Velikonoční festival se letos dívá na východ

Velikonoční festival se letos dívá na východ

Další díl ucelené koncepce Velikonočního festivalu duchovní hudby je v roce 2014 věnován hledání různých významových vrstev Východu ve smyslu strany vycházejícího slunce, počátku, ženy. Připomenuta bude východní křesťanská liturgie a její vlivy (srbská pravoslavná hudba 19. a počátku 20. století, Janáčkova Glagolská mše). Dalšími tématy budou inspirace východem v evropské hudbě a motiv ženy v barokním oratoriu o svaté Heleně, ve Dvořákově oratoriu Stabat Mater a projektu Ivy Bittové. Druhou osnovou festivalového programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů (Dvořák, Janáček, Handl Gallus, autorský projekt Ivy Bittové ve spojení s chorálními zpěvy z Jistebnického kancionálu) i v dalších souvislostech (Caldarovo oratorium dal roku 1736 v Brně provést hrabě Questenberg).

Program Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neděle 13. dubna 2014, 20.00 kostel sv. Janů (u minoritů), Minoritská ulice   

Antonín Dvořák: Stabat Mater

sólisté
Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Jozef Benci
Slovenský filharmonický sbor
sbormistryně Blanka Juhaňáková
Filharmonie Brno
dirigent Libor Pešek

Pondělí 14. dubna 2014, 21.00 kostel sv. Jakuba, Jakubské náměstí   

Tenebrae: Iva Bittová a přátelé (světová premiéra)

Iva Bittová – zpěv, housle
Miloš Valent – housle, viola
Ludwig Lusser – varhany
V komorním projektu zaznějí středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera.

Úterý 15. dubna 2014, 19.00 kostel sv. Michala, Dominikánské náměstí    

Helena hledající kříž
Antonio Caldara: Sant’ Elena al Calvario

sólisté
Terezie Švarcová, Lucie Rozsnyó, Pavla Štěpničková,
Tomáš Kočan, Ivo Michl
Hof-Musici
umělecký vedoucí Ondřej Macek
Uvedení oratoria o hledání a nalezení Svatého kříže v Jeruzalémě, zhudebněného jedním z nejlepších barokních skladatelů, navazuje na dávnou brněnskou tradici, kdy v postní době zaznívala oratoria v mnoha zdejších chrámech i palácích.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů), Jezuitská ulice, 20.00

Temné hodinky festivalu

středa 16. dubna 2014
Pravoslavné zpěvy o strastném týdnu
Česnokov, Kastalskij, Rachmaninov, Trubačov, Bortňanskyj
mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
dirigent Jan Špaček

čtvrtek 17. dubna 2014
Svatý týden ve skladbách Handla Galla, Rubbry a Łukaszewského
OctOpus Vocalis
dirigent Martin Franze

pátek 18. dubna 2014
Pärt: Kanon pokajanen
Ars Brunensis Chorus
dirigent Dan Kalousek

Středa 23. dubna 2014, 20.00 kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno-Zábrdovice, Zábrdovická ulice

Velikonoce na konci 16. století
Jacobus Handl Gallus: velikonoční moteta
Marcin Leopolita: Missa paschalis

Cappella Mariana, vokální soubor
umělecký vedoucí Vojtěch Semerád
Capella Ornamentata, soubor renesančních dechových nástrojů
umělecký vedoucí Richard Šeda
Přední české soubory zaměřené na hudbu 16. a 17. století spojí své síly k provedení vzácně uváděných velikonočních motet Jacoba Handla Galla v neobvykle slavnostním zvuku.

Pátek 25. dubna 2014, 19.00 katedrála sv. Petra a Pavla, Petrov

Srbská ortodoxní liturgie

Bělehradský komorní sbor
sbormistr Vladimir Marković
Z prostorného kůru brněnské katedrály zazní na způsob velikonoční meditace program Bělehradského komorního sboru, který představí pravoslavnou liturgii v jejích méně známých podobách.

Neděle 27. dubna 2014, 19.00 bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Oriens: východní reflexe
Andrzej Panufnik: Sinfonia sacra
Leoš Janáček: Glagolská mše

sólisté
Adriana Kohútková, Michaela Kapustová,
Otokar Klein, Richard Novák
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Petr Altrichter
Janáčkova Glagolská mše náleží mezi nejvýznamnější skladby 20. století. Zazní společně s jednoduše působivou skladbou Sinfonia sacra Andrzeje Panufnika, od jehož narození uplyne v roce 2014 sto let.

VFDH 2013, Singer Pur, foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více