Velikonoční festival duchovní hudby začíná už zítra. Zahájí ho soubor Musica Figuralis

Velikonoční festival duchovní hudby začíná už zítra. Zahájí ho soubor Musica Figuralis

Velikonoční festival duchovní hudby letos nese podtitul Tělo / Vtělení / Oslavení. Zítra ho zahájí soubor Musica Figuralis specializovaný na hudbu druhé poloviny 18. století. Koncert s názvem Affettuoso zazní v provedení na dobové nástroje v ladění 430 Hz. Koncert vysílá živě Český rozhlas Vltava. Dále jsou na festivalovém programu umělci a soubory jako Andreas Scholl s Czech Ensemble Baroque, Pavel Zlámal, který vystoupí v novém kostele na Lesné, Hard-Chor Linz, pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a další.

Zítřejší zahajovací koncert proběhne v kostele sv. Janů. „Zazní na něm novodobá premiéra Miserere c moll Josepha Puschmanna, česká novodobá premiéra díla Serenata affettuosa per la Quaresima Antona Zimmermanna a Salve Regina Josefa Haydna, které fascinuje svojí intenzitou,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Tento koncert vysílá živě Český rozhlas Vltava. Letošní festival probíhá od 10. do 24. dubna.

O den později, v pondělí se dění festivalu přesune z Minoritské na Lesnou, kde Pavel Zlámal přednese v české premiéře Meditaci pro sólový pro klarinet islandského autora Atli Heimir Sveinssona. „Na interpreta klade skladba extrémní nároky, jak v detailu, tak v celku. Smysl pro precizní provedení detailu, kontrolu dynamiky a vůbec virtuózní nadhled hráče si skladba žádá v pasážích zvukově delikátních i v naléhavých dynamikách,“ uvedl Zlámal k přibližně osmdesátiminutové skladbě. Jedná se o první festivalový koncert v tomto prostoru. „Je krásný, ale akusticky poněkud problematický, zejména kvůli klenutému stropu. S Pavlem jsme na místě pečlivě vážili, zda tam toto dílo můžeme kvůli dlouhému dozvuku provést a shodli jsme se, že ano,“ podotkl Múčka.

V úterý se posluchači mohou těšit na koncert Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Na Petrově zazní nové nastudování kantáty So Shall He Descend Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety. „I tady se řešila akustika. Dílo je zkomponováno na míru katedrále tak, aby její případné nedostatky obrátilo v přednosti. Toivo místo navštívil, řešili jsme pak ještě telefonicky různé detaily, kdy jsem chodil katedrálou a zpíval, abychom věděli kde co jak zní,“ uvedl Maňas. Tulevově kantátě budou předcházet skladby Antona Brucknera v podání orchestru a sboru Hard-Chor Linz.

Další sólový koncert se uskuteční ve středu 20. dubna a přinese světovou premiéru Pavla Zemka Nováka napsanou pro bicistu Martina Opršála. Dílo Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je zkomponováno pro sedmdesát bicích nástrojů třiceti druhů, Zemek Novák jím vyjadřuje obdiv k Opršálovu umění. Vznikalo devět let a poměrně dlouho čekalo kvůli kolosálnosti na vhodnou dobu a příležitost své premiéry. „To, co na prvních stranách partitury vypadá jako záležitost několika kovových nástrojů – zvonů, činelů, tamtamu, trianglu – se postupem rozrůstá na desetiřádkový hustě popsaný systém posledních částí. Odmítal jsem škrty a redukce, proto jsem si k provedení premiéry přizval další dvě bicistky a houslistku,“ uvedl Opršál.

V pátek 22. dubna se na stejném místě, tedy v kostele na náměstí Míru rozezní varhany. Chorvat Višeslav Jaklin tam představí skladby tří německých autorů z období raného a vrcholného baroka, mimo jiné J. S. Bacha.

Závěrečný nedělní koncert nabídne hvězdného kontratenoristu Andrease Scholla se sólisty a souborem Czech Ensemble Baroque. Na programu jsou slavnostní žalmy Antonia Vivaldiho Beatus vir a Dixit Dominus pro dva orchestry a dva sbory a Bachova kantáta Ich habe genung„Bach je zařazen na výslovné přání Andrease Scholla. Tematicky se do této doby příliš nehodí, jeho motivem je totiž smrt, on ale toužil představit svoje podání, ve kterém akcentuje naději v nový život, naději v to, co přichází po pozemské smrti,“ zdůraznila Kučerová.

Tradičně se konají také tenebrae, tedy temné hodinky, tři koncerty při svíčkách na Škaredou středu, Zelený čtvrtek a Velký pátek. Od devíti večer nabídnou v kostele v Jezuitské kompletní cyklus Responsorií Carla Gesualda da Venosa v podání tří různých souborů doplněných o chorální zpěvy a sólové nástroje: Czech Ensemble Baroque Quintet, Societas Incognitum Ensemble Versus„Nejedná se o stejný program, každý soubor provede devět různých žalmů. Ale na závěr zazní vždy stejné Benedictus, takže lidé mohou porovnat tři různá podání stejné skladby,“ upozornil Múčka.

VFDH 2019/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

ZAHAJOVACÍ KONCERT: AFFETTUOSO

10.4.2022, 20:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější