Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

8. březen 2019, 1:00

Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

Do nově opraveného Janáčkova divadla se v měsíci březnu a dubnu vrací inscenace z klasického i soudobého repertoáru. Součástí programu bude opět Láska na dálku a Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas.

Na jeviště Janáčkova divadla se vrací jedna z nejuznávanějších oper 21. století Láska na dálku finské skladatelky Kaiji Saariaho a libanonského libretisty Amina Maaloufa. Autoři našli inspiraci v historické postavě trubadúra Jaufrého Rudela. Amin Maalouf napsal libreto stejně krásné a mnohoznačné jako písně trubadúrů a Kaija Saariho ho naplnila hudbou, kde proplétají hudební nástroje, elektronické zvuky a lidské hlasy v jedinečný celek plný barev a emocí. Poetická inscenace režiséra Jiřího Heřmana a dirigenta Marko Ivanoviće se vrací na tři představení 23., 24. a 29. března 2019.

V dubnu je na scénu vrátí spojení oratoria Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s barokní operou Henryho Purcella Dido a Aeneas. Martinů patřil ke skladatelům, kteří v první polovině 20. století znovu objevili krásu barokních mistrů a jeho Epos o Gilgamešovi ji svou průzračností, výraznou rytmikou a ozvuky starověkých nástrojů v mnohém evokuje. Dílo Henryho Purcella neztratilo i přes propast staletí svou emocionální sílu a lament Dido loučící se před smrtí s Belindou bude vždy patřit k tomu nejkrásnějšímu, co bylo pro lidský hlas napsáno. Pro tuto příležitost rozšíří orchestr opery členové Collegia 1704 spolu s dirigentem Václavem Luksem. Ohlášeny jsou pouze dvě reprízy, a to 4. a 7. dubna 2019.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas

4.4.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Nejčtenější