Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

8. březen 2019, 1:00

Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

Do nově opraveného Janáčkova divadla se v měsíci březnu a dubnu vrací inscenace z klasického i soudobého repertoáru. Součástí programu bude opět Láska na dálku a Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas.

Na jeviště Janáčkova divadla se vrací jedna z nejuznávanějších oper 21. století Láska na dálku finské skladatelky Kaiji Saariaho a libanonského libretisty Amina Maaloufa. Autoři našli inspiraci v historické postavě trubadúra Jaufrého Rudela. Amin Maalouf napsal libreto stejně krásné a mnohoznačné jako písně trubadúrů a Kaija Saariho ho naplnila hudbou, kde proplétají hudební nástroje, elektronické zvuky a lidské hlasy v jedinečný celek plný barev a emocí. Poetická inscenace režiséra Jiřího Heřmana a dirigenta Marko Ivanoviće se vrací na tři představení 23., 24. a 29. března 2019.

V dubnu je na scénu vrátí spojení oratoria Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s barokní operou Henryho Purcella Dido a Aeneas. Martinů patřil ke skladatelům, kteří v první polovině 20. století znovu objevili krásu barokních mistrů a jeho Epos o Gilgamešovi ji svou průzračností, výraznou rytmikou a ozvuky starověkých nástrojů v mnohém evokuje. Dílo Henryho Purcella neztratilo i přes propast staletí svou emocionální sílu a lament Dido loučící se před smrtí s Belindou bude vždy patřit k tomu nejkrásnějšímu, co bylo pro lidský hlas napsáno. Pro tuto příležitost rozšíří orchestr opery členové Collegia 1704 spolu s dirigentem Václavem Luksem. Ohlášeny jsou pouze dvě reprízy, a to 4. a 7. dubna 2019.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Láska na dálku (L’amour de loin)

24.3.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Láska na dálku (L’amour de loin)

29.3.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas

4.4.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Don Carlos

7.4.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více