Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

8. březen 2019, 1:00

Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

Do nově opraveného Janáčkova divadla se v měsíci březnu a dubnu vrací inscenace z klasického i soudobého repertoáru. Součástí programu bude opět Láska na dálku a Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas.

Na jeviště Janáčkova divadla se vrací jedna z nejuznávanějších oper 21. století Láska na dálku finské skladatelky Kaiji Saariaho a libanonského libretisty Amina Maaloufa. Autoři našli inspiraci v historické postavě trubadúra Jaufrého Rudela. Amin Maalouf napsal libreto stejně krásné a mnohoznačné jako písně trubadúrů a Kaija Saariho ho naplnila hudbou, kde proplétají hudební nástroje, elektronické zvuky a lidské hlasy v jedinečný celek plný barev a emocí. Poetická inscenace režiséra Jiřího Heřmana a dirigenta Marko Ivanoviće se vrací na tři představení 23., 24. a 29. března 2019.

V dubnu je na scénu vrátí spojení oratoria Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s barokní operou Henryho Purcella Dido a Aeneas. Martinů patřil ke skladatelům, kteří v první polovině 20. století znovu objevili krásu barokních mistrů a jeho Epos o Gilgamešovi ji svou průzračností, výraznou rytmikou a ozvuky starověkých nástrojů v mnohém evokuje. Dílo Henryho Purcella neztratilo i přes propast staletí svou emocionální sílu a lament Dido loučící se před smrtí s Belindou bude vždy patřit k tomu nejkrásnějšímu, co bylo pro lidský hlas napsáno. Pro tuto příležitost rozšíří orchestr opery členové Collegia 1704 spolu s dirigentem Václavem Luksem. Ohlášeny jsou pouze dvě reprízy, a to 4. a 7. dubna 2019.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas

4.4.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější