Vilém Spilka Quartet pokřtí nové album Čekání na Toma

Vilém Spilka Quartet pokřtí nové album Čekání na Toma

Vilém Spilka Quartet vydává po třech letech nové album. Po albu Podvod, které zpracovává táborákové evergreeny Honzy Nedvěda, vydává jazzová sestava album Čekání na Toma. Autorem všech skladeb je kapelník, kytarista a spoluzakladatel jazzového festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka. Brněnský křest proběhne v hudebním klubu Leitnerka.

Inspirací pro skladby na novém albu Čekání na Toma byly především děti většiny členů kapely. Zmiňovaný Tom je šestiletý syn saxofonisty Radka Zapadla, který žije totiž s poruchou autistického spektra. „Titulní píseň je právě o čekání na to, co se z něj vyloupne. Jestli nám Tom něco řekne. Jestli bude chtít být součástí našeho světa. Autismus se mi díky němu stal zdrojem inspirace, a protože jsou zatím příčiny jeho vzniku zahaleny tajemstvím, i prostřednictvím dalších skladeb na desce se pokoušíme vykreslit mysteriózní náladu, dur-mollovou bipolaritu, kontrast mezi spontaneitou a organizovaností, volnomyšlenkářstvím a zodpovědností,“ říká kapelník Vilém Spilka.

K finálnímu výsledku alba přispěl také multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík. „Jirka se stal důležitou součástí tvůrčího procesu a svými trefnými připomínkami nám hodně pomohl. Velmi rychle pochopil, o co nám jde, a dokázal usměrnit moje intuitivní skladatelské pokusy,“ uvažuje Spilka. Sám Jiří Slavík dodává: „Čekání na Toma je silná a upřímná hudební zpověď kapelníka a jeho tří kamarádů spoluhráčů, jejichž životy jsou vzájemně propojeny. Dobře se znají – vědí, co chtějí i co mají rádi. Jak čekají, tak pozorují – někdy aktivně vstupují do děje, jindy se moudře drží zpátky a mlčí, dokud neucítí, že nastal čas pohnout se zase o kus dál.“ Křest alba proběhne 23. listopadu 2019 od 18:00 v hudebním klubu Leitnerka.

O vizuální stránku alba se společně s designérem Richardem Procházkou postaral Roman Franc, který kapelu fotografoval již v roce 2016 pro album Podvod. Tentokrát zvolil abstraktnější téma pozorování života Toma, šestiletého autisty a inspirátora hned několika písní na albu. Čekání na Toma nahrálo kvarteto ve studiu brněnského Divadla na Orlí a vydává jej u labelu Indies Happy Trails Records. Album ve studiu nahrál Pavel Kunčar, masteringu se ujal Londýňan Peter Beckmann ze studia TechnologyWorks, který se věnuje zvukové produkci pro hudebníky jako jsou Gregory Porter, Laura Mvula nebo Jamie Cullum. 

Vilém Spilka Quartet vznikl v roce 2013. Je dalším společným projektem kytaristy Viléma Spilky a saxofonisty Radka Zapadlo – hrají spolu v Unity Quartet, Two-Generation Triu, Four in Blue či kvartetu kontrabasisty Vincence Kummera. Kombinace saxofonu a kytary má v sobě zvukovou kompatibilitu, jež nejlépe vynikne v přítomnosti spolehlivé rytmické sekce. V ní se sešli hudebníci se zkušenostmi z celé řady žánrů, bubeník Martin Kleibl a basista Vlastimil Trllo.

Foto Roman Franc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více