Velikonoční festival se letos dívá na východ

Velikonoční festival se letos dívá na východ

Další díl ucelené koncepce Velikonočního festivalu duchovní hudby je v roce 2014 věnován hledání různých významových vrstev Východu ve smyslu strany vycházejícího slunce, počátku, ženy. Připomenuta bude východní křesťanská liturgie a její vlivy (srbská pravoslavná hudba 19. a počátku 20. století, Janáčkova Glagolská mše). Dalšími tématy budou inspirace východem v evropské hudbě a motiv ženy v barokním oratoriu o svaté Heleně, ve Dvořákově oratoriu Stabat Mater a projektu Ivy Bittové. Druhou osnovou festivalového programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů (Dvořák, Janáček, Handl Gallus, autorský projekt Ivy Bittové ve spojení s chorálními zpěvy z Jistebnického kancionálu) i v dalších souvislostech (Caldarovo oratorium dal roku 1736 v Brně provést hrabě Questenberg).

Program Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neděle 13. dubna 2014, 20.00 kostel sv. Janů (u minoritů), Minoritská ulice   

Antonín Dvořák: Stabat Mater

sólisté
Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Jozef Benci
Slovenský filharmonický sbor
sbormistryně Blanka Juhaňáková
Filharmonie Brno
dirigent Libor Pešek

Pondělí 14. dubna 2014, 21.00 kostel sv. Jakuba, Jakubské náměstí   

Tenebrae: Iva Bittová a přátelé (světová premiéra)

Iva Bittová – zpěv, housle
Miloš Valent – housle, viola
Ludwig Lusser – varhany
V komorním projektu zaznějí středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera.

Úterý 15. dubna 2014, 19.00 kostel sv. Michala, Dominikánské náměstí    

Helena hledající kříž
Antonio Caldara: Sant’ Elena al Calvario

sólisté
Terezie Švarcová, Lucie Rozsnyó, Pavla Štěpničková,
Tomáš Kočan, Ivo Michl
Hof-Musici
umělecký vedoucí Ondřej Macek
Uvedení oratoria o hledání a nalezení Svatého kříže v Jeruzalémě, zhudebněného jedním z nejlepších barokních skladatelů, navazuje na dávnou brněnskou tradici, kdy v postní době zaznívala oratoria v mnoha zdejších chrámech i palácích.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů), Jezuitská ulice, 20.00

Temné hodinky festivalu

středa 16. dubna 2014
Pravoslavné zpěvy o strastném týdnu
Česnokov, Kastalskij, Rachmaninov, Trubačov, Bortňanskyj
mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
dirigent Jan Špaček

čtvrtek 17. dubna 2014
Svatý týden ve skladbách Handla Galla, Rubbry a Łukaszewského
OctOpus Vocalis
dirigent Martin Franze

pátek 18. dubna 2014
Pärt: Kanon pokajanen
Ars Brunensis Chorus
dirigent Dan Kalousek

Středa 23. dubna 2014, 20.00 kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno-Zábrdovice, Zábrdovická ulice

Velikonoce na konci 16. století
Jacobus Handl Gallus: velikonoční moteta
Marcin Leopolita: Missa paschalis

Cappella Mariana, vokální soubor
umělecký vedoucí Vojtěch Semerád
Capella Ornamentata, soubor renesančních dechových nástrojů
umělecký vedoucí Richard Šeda
Přední české soubory zaměřené na hudbu 16. a 17. století spojí své síly k provedení vzácně uváděných velikonočních motet Jacoba Handla Galla v neobvykle slavnostním zvuku.

Pátek 25. dubna 2014, 19.00 katedrála sv. Petra a Pavla, Petrov

Srbská ortodoxní liturgie

Bělehradský komorní sbor
sbormistr Vladimir Marković
Z prostorného kůru brněnské katedrály zazní na způsob velikonoční meditace program Bělehradského komorního sboru, který představí pravoslavnou liturgii v jejích méně známých podobách.

Neděle 27. dubna 2014, 19.00 bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Oriens: východní reflexe
Andrzej Panufnik: Sinfonia sacra
Leoš Janáček: Glagolská mše

sólisté
Adriana Kohútková, Michaela Kapustová,
Otokar Klein, Richard Novák
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Petr Altrichter
Janáčkova Glagolská mše náleží mezi nejvýznamnější skladby 20. století. Zazní společně s jednoduše působivou skladbou Sinfonia sacra Andrzeje Panufnika, od jehož narození uplyne v roce 2014 sto let.

VFDH 2013, Singer Pur, foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější