (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách

3.4.2015, 21:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Velikonoční festival duchovní hudby: Varhanní recitál Christiana Schmitta

7.4.2015, 19:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Velikonoční festival duchovní hudby: Vlámové v Brně

8.4.2015, 19:00 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Velikonoční festival duchovní hudby: Koncert Kantilény

10.4.2015, 20:00 / kostel sv. Augustina

Velikonoční festival duchovní hudby: Chvalte ho zvukem polnice

12.4.2015, 19:00 / katedrála svatých Petra a Pavla


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více